طالبی‌پور : برخی افراد آگاهی از میراث فرهنگی ندارند جاهایی را خراب می کنند غافل از اینکه اهمیت این جاها در خودشان نهفته است و اصولا گنجی در آنجا وجود ندارد از جمله ماجرای یک لوح عجیب در باشت.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶ 17 May 2022


نشست مدیرکل گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته میراث فرهنگی و همچنین روز موزه در محل هتل آزادی یاسوج برگزار شد.
به گزارش تایناک کهگیلویه و بویراحمد ، در این نشست سعید طالبی پور به برخی از مشکلاتی که حفاران و افراد سودجو برای استان ایجاد کرده اند اشاره کرد و گفت: برخی افراد آگاهی از میراث فرهنگی ندارند جاهایی را خراب می کنند غافل از اینکه اهمیت این جاها در خودشان نهفته است و اصولا گنجی در آنجا وجود ندارد.
طالبی‌پور به بیان یک مصداق در همین زمینه پرداخت و گفت: در منطقه خان احمد باشت لوحی کاهگلی از سودجویان کشف شد و یک باستان شناس آلمانی روی آن کار کرد تا اینکه فهمیدند این لوح مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش بوده و حواله علوفه است که با آن در می‌یابیم ۲۵۰۰ سال پیش نیز در این کشور و در این استان و این منطقه مدیریت کشاورزی وجود داشته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت : دو ماه پیش طرح جامع گردشگری در دستور کار قرار گرفت و با حمایت های معاونت عمرانی استانداری دردستور در حال انجام است چند مشاور نیز در کنار مشاور طرح قرار داده‌ایم تا نقطه نظرات اصلی ما اعمال شود.
طالبی پور در ادامه در خصوص وضعیت تله کابین شهر یاسوج و راکد ماندن این پروژه گفت: دولت در بحث آن کوتاهی نکرده چون سرمایه گذار دارای مشکلات شخصی است.
این مسئول افزود: زمین در اختیار سرمایه گذار قرار گرفت و تسهیلاتی که برای آن روز در نظر گرفته شده بود کافی بود تجهیزات را هم خریداری کرد که این یک گام بزرگ برای ساخت تله کابین یاسوج است.
وی گفت: چون ۵ میلیارد تسهیلات گرفته بود باید در حوزه ابنیه کار انجام می‌داد که مشکلات شخصی سرمایه گذار موجب روند کنونی شد.
این مسئول با تاکید بر این که می‌توانستیم قرارداد را فسخ کنیم اما به دلیل هزینه بر بودن آن این کار انجام نشد افزود: چرا که هزینه قابل توجهی انجام شده و وسایل مورد نیاز نیز خریداری شده بود.
وی با بیان اینکه سه جلسه تاکنون به همراه دستگاه‌های نظارتی و اقتصادی برگزار کرده‌ایم گفت: دنبال راهکار هستیم تا به عقب برنگردیم هر چند قانون دستور داده که موضوع را از طریق دستگاههای نظارتی حل کنیم و برای آزاد کردن تسهیلات سرمایه گذار محدودیتی نداریم اما این نافی آن نیست که فرصت دیگری به او بدهیم و عموم مردم حق مطالبه‌گری از ما در این خصوص را دارند.
 وی در ادامه به اعتبارات تبصره ۱۸ اشاره کرد و گفت: سهمیه استان در بخش گردشگری ۷۵ میلیارد تومان برای طرح‌های نیمه تمامی است که از ۵۰ درصد به بالا پیشرفت دارند همچنین ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع دستی استان از این محل در نظر گرفته شده است.
این مسئول گفت: نکته دیگر به دلیل قدمت استان اهمیت موزه در شهر یاسوج است موزه قدیمی در شان استان نبود و موزه باستان شناسی جدید مد نظر قرار گرفت و مجموعا ۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که با اعتبارات تکمیلی تا ۳ ماه آینده راه اندازی کامل خواهد شد.
وی به پارک آبی خضوعی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: پارک آبی یا سرزمین موج های خروشان کار بسیار شاخصی توسط سرمایه گذار بود که از تبصره ۱۸ مبلغ ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده و تا پایان هفته قرارداد انعقاد می‌شود پروژه‌ای که ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و می بایست ظرف دو تا سه ماه آینده به سرانجام برسد.
طالبی پور به موضوع مهم دیگری اشاره کرد و گفت: جشنواره کوچ عشایر را داریم که از ۳۰ خرداد تا سوم تیر به مدت چهار روز در شهر یاسوج و با شرکت استان‌های مختلف کشور برگزار می شود که در کنار آن همایش های مختلفی برگزار می شود از رسانه های استان می‌خواهیم تا حضور فعالی در این جشنواره بزرگ کشوری داشته باشند و جاذبه های استان را در کنار آن معرفی کنند تا همه بدانند جایی در جنوب کشور به این زیبایی و با این فرهنگ وجود دارد.
طالبی‌پور به  جاذبه های شهر سی سخت و اقداماتی که در آن انجام می‌شود اشاره کرد و گفت در سی‌سخت جاده دسترسی بندان به کوه گل شرایط سختی داشت و امکان سقوط خود در آن بود که حدود ۳.۵ میلیارد تومان به جاده کوه گل تخصیص یافت و سه میلیون تومان دیگر نیز مد نظر قرار گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار