مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: خرید تضمینی گندم در خوزستان روز پنجشنبه به یک میلیون و ۴۰هزار تن رسید.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸ 12 May 2022

امید جهان نژادیان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ برداشت و خرید گندم در۱۶۲ مرکز خرید تعاون روستایی و غله در خوزستان به صورت شبانه روزی و در یک دوره ۴۰ روزه انجام می‌شود.
وی ادامه داد: برداشت گندم در استان از دهه سوم فروردین ابتدا از مناطق جنوبی استان شروع شده بود ولی هم اکنون برداشت گندم به غیر از مناطق سردسیری شمال شرق خوزستان با بهره گیری از۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه کمباین ادامه دارد.
سال گذشته میزان خرید تضمینی گندم در خوزستان ۱.۱ میلیون تن بود که این آمار، خوزستان را در جایگاه نخست کشوری از حیث حجم خرید این محصول راهبردی قرار داد و معادل ۲۵درصد کل خرید گندم در کشور ارزیابی شد.
به گزارش ایرنا قیمت تضمینی هرکیلوگرم گندم ۱۱۵ هزار ریال (با احتساب ۱۰هزار ریال جایزه) است.
اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان برای کشاورزانی که امسال کشت قراردادی گندم انجام دادند و محصول خود را به سیلوهای استاندارد و کارخانه های آرد تحویل دهند ۴۰۰ ریال به ازای هرکیلوگرم به عنوان هزینه حمل پرداخت می‌کند.

گندم مورد نیاز جمعیت ۴.۷میلیون نفری خوزستان، سالانه حدود ۶۵۰هزار تن است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی، باغی، فرآورده‌های دامی و عسل، معادل ۱۴ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور، در جایگاه نخست قرار دارد.
 ۲ سال خشکسالی، کم آبی و ناکافی بودن آب ذخایر سدهای خوزستان، تولید بخش کشاورزی استان را تا ۲۵ درصد کاهش داده است.
امسال نیز با تداوم خشکسالی و کاهش ذخایر آب سدهای خوزستان، ممنوعیت و محدودیت کشت‌ تابستانه و آب بر، میزان تولیدات بخش کشاوررزی استان بازهم کاهش می‌یابد.
استان خوزستان حدود یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه های زهکشی و آبیاری، بهره گیری از روش‌های نوین آبیاری و کشت گلخانه‌ای امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲میلیون هکتار را دارد.

برچسب ها: گندم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار