تندباد طی روز پنجشنبه و در پی آن بارش برف با کولاک از ظهر جمعه اردبیل و پهنه گسترده‌ای از این استان را در بر می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶ 12 January 2022

به گزارش تابناک اردبیل، با نفوذ جریان‌های جنوبی و حرکت یک سیکلون سودانی به سوی ایران ، الگوی کاهش فشار ستون جو بر فراز شمال‌غرب بویژه استان اردبیل شکل گرفته که برآیند آن وزش تندباد طی سه روز آینده در این مناطق است.

تندباد که وزش آن از عصر سه‌شنبه با شدت و ضعف متناوب در اردبیل آغاز شده است تا پنجشنبه ادامه می‌یابد و از حوالی ظهر همین روز شدت یافته و به مدت ۲۴ ساعت با سرعت بیشینه حدود ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد وزید.

تصاویر ماهواره و نقشه‌های همدیدی کنونی نشانگر یک ناوه چرخندی عمیق بر فراز غرب آناتولی است که زبانه آن در حرکت آهسته شرق سوی خود از ظهر جمعه به شمال‌غرب ایران رسیده و در گستره وسیعی از کشورمان سبب بارش برف و باران می شود.

این ناوه ساکنان استان اردبیل را تا روز سه‌شنبه هفته آینده با وزش باد شدید از جانب شمال‌شرق و کاهش چشمگیر دما ، تراکم ابر و مه در آسمان، بارش متناوب برف و کولاک مواجه می‌کند.

کارشناسان هواشناسی اردبیل برای بعضی نقاط جنوبی و مرکزی این استان طی روزهای پنجشنبه تا دوشنبه آینده رگبار باران نیز پیش بینی کرده‌اند که می‌تواند در نقاطی شدت داشته و سبب تشکیل روان آب‌ها و سیلاب‌هایی شود.

مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به هشدار سطح زرد هواشناسی از ساکنان این استان خواست باتوجه به دگرگونی های مهم جوی طی روزهای پایانی دی ماه در این استان موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

این مدیریت اعلام کرد: کولاک برف براثر وزش شدید باد به خصوص در جاده‌های مرکزی و جنوبی استان اردبیل از پدیده‌های مهم جوی طی این مدت انتظار می‌رود که می‌تواند منجر به اختلال در تردد و نیز بسته شدن راه‌های روستایی شود.

مدیریت بحران استان خواستار توقف پروژه های عمرانی ، احتیاط هنگام تردد از مقابل ساختمان های نیمه کاره ، تجهیز خودروها به امکانات زمستانی ، اجتناب از کوهنوردی و بیابان نوردی و نیز آماده باش ارگان های ذیربط برای برفروبی گذرگاه های برون و درون شهری و کاهش اثر مخاطرات ناشی از وضعیت نامساعد جوی از ۲۳ تا ۲۸ دی شد.

با افزایشی شدن روند دمای هوا از دوشنبه و آغاز وزش بادهای جنوبی موسوم به گرمیج حجم انبوهی از برف و یخ‌های مانده از بارش دو موج برفی دی ماه در سطح گذرگاه های این شهر ذوب شده است.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. طی پاییز امسال خبر چندانی از ریزش قابل ملاحظه برف و برودت هوا در این شهرستان نبود ولی از ابتدای زمستان تاکنون دو فقره برف بطور نسبی سنگین همراه با سرمای درازمدت منطقه را در بر گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار