گزارش «تابناک» از آخرین وضعیت واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان‌های مختلف کشور
مازندران با اختلاف پیشتاز دریافت دوز سوم واکسن در کشورمان است و در این نمودار هم قم در قعر جدول قرار گرفته است؛ با این ملاحظه که رتبه آخر در اختیار سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از استان‌های کشورمان است که وضعیت واکسیناسیون در آن بسیار نامطلوب است و قم با کمی تفاوت، در رتبه یکی به آخر تکیه زده و اختلاف بسیار چشمگیر با صدرنشین جدول دارد!
کد خبر: ۱۰۲۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹ 27 January 2022
به گزارش تابناک قم، شمار واکسن‌های تزریق شده در کشورمان در حالی از مرز یکصد و ۳۰ میلیون دوز گذشته که همچنان وضعیت وخیم واکسیناسیون در برخی استان‌ها ادامه دارد؛ استان‌هایی که «قم» سرآمد آنهاست!

بر اساس آمار تفکیکی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در استان‌های کشورمان، تا ظهر امروز، بالغ بر ۱۳۰ میلیون دوز انواع واکسن به جامعه هدف واکسیناسیون در کشورمان یعنی افراد بالای ۱۲ سال تزریق شده که از این میزان، بیش از ۶۰ میلیون دوز اول بوده، بیش از ۵۴ میلیون دوز دوم یا به تعبیری، تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری و افزون بر ۱۵ میلیون دوز بوستر یا سوم.
 
جدول تعداد واکسن‌های تزریق شده در هر استان کشورمان تا 6 بهمن 1400 - برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
جدول تعداد واکسن‌های تزریق شده در هر استان کشورمان تا 6 بهمن 1400 - برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید
 
بر اساس این آمار‌ و اعداد ذکر شده، نرخ تزریق دوز اول واکسن کرونا در جامعه هدف واکسیناسیون در کشورمان، نزدیک به ۸۹ درصد (دقیقا ۸۸.۶۳ درصد)، نرخ تکمیل واکسیناسیون نزدیک به ۷۹ درصد (دقیقا ۷۸.۹۷ درصد) و نرخ تزریق دوز سوم یا بوستر در کشورمان، کمی بیش از ۲۲ درصد (دقیقا ۲۲.۴ درصد) به دست می‌آید. اعدادی که برای دوز اول و دوم قابل قبول به نظر می‌رسند، اما برای دوز سوم، نه!

این در حالی است که دقت در آمار، حکایت از جاماندگی برخی استان‌ها از روند واکسیناسیون کلی در کشور دارد، به گونه‌ای که می‌بینیم نرخ تزریق دوز اول واکسن در استان خراسان شمالی به ۹۶ درصد رسیده و این استان توانسته از گیلان، صدرنشین جدول واکسیناسیون در کشورمان برای مدت مدید سبقت بگیرد و به رتبه اول جدول برسد، در حالی که در استان قم، تنها ۷۴ درصد جامعه هدف دوز اول واکسن را زده‌اند!
 
«خراسان شمالی» از «گیلان» سبفت گرفت، «مازندران» پیشتاز مقابله با اومیکرون شد و روند فاجعه بار «قم» ادامه یافت! +نمودار

اختلاف ۲۲ درصدی میان صدر و قعر این جدول، نشان از اشکالاتی اساسی در روند واکسیناسیون در کشورمان دارد که می‌بایست به سرعت برای رفعش تدابیری ویزه اندیشیده شده و به کار بسته شود، به ویژه وقتی که می‌دانیم در شروع موج ششم شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ در کشورمان قرار داریم و سویه اومیکرون، توانایی سرایت بسیار بالاتری از سویه‌های قبلی ویروس دارد و راه خلاصی از ابتلا به بیماری سخت، واکسن زدن است.

نگرانی در خصوص واکسیناسیون در کشورمان، زمانی تشدید می‌شود که بدانیم در تزریق دوز دوم، استان گیلان با ۸۹ درصد در صدر جدول قرار گرفته و به مانند نمودار قبلی، قعر نشین جدول استان قم است که تنها ۶۲ درصد جمعیت بالای دوازده ساله اش به طور کامل علیه کووید ۱۹ واکسینه شده اند؛ اختلافی ۲۷ درصدی که شکافی عمیق را نشان می‌دهد که خطراتش متوجه همه کشورمان است، به ویژه وقتی که می‌دانیم قم در شاهراه ارتباطی بسیاری از استان‌های کشورمان قرار دارد و هر بحرانی در آن به سرعت قابل سرایت به مناطق وسیعی از کشور است.
 
«خراسان شمالی» از «گیلان» سبفت گرفت، «مازندران» پیشتاز مقابله با اومیکرون شد و روند فاجعه بار «قم» ادامه یافت! +نمودار

دیگر نکته مهم در آمار‌های واکسیناسیون در کشورمان، میزان تزریق دوز سوم یا بوستر واکسن در استان‌های مختلف است که در مجموع عدد کوچکی است و جاماندن خیل بزرگی از هموطنان مان از دریافت دوز سوم و افزایش ایمنی شان در مقابل سویه اومیکرون را نشان می‌دهد، اما در دل همین آمار هم نکات تامل برانگیز دیگری مشهود است.

بر اساس نموداری که مشاهده می‌کنید، استان مازندران با اختلاف پیشتاز دریافت دوز سوم واکسن در کشورمان است و در این نمودار هم قم در قعر جدول قرار گرفته است، با این ملاحظه که رتبه آخر در اختیار سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از استان‌های کشورمان است که وضعیت واکسیناسیون در آن بسیار نامطلوب است و قم با کمی تفاوت، در رتبه یکی به آخر تکیه زده و اختلاف بسیار چشمگیر (بیش از یک برابری) با استان صدرنشین جدول دارد!
 
«خراسان شمالی» از «گیلان» سبفت گرفت، «مازندران» پیشتاز مقابله با اومیکرون شد و روند فاجعه بار «قم» ادامه یافت! +نمودار

شرایطی که اگر قصد داشته باشیم با موج ششم شیوع بیماری و سویه اومیکرون در کشورمان مقابله کنیم، باید به سرعت تغییر کند؛ تغییر با سرعت زیاد و در زمان کوتاه، نه مشابه وضعیت فعلی که آمار روزانه تزریق واکسن در کشورمان به ۴۰۰ هزار دوز هم نمی‌رسد (در شبانه روز منتهی به ظهر امروز کمی بیش از ۳۸۰ هزار دوز واکسن دوز اول، دوم و سوم در کشورمان تزریق شده است) و نه زمانی که پایگاه‌های واکسیناسیون در استان‌هایی مانند قم، سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و... به غایت خلوت است!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار