سرپرست معاونت عمرانی استاندار :
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل گفت: در حال حاضر استان اردبیل با کمبود شدید منابع آب مواجه است و باید با نگاه جامع به وظایف کارگروه سازگاری با کم آبی، نسبت به رفع دغدغه های موجود تلاش کنیم.
کد خبر: ۱۰۱۴۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹ 06 December 2021

به گزارش تابناک اردبیل، سید کمال‌الدین میرجعفریان روز دوشنبه در جلسه سازگاری با کم آبی استان اردبیل که به صورت ویدئو کنفرانس با دبیر این کارگروه ملی برگزار شد، افزود: کمبود منابع آب شرب به خصوص در روستاها و وجود تنش آبی در اکثر مناطق استان اردبیل باید در برنامه‌های کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد.
وی به ضرورت کنترل منابع آب و تخصیص حقابه و سهم استان از رودخانه‌های عبوری از مرزهای استان اردبیل اشاره کرد و افزود: ضرورت دارد سهم استان از منابع سطحی از جمله رودخانه‌ها مدنظر کارگروه ملی سازگاری قرار گیرد تا در تامین منابع آب در بخش‌های مختلف، موانع و مشکلات مرتفع شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل همچنین با تاکید بر لزوم رونق کشاورزی نوین برای برون رفت از چالش بحران آب در منطقه تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت توسعه آبیاری نوین از طریق تخصیص منابع مالی و تسهیلات بانکی مناسب به کشاورزان از بحران کم آبی عبور کنیم.
وی لازمه عبور از بحران آب در کشور را همت ملی برای ترویج برنامه‌های مدیریت مصرف عنوان کرد و گفت: مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و شرب نیازمند عزم و همت ملی است و باید از ظرفیت‌های مختلف از جمله تخصیص عادلانه منابع آب استفاده کرد.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارش جامع از عملکرد ۶ ماهه اول سالجاری کارگروه استانی کم آبی اظهار کرد: تغییر اقلیم و به تبع آن بالا رفتن میانگین دما و کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان موجب چالش در تامین منابع آب شده است.
علی حیدری اُناری با بیان اینکه در حال حاضر ۵۲ سد در حال بهره‌برداری با ظرفیت ۴۰۲ میلیون مترمکعب در استان وجود دارد، بیان کرد: متاسفانه به دلیل کمبود بارش‌ها و افزایش مصرف آب در بخش‌های مختلف، بیش از چهار پنجم حجم این سدها خالی است.
وی کسری آب در آبخوان‌های مختلف استان را یادآور شد و افزود: آبخوان ممنوعه اردبیل با کسری تجمعی ۷۸۵ میلیون مترمکعبی مواجه است و در محدوده‌های مطالعاتی اردبیل، مشگین‌شهر و جنوب استان به ترتیب باید ۴۳، ۵ و ۲.۶ میلیون مترمکعب با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی صرفه جویی شود تا طبق برنامه به تعادل برسند.
حیدری با اشاره به اجرای ۹ برنامه مهم سازگاری با کم آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز و کنترل اضافه برداشت چاه‌ها، نصب کنتورهای حجمی و هوشمند، تعدیل پروانه‌ها، لاینینگ شبکه‌ها، احداث خط انتقال آب، بهسازی کانال‌های آبیاری و انجام برنامه‌های کیفی، عناوین این برنامه‌ها را تشکیل می‌دهند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به انجام برنامه‌‍های کیفی در قالب برنامه‌های سازگاری با کم آبی اظهار کرد: رصد و پایش مستمر رودخانه‌ها، تکمیل تصفیه خانه‌های آب در چند شهر، برخورد با متخلفین آلودگی منابع آبی، ارتقا و اصلاح سطح تصفیه‌خانه‌های شهرک‌های صنعتی و تشکیل کارگروه ایمنی آب شهرها از جمله این برنامه‌ها هستند.
وی با اشاره به افت متوسط ۲۷ سانتی متری آبخوان دشت اردبیل افزود: به دلیل تمرکز جمعیت و رشد فزاینده مصارف مختلف، آبخوان دشت اردبیل به طور مستنر دچار افت شده است که باید با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم آبی توسط دستگاه‌های مختلف، این کسری جبران و آبخوان به تعادل برسد.
حیدری اُناری با اشاره به همکاری مناسب سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب استان در اجرای سند سازگاری با کم آبی گفت: تحویل حجمی آب، تشکیل تعاونی‌های آب بران و اجرای الگوی کشت بهینه توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و اصلاح شبکه‌های آبرسانی و جلوگیری از پرت آب در شبکه های آبرسانی توسط شرکت آب و فاضلاب استان از جمله تعهدات این دو مجموعه در این سند است که اقدامات خوبی در این راستا انجام یافته است.
وی با بیان اینکه طبق برنامه های سند سازگاری با کم آبی استان باید در فاز اول ۱۸۳ میلیون مترمکعب در مصرف آب در استان صرفه جویی شود، اظهار کرد: در ۶ماهه اول امسال با اجرای برنامه‌ها و همکاری دستگاه‌های مختلف صرفه‌جویی ۱۳ میلیون مترمکعبی آب را شاهد هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار