همانگونه که استاندار ایلام دغدغه مندانه به آن تاکید ورزیده اند ،باید قبل از آغاز فصل گرما و افزایش استفاده از منابع آبی که می تواند منشأ شکل گیری تنش ها و بحران هایی در استان شود ،برای کنترل و مدیریت بحران های پیش رو برنامه ریزی لازم صورت پذیرد .
کد خبر: ۱۰۳۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹ 16 April 2022

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::استاندار ایلام در نشست کاهش مخاطرات آثار خشکسالی استان با اشاره به کاهش بارندگی ها و خشکسالی اخیر جمله بسیار ارزشمندی را بر زبان آورد «اگر بحران را مدیریت نکنیم ،بحران ما را مدیریت خواهد کرد »

یقینا کاهش بارندگی های سال آبی جاری که به شکل یک خشکسالی کم سابقه در استان ظهور و بروز کرده است در فصل گرما باعث تشدید تنش هایی در حوزه مصارف گوناگون آبی خواهد شد.

یقینا هم روستا نشینان و عشایر و هم شهرهای بزرگ و کوچک و هم کشاورزان و دامداران استان از کم آبی و خشکسالی اخیر متاثر خواهند شد ،تاثیری که می تواند زمینه ساز بحران های رنگارنگی در نقاط مختلف استان شود .

از اینرو همانگونه که استاندار ایلام دغدغه مندانه به آن تاکید ورزیده اند ،باید قبل از آغاز فصل گرما و افزایش استفاده از منابع آبی که می تواند منشأ شکل گیری تنش ها و بحران هایی در استان شود ،برای کنترل و مدیریت بحران های پیش رو برنامه ریزی لازم صورت پذیرد .

برنامه ریزی اصولی و منطقی منطبق بر واقعیات ،فرهنکسازی و اقناع مردم و مدیریت منابع آبی موجود بدیهی ترین راه برای سیطره بر بحران هایی است که محصول این خشکسالی اخیر در استان به حساب می آیند .

موضوع بعدی که استاندار ایلام در این نشست به آن اشاره داشت ،موضوع نگرانی کشاورزان و عشایر از خشکسالی اخیر است ،موصوعی که پیگیری آن را به دستگاههای متولی یعنی جهاد کشاورزی و امور عشایری واگذار کرد 

استاندار ایلام در ادامه با عنوان این مطلب که قسمتی از مدیریت بحران به گذشته برمی گردد، اظهار داشت: در گذشته می بایست اقداماتی در بحث پیش بینی و پیشگیری انجام می شد اما امروز این ما هستیم که خط مقدم مقابله با بحران هستیم و اینجا از همه دستگاه‌ها می خواهم به دقت و به موقع به وظایف خود عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به خشکسالی کم سابقه در استان، اظهار داشت: امروز کشاورزان و عشایر در وضعیت نگران کننده ای هستند و دستگاه های متولی بایست بصورت شبانه روز پیگر مسائل و مشکلات آنها باشند.

دکتر بهرام نیا در ادامه با اشاره به پیگیری های بعمل آمده در مرکز در دیدار با مسئولان ارشد کشوری برای متولیان امر در جهاد کشاورزی، امور عشایری و محیط زیست ضرب الاجل تعیین کرد و گفت: در این دیدارها تصمیمات بسیار خوبی در جهت رفع مشکلات عشایر از جمله خرید دام های مازاد بر طبق قیمت مصوب، چرای قسمتی از دام های استان در استان کردستان، افزایش سهمیه علوفه و نهادهای دامی و ... شکل گرفت که اینجا لازم است متولیان امر دستگاه‌های ذیربط همین امروز به تهران اعزام شوند و ظرف ۴۸ ساعت نتایج رایزنی ها و مصوبات ایجاد شده در مرکز را پیگیری و اعلام نتیجه کنند.

وی در ادامه با اشاره به اختصاص ۳۰ هزار تن علوفه به استان و افزایش ۴ هزار تن دیگر در پیگیری‌های بعمل آمده در مرکز گفت: همچنین با استاندار کردستان صحبت شد تا آنها پذیرای عشایر استان در آن منطقه بصورت موقت برای چرای دام ها باشند که این موضوعات بایست توسط دستگاه های متولی ذیربط به نتیجه برسد.

رئیس ستاد بحران استان ضمن هشدار به دستگاه های متولی جهاد کشاورزی، امور عشایری و محیط زیست در خصوص عواقب خشکسالی گفت: وقتی دام های عشایر تلف شد پیگیری دیگر چه فایده ای دارد! 

وی تاکید کرد: از همین الان بعد از جلسه متولیان امر عازم مرکز برای پیگیری مشکلات عشایر و توافقات بعمل آمده باشند و ظرف ۴۸ ساعت نتیجه اقدامات خود را گزارش کنند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار