شاید برای بسیاری غیر باور باشد که بشنوند ، شهر یاسوج در فصول مختلف سال ، خصوصا در فصول گرم و کم بارش از نظر تامین آب شرب شهروندان با مشکلات زیادی روبه رو است . غیر باور ازاین جهت که منابع آب سطحی و زیر سطحی آن چندان محدود نیستند اما بنابه دلایلی ،عملا مناطق مختلف شهر با مشکلات متعددی از نظر تامین آب مواجه است .
کد خبر: ۱۰۴۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳ 17 May 2022

شاید برای بسیاری غیر باور باشد که بشنوند ، شهر یاسوج در فصول مختلف سال ، خصوصا در فصول گرم و کم بارش از نظر تامین آب شرب شهروندان با مشکلات زیادی روبه رو است . غیر باور ازاین جهت که منابع آب سطحی و زیر سطحی آن چندان محدود نیستند اما دلایل مهمی از جمله فرسودگی و توپوگرافی شهر در کنار نامتناسب بودن افزایش تامین آب با میزان افزایش جمعیت این شهر ،عملا مناطق مختلف شهر را با مشکلات متعددی از نظر تامین آب مواجه کرده است .
در راستای حل این مشکل ، جلسه ویژه اجرای عملیات اصلاح و توسعه شبکه آب شرب یاسوج در فرمانداری بویراحمد برگزار شد. 
این جلسه به دستور فرماندار بویراحمد و به صورت فوق العاده برای هماهنگی بین دستگاه های مرتبط خصوصا شهرداری یاسوج ،شرکت آب و فاضلاب استان و شهرستان بویراحمد و اداره کل منابع طبیعی استان و شهرستان به منظور تسریع در روند اصلاح و توسعه شبکه آب شرب یاسوج در محل دفتر فرماندار برگزار گردید. 
به گزارش تابناک کهگیلویه  وبویراحمد ، فرماندار بویراحمد در این نشست گفت: از زمان حضور در فرمانداری آب شرب شهر یاسوج یکی از اولویت های اصلی‌ بود و در اولین جلسه شورای برنامه ریزی استان هم از تنش و بحران آب در شهر یاسوج گفتیم.
وی گفت: از توجه ویژه استاندار و پیگیری های نماینده مردم شهرستان در تخصیص اعتبارات لازم برای آب یاسوج در سفر ریاست محترم جمهور به استان تشکر می کنیم.
مهدوی‌مطلق ادامه داد: به گفته کارشناسان شرکت آب و فاضلاب، بیش از ده سال هست که هیچ افزایش ظرفیتی نه در شبکه آب یاسوج و نه در مخازن آبی و نه در تولید آب شهر یاسوج صورت نگرفته و این در حالی بود که سالانه بالغ بر ۶ هزار مشتر‌ک جدید به تعداد مصرف کنندگان آب در شهر اضافه می شد. 
وی گفت: شهر یاسوج قریب به ۷۰ هزار مترمکعب مخازن آبی به دلیل اختلاف ارتفاع زیاد نیاز دارد که اکنون حدود ۵۵درصد موجود است و از دلایل عمده بی آبی شدید در شهر هم در کنار فرسوده بودن و محدود بودن شبکه، نبود مخازن ذخیره آب کافی است.
مهدوی مطلق اظهار امیدواری کرد که تا پایان فصل بهار بخش قابل توجهی از آب شرب یاسوج و روستاهای شهرستان تامین خواهد شد و تا آخر سال۱۴۰۱ دیگر شاهد این تنش‌های آبی نخواهیم بود.
در این جلسه برخه مدیر عامل شرکت آب فاضلاب استان از استفاده های غیر مجاز از آب شرب برای امور کشاورزی و باغداری در اغلب روستاها و بخش های شهرستان خبر داد و گفت در فصول پاییز و زمستان ما با تنش آبی در بیشتر روستاها روبرو نیستیم ولی به محض شروع فصل آبیاری های غیر شرب، یکباره اغلب روستاها و بخش های شهرستان و حتی استان دچار تنش و بحران آب می شوند که بخش قابل توجهی از این تنش ها به دلیل استفاده های غیر مجاز و همچنین استفاده از آب شرب برای باغداری و کشاورزی است.
وی گفت: به دلیل کلر کاری آب شرب، بعضا باغات و کشت هایی که از آب شرب استفاده می کنند دچار مشکل هم می شوند.
آرمین مدیر شرکت آب فاضلاب شهرستان بویراحمد رای تعمیر اساسی و روکش آسفالت حفاری های ناشی از تعمیر و اصلاح و توسعه شبکه آب یاسوج در گذشته و حال اعلام آمادگی کرد و گفت: عملیات تعمیر و روکش بلافاصله بعد اصلاح شبکه انجام می شود و کنده کاری گذشته نیز جبران خواهد شد.
نجفی معاون شهرداری یاسوج و باقری معاون منابع طبیعی استان جهت همکاری با آب و فاضلاب در اصلاح و توسعه شبکه آب یاسوج و احداث مخازن جدید ذخیره آب در یاسوج خبر اعلام آمادگی کردند.
براساس این هماهنگی پروژه اصلاح، توسعه و ایجاد مخازن جدید برای تامین آب شرب یاسوج در هفته اول خرداد به طور رسمی شروع خواهد شد و قرار شد هماهنگی قبلی و حین کار بین شهرداری و آب وفاضلاب به صورت مستمر و به روز برقرار باشد و براین اساس ۳۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب به شبکه آب یاسوج اضافه خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار