فرهنگ و گردشگری اردبیل به عنوان ۲ حوزه بسیار مهم که پیش‌تر درگیر مشکلات متعدد از جمله در زیرساخت‌ها بود، در جریان هشتمین سفر استانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری با اختصاص اعتبار افزون بر سه هزار میلیارد ریال، مورد توجه ویژه قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹ 20 November 2021

 

به گزارش تابناک اردبیل، استان اردبیل که با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر همجوار با گیلان، آذربایجان‌شرقی، زنجان و کشور جمهوری آذربایجان در شمال‌غربی ایران واقع شده است، به عنوان خاستگاه سلسله صفویه یکی از نقاط تمدن‌ساز و منشا وحدت کنونی ایران اسلامی به شمار می‌رود.

این استان از نظر پیشینه تاریخی، فرهنگی و دینی قدمتی چند هزار ساله دارد و این مهم از اشیای برجا مانده از دوره‌های گوناگون پیش از تاریخ تا آثار هنرمندانه مذهبی و نوگرایانه فعالان فرهنگی امروزی داخل و خارج کشور آن متجلی است.

اردبیل که حتی پیش از صفویان نیز از نظر تاریخی و تمدنی از پیشینه‌ای پربار برخوردار بوده و همواره در حوزه فرهنگی و گردشگری حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته، در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه دست و پنجه نرم می‌کرد.

گسترش روابط در عرصه ارتباطات و فناوری، جهانی شدن و بهم ریختگی مرزهای فرهنگی از مهمترین دلایلی است که ضرورت توجه به فرهنگ و هویت ملی در دوره کنونی را در قالب فعالیت‌های مرتبط با حوزه گردشگری و فرهنگی و هنری دوچندان می‌کند.

چرا که حوزه فرهنگ و هنر نمودی از داشته‌های تاریخی و فرهنگی یک سرزمین است و حوزه‌های مرتبط با گردشگری نیز در واقع ارائه این داشته‌ها به سایر خرده فرهنگ‌ها و ملت‌ها در قالبی درآمدزا و اشتغال‌زاست.

بر همین اساس حوزه فرهنگ و گردشگری این خطه در مقابل عناصر واگرای وحدت ملی به عنوان قوام دهنده فرهنگ و هویت ملی محسوب می‌شود که در راستای حفظ این سرمایه بزرگ و تداوم پویایی‌اش مورد توجه دولت سیزدهم در جریان هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری قرار گرفت.

تامین اعتبار افزون بر ۲۲ هزار میلیارد ریالی برای پروژه‌های فرهنگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به ساخت ۱۴ هزار مترمربع فضاهای فرهنگی- هنری در نقاط مختلف این استان، گفت: ۲ هزار میلیارد ریال برای سرعت‌بخشی به اجرای پروژه مجتمع فرهنگی، هنری شهر اردبیل (تالار شهر) در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی اختصاص یافت.

عبدالله بحرالعلومی افزود: ایجاد سالن تئاتر، سالن موسیقی و کتابخانه در این مجموعه کم‌نظیر هدیه دولت مردمی به شهروندان اردبیلی خواهد بود؛ در حالی که این پروژه به دلیل فقدان تخصیص اعتبار مورد نیاز برای چندین سال راکد و بلاتکلیف مانده بود.

وی بیان کرد: در واقع بزرگترین طرح در حال اجرا مجتمع فرهنگی- هنری اردبیل با زیربنای ۹ هزار مترمربع با سالن‌های تخصصی جداگانه نمایش با ظرفیت ۵۵۰ نفر و سالن موسیقی با ظرفیت ۶۴۰ نفر است که سال ۹۱ به صورت رسمی آغاز شد و اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد رسیده است.

اختصاص اعتبار سه هزار میلیارد ریالی به حوزه فرهنگی و گردشگری اردبیل

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه طرح مورد نظر در صورت تکمیل علاوه بر اردبیل ظرفیت ارائه خدمات با استان‌های همجوار را نیز خواهد داشت، اضافه کرد: در سال‌های گذشته از سوی مسئولان تلاش‌هایی در راستای تکمیل آن صورت گرفته بود اما کار به جایی نرسید.

وی اظهار کرد: برای این طرح تا کنون ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل نیاز به بیش از ۲ هزار میلیارد ریال دیگر دارد و قرار است بر اساس بالاترین استانداردهای موجود آماده بهره‌برداری شود که تنها چند نمونه از آن در سطح کشور وجود دارد و می‌تواند سرانه فرهنگی- هنری استان و کشور را به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

بحرالعلومی ادامه داد: کم بودن مصوبات اعتبارات تملک دارایی و زمان‌بر شدن تکمیل طرح‌های در دست ساخت از چالش‌های بزرگ حوزه فرهنگ و هنر استان اردبیل به‌شمار می‌رفت، زیرا اگرچه اداره‌کل راه و شهرسازی مجری بود اما در نهایت افکار عمومی از مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار پاسخگویی داشت.

وی گفت: بر این اساس ۲ هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی، هنری دیگر در نقاط مختلف استان اردبیل در جریان هشتمین سفر استانی رئیس دولت سیزدهم به تصویب رسید؛ ضمن اینکه با حمایت رئیس‌جمهوری و معاون اول چند پروژه مهم برای استان مصوب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اردبیل افزود: از جمله این طرح‌ها می‌توان به مجتمع فرهنگی نمین با زیربنای ۸۰۰ مترمربع و مجتمع فرهنگی، هنری عنبران با حدود ۶۰۰ مترمربع اشاره کرد که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۱۵ میلیارد ریال برای تکمیل آنها نیاز بود.

وی بیان کرد: ۲ طرح دیگر در هشتجین و کلور از توابع شهرستان خلخال هر یک با زیربنای ۸۰۰ مترمربع در دست اجرا است که حدود ۱۶ میلیارد ریال برای تکمیل آنها نیاز داشتیم و در جریان سفر اخیر آیت‌الله رئیسی مورد توجه قرار گرفت.

بحرالعلومی اضافه کرد: یک مجتمع فرهنگی، هنری نیز در گرمی با زیربنای ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع در حال ساخت بود و ۵۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز داشت که امید می‌رود تا دهه فجر امسال آماده افتتاح و بهره‌برداری باشد و یک فضای خوب فرهنگی به مردم منطقه تقدیم شود.

اختصاص بیش از یک‌هزار میلیارد ریال به توسعه گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز از اختصاص یک‌هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای کمک به اقدامات توسعه‌ای در بخش گردشگری این استان همزمان با هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری خبر داد.

نادر فلاحی گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری استان اختصاص یافته و ۵۵۰ میلیارد ریال نیز برای بخش‌های دیگر حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به حوزه صنایع ‌دستی و ارائه تسهیلات کم‌بهره به هنرمندان این حوزه در استان اردبیل اختصاص یافته است تا هنرمندان و صنعتگران بتوانند از این تسهیلات در راستای رونق فعالیت‌های خود استفاده کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: این تسهیلات که مبلغ آن حداکثر ۵۰۰ میلیون ریال خواهد بود، به هنرمندان فعال دارای پروانه تولید انفرادی اعطا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای دارندگان پروانه تولید کارگاهی و پشتیبان نیز حداکثر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای تجهیز و تهیه مواد اولیه به‌صورت وام کم‌بهره پرداخت خواهد شد.

فلاحی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ مرکز اقامتی (هتل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌ سنتی، خانه مسافر، مجتمع گردشگری اقامتی، اردوگاه و اقامتگاه بوم‌گردی) در استان اردبیل، از ارائه ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری برای تجهیز و نوسازی واحدهای اقامتی این استان خبر داد.

اختصاص اعتبار سه هزار میلیارد ریالی به حوزه فرهنگی و گردشگری اردبیل

وی گفت: ارائه این تسهیلات زمینه‌ساز تقویت زیرساخت‌های اقامتی استان اردبیل شده و به طور قطع زمینه را برای جلب رضایت هر چه بیشتر گردشگران فراهم آورده و نقش بسزایی در رونق گردشگری و افزایش میزان ماندگاری مسافران در مناطق هدف خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در ادامه بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر اخیر آیت‌الله رئیسی نیز برای ایجاد مجتمع‌های خدماتی و بهداشتی بین‌راهی این استان اردبیل اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: این میزان اعتبار اختصاص یافته به صورت تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد این واحدهای خدماتی در جاده‌های مواصلاتی و مناطق گردشگری و روستاهای هدف در استان اردبیل ارائه خواهد شد.

فلاحی اختصاص این اعتبارها را زمینه‌ساز توسعه زیرساخت‌ها در حوزه مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی دانست و اظهار کرد: در کنار این حوزه شاهد اختصاص اعتبارهای مناسب از محل سفر رئیس جمهوری به حوزه‌های دیگر اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

وی تشریح کرد: از جمله ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارهای سفر ریاست جمهوری نیز به مجموعه‌های روستایی برای ایجاد و توسعه واحدهای بوم‌گردی استان اردبیل اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اضافه کرد: این اعتبارها به صورت ارائه تسهیلات کم‌بهره برای متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی تعلق خواهد گرفت تا از آن در راستای توسعه واحدهای خود استفاده کنند که به طور قطع زمینه‌ساز توسعه اشتغال و درآمدزایی برای روستاییان شده و مهاجرت معکوس در این مناطق را با استفاده از صنعت گردشگری به دنبال خواهد داشت.

سی‌ام مهر ۱۴۰۰ هشتمین سفر رئیس دولت سیزدهم به استان اردبیل انجام شد که مصوبه‌ها و دستاوردهایی برای مردم این استان به همراه داشت و تمامی خبرها و گزارش‌ها در این زمینه در پرونده خبری هشتمین سفر استانی رئیس جمهوری و پیگیری دستاوردهای آن برای اردبیل قابل مشاهده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار