مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: با شروع فصل سرما، تالاب میل مغان در اصلاندوز میزبان ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر است.
کد خبر: ۱۰۱۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ 27 November 2021

سعید شهند در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تالاب میل مغان همه ساله میزبان پرندگان مهاجری است که از نیم کره شمالی به دلیل سرمای بیش از حد به مناطق معتدل و گرمسیری شمال و شمالغرب کشور کوچ می‌کنند تا زمستان‌گذرانی خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: تالاب میل مغان ۱۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که همه ساله در این ایام پذیرای ۷۲ گونه پرنده مهاجری است که از مناطق مختلف سیبری و سردسیر نیم کره شمالی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: عمده این پرندگان وحشی و از نوع کمیاب هستند که با زمستان‌گذرانی در تالاب میل مغان سعی می‌کنند تا بهترین شرایط را برای رشد و نمو خود فراهم کنند.

شهند افزود: ما نیز در تالاب میل مغان با اقداماتی که انجام دادیم زمینه را برای پذیرایی از پرندگان مهاجر مهیا کردیم و همکاران محیط‌بان ما سعی می‌کنند تا با حفاظت و حراست از این پرندگان کمیاب جلوی شکار غیرقانونی آنها را بگیرند.

وی به لغو همه مجوزهای شکار در فصل پاییز و زمستان اشاره کرد و ادامه داد: برای پنجمین سال متوالی تمامی مجوزهای شکار لغو شده و هیچ شکارچی حق ندارد در این مناطق اقدام به شکار بکند.

شهند پایش مستمر تالاب‌ها را با همکاری دامپزشکی در ارتقا سلامت پرندگان یادآور شد و خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است تا از شیوع بیماری‌های خطرناک نظیر آنفلوانزای حاد پرندگان جلوگیری کنیم که تاکنون گزارشی از علائم این بیماری نداشتیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با پایش آنلاین سنجش سلامت تالاب و جلوگیری از آلودگی‌های احتمالی سعی بر این است تا تالاب میل مغان محیطی امن و راحت برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر باشد.

شهند ضرورت ثبت تالاب میل مغان را در کنوانسیون رامسر یادآور شد و بیان کرد: از طریق سازمان حفاظت محیط زیست تلاش بر این است تا این تالاب نیز به کنوانسیون رامسر بپیوندد تا امکان بهره‌مندی این تالاب از حمایت‌های ملی و بین‌المللی را در قالب شبکه تالاب‌های کشور شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عمده پرندگان مهاجر به این تالاب از نوع قوی فریادکش، بالکان کوچک و بزرگ و حواصیل است که سعی بر این است تا این گونه‌های نادر مورد حفاظت و صیانت قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل زیبایی‌های این تالاب را در کنار ایجاد جذابیت برای گردشگران و دوست‌داران طبیعت یادآور شد و تصریح کرد: امیدواریم علاقه‌مندان از زیبایی‌های این منطقه که در روزهای اخیر میزبان پرندگان مهاجر است، دیدن کرده و از آن لذت ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار