کشت سیب زمینی به شکل انتظاری در برخی از مزارع شهرستان‌های اردبیل‌ و نمین آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۳۳۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 13 March 2022

احمد شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل رز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: کشت انتظاری سیب زمینی همه ساله در اواخر زمستان و اوایل بهار در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی انجام ‌می‌شود و محصول کشت شده، با مساعدتر شدن هوا، جوانه زده و رشد می‌کند.

وی افزود: کشت انتظاری سیب زمینی معمولا در ۱۰ درصد مزارع سیب زمینی کشت می‌شود و بخش اعظم کشت در اوایل فصل بهار و با گرم‌تر شدن هوا توسط زارعان انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل دو نوبت آبیاری کمتر و نیز برداشت زودهنگام محصول را از جمله مزیت‌های کشت انتظاری سیب زمینی ذکر کرد و گفت: پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جاری، ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل محصول سیب زمینی در استان کشت شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای کشت سیب زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.

شهریار ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا و میزان بذر سیب زمینی تولید شده در استان را حدود ۱۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: هم اکنون چهار شرکت تولید بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل فعال است.

وی میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان را ۳۷ تن اعلام کرد و گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار