رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال با اشاره به افزایش موارد مربوط به نگهداری ، حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در مناطق حفاظت شده این شهرستان، از تهدید جمعیت جانوری خلخال خبرداد.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴ 20 November 2021

 

امین شکوری مقدم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمار مربوط به کشف و ضبط سلاح‌های قاچاق شکاری و گلوله‌زنی جنگی خلخال در نیمه نخست امسال بیش از ۲ برابر سلاح‌های قاچاق کشف شده در مناطق مختلف استان اردبیل است.

وی با اشاره به کشف و ضبط ۳۸ قبضه سلاح شکاری قاچاق در نیمه نخست امسال و نیز افزایش پرونده‌های تخلفات شکار از سوی دارندگان سلاح مجاز شکاری اظهارکرد: نیروی انسانی این اداره برای کنترل و حفاظت ۹۰ هزار هکتار از اراضی واقع در مناطق حفاظت شده این شهرستان ناکافی است.

وی گفت: در حالی که استاندارد تعریف شده برای حفاظت از مناطق حفاظت شده در جهان ۲ نفر به ازای یک هزار هکتار است ، این میزان در شهرستان خلخال به ازای هر ۱۵ هزار هکتار یک محیط‌بان می‌باشد.

شکوری مقدم بیان کرد: با وجود راه‌اندازی سه پاسگاه محیط‌بانی در مناطق مختلف این شهرستان با توجه به آمار بالای کشفیات سلاح شکاری و جنگی قاچاق ، برای حفاظت از مجموعه جانوری ۸۸ هزار هکتار منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال فعالیت ۶ محیط‌بان کافی نیست.

وی افزود: با اینکه در سه سال گذشته هیچ پروانه شکار پرندگان از سوی اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان صادر نشده، ولی ارائه سالانه ۱۰۰ تیر فشنگ به هر یک از دارندگان سلاح مجاز شکاری تهدیدی برای جمعیت جانوری منطقه بوده و موجب افزایش رغبت دارندگان سلاح مجاز شکاری به شکار غیرمجاز و استفاده از فشنگ‌های سهمیه سالانه برای شکار حیوانات شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خلخال استفاده از پدیده بسیار ناجوانمردانه شکار شبانه پرندگان موسوم به شودم را بزرگترین تهدید علیه کاهش جمعیت پرندگان از جمله کبک مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان ذکر کرد و گفت: مقابله با این پدیده شوم نیازمند همکاری همه‌جانبه مردم روستاها با اداره حفاظت محیط زیست است.

وی با بیان اینکه استفاده از پدیده شوم و نامتعارف "شودم" ضربان سنگینی را بر پیکر حیات وحش خلخال وارد کرده و مقابله با این کار نیازمند بکارگیری نیروی انسانی شبانه تمام وقت در سطح وسیعی از مناطق حفاظت شده و آزاد است، افزود: با استفاده از این روش وحشیانه عده‌ای ناآگاه بدور از شان انسانی شبانه و زمانی که پرندگان در داخل دره و در محیطی بسته برای حفظ جان خود از درندگان مشغول استراحت هستند، با پوشش نورهای قوی پرندگان را محاصره کرده و با استفاده از سلاح شکاری و یا چوب و چماق بر سر حیوانات بی‌پناه ریخته و آنها را قتل عام می‌کنند.

خلخال در جنوب اردبیل واقع است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار