کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: کاربران ایرانی برای استفاده از ارزهای دیجیتال عمدتاً از صرافی‌های غیرمعتبر خارجی استفاده می‌کنند
کد خبر: ۱۰۴۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ 17 May 2022

آقای خسروپور کارشناس اقتصاد دیجیتال درباره استفاده از صرافی‌ها در بازار رمزارزها به سوالات زیر پاسخ داد.

چه راهکاری برای شناسایی تخلف‌هایی مانند پامپ (ایجاد حباب قیمتی برای رمزارزها) و دامپ (سقوط برنامه ریزی شده ارزش رمزارزها) وجود دارد؟

آقای خسروپور: در دنیا برای حل مشکلاتی مانند پامپ و دامپ، از فناوری‌های تنظیم‌گری استفاده می‌شود. شناسایی‌ این نوع تخلف‌ها با برنامه‌های درون پلتفرمی انجام می‌گیرد؛ یعنی به صورت حکمرانی درون پلتفرمی است که احتیاجی به قانون مجزا ندارد.

کلاهبرداری درون پلتفرمی به چه معناست و به چه علت گریبانگیر کاربران ایرانی می‌شود؟

آقای خسروپور: خطر بازار رمزارز بر عهده کاربران آن است زیرا هیچ سازمانی رمزارز‌ها را ضمانت نکرده و بر خطر اقتصادی آن نیز نمی‌توان نظارت کرد.

به علت مسائل تحریمی، ایرانی‌ها برای استفاده از صرافی‌های خارجی باید IP داشته باشند یا اقدام به جعل مدارک مانند پاسپورت کنند؛ این موضوع سبب می‌شود تا برخی به صرافی‌های غیرمعتبر رو بیاورند که احتیاجی به احراز هویت ندارد، اما ممکن است در این صرافی‌ها، با کلاهبرداری داخل پلتفرمی مواجه شویم و خود صرافی کلاهبردار باشد.

سرمایه‌گذاری در صرافی‌های معتبر دنیا مانند «بایننس»، خطر کلاهبرداری از نظر خود پلتفرم را ندارند، ولی ممکن است هویت کاربران ایرانی لو رود و سرمایه‌های خود را از دست دهند. باید از صرافی‌های ایرانی حمایت و پلتفرم‌های داخلی تسهیل شود تا در صورت انجام تنظیم گری، کاربر راحت‌تر بتواند به معامله بپردازد.

قابلیت پیگیری تراکنش‌های رمزارزی فقط درون پلتفرمی است؟

آقای خسروپور: تراکنش‌های درون پلتفرمی قابلیت پیگری دارند؛ صرافی‌ها را مانند بانکی تصور کنید که اگر پولی از حسابی به حساب دیگر جا به جا شود، قابلیت پیگیری دارد همانطور که در صرافی «بایننس» هم پیگیری جا به جایی پول امکان پذیر است.

خارج از پلتفرم و در بستر بلاکچین، قابلیتی به اسم اکسپلورر وجود دارد که با استفاده از این قابلیت، مشخص می‌شود چه میزان پول از چه کیف پولی انتقال پیدا کرده است؛ البته هویت فردِ پشت کیف پول، مشخص نیست و منشأ تراکنش، قابلیت رهگیری ندارد. دلیل آن هم این است که تمامی افراد احراز هویت نمی‌کنند و بعضی از صرافی‌ها برای معامله با مبلغ کم نیاز به احراز هویت ندارند.

 نرم افزار‌های تحلیل، به سرویس‌ها امکان نظارت می‌دهند؛ مثلا در پلتفرم بیت کوین و اتریوم، تراکنشی که دارای چالش باشد، از سوی این نرم افزار رهگیری می‌شود، اما سازمانی برای رهگیری وجود ندارد.

روز پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت، فعالیت اولین رمزارز مبتنی بر ریال با حضور آقای محمد امین آقامیری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات  آغاز شد. این کیف پول که دارای مجوز بانک مرکزی است و بر اساس تکنولوژی بلاکچین کار می‌کند، چندی پیش قابلیت برداشت مستقیم (دایرکت دبیت) را نیز از پست بانک دریافت کرده بود. کاربران می‌توانند با تحقق قابلیت برداشت مستقیم، از حساب پست بانک خود وجوهی را تا یک سقف خاص برداشت کنند و احراز هویت آن‌ها نیز به طور آنلاین انجام می‌شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار