مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: استان یزد بعد از استان تهران و با دارا بودن امتیاز ۷.۸۴ رتبه دوم شاخص IDI را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷ 18 May 2022

به گزارش روز چهارشنبه این اداره کل، محمدرضا پاکدل، میانگین کشوری شاخص یاد شده را ۷.۱۶ بیان کرد و گفت: استان یزد ۶۸ دهم درصد از کشوری بالاتر است.

وی اظهار کرد: استان در سه زیرشاخص های IDI نیز همچون دوره های قبل در رتبه های بالای کشور قرار داشته و بر اساس گزارش منتشر شده، در زیر شاخص دسترسی مردم به زیرساخت های ارتباطی با ۹۰ درصد تحقق رتبه ۲، زیر شاخص مهارت با ۶۸ درصد تحقق رتبه ۲ و زیر شاخص استفاده با ۷۲ درصد تحقق و ارتقاء دو پله ای نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رتبه چهارم کشور را دارد.

پاکدل خاطرنشان کرد:کسب رتبه دوم در زیر شاخص سطح دسترسی مردم به زیرساخت‌های ارتباطی در ارزیابی‌های ۲ سال گذشته تداوم داشته و دارای رشد مستمر امتیاز بوده است و این موضوع بیانگر اهتمام وزارت ارتباطات و عملکرد خوب استان یزد در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در شهرها و روستاها و جاده‌های مواصلاتی که باوجود تراکم کم‌جمعیتی در استان، به‌خوبی محقق شده است.

اتصال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یزد به شبکه ملی اطلاعات

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۰ موظف به فراهم کردن امکان دسترسی ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان (۲۷۰ روستا) به شبکه ملی اطلاعات بوده استکه با تلاش صورت گرفته مخصوصا در ۲ سال اخیر که نیاز روستاها به اینترنت پرسرعت بخاطر شیوع کرونا افزایش یافت،

این مسوول اظهار کرد: نه تنها تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان (۳۳۷ روستا) به شبکه‌ ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند، بلکه با تحت پوشش قرار دادن برخی از آبادی های دارای جمعیت، تاکنون مجموعا ۵۹۰ روستا و آبادی استان به اینترنت پرسرعت متصل شده اند که دو برابر بیش از تعهد و برنامه در حوزه ارتباطات روستایی استان است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد تصریح کرد:با توجه به اینکه همه روستاهای هدف به شبکه متصل شده‌اند در سال جدید تلاش خواهد شد اقداماتی در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای تاثیر خدمات فناوری اطلاعات در رونق روستاها، رشد اقتصاد دیجیتال و ایجاد ارزش‌افزوده در مسیر تحول دیجیتال صورت پذیرد.

رشد ۱۱۵.۹۴ درصدی ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت سیار

وی گفت: تمام شهرهای استان از پوشش نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه برخوردارند و ضریب نفوذ دسترسی به تلفن همراه رشد دو پله‌ای و تحقق ۱۶۳.۱۵ درصدی و همچنین ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت پرسرعت سیار رشد ۱۱۵.۹۴ درصدی را داشته‌اند.

پاکدل ادامه داد: در حوزه اینترنت پرسرعت، تعداد مشترکین ثابت و سیار استان یزد بیش از یک‌ میلیون و۷۰۰ هزار مشترک با ضریب نفوذ ۱۳۴ درصد است و استان یزد در این شاخص از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود

وی خاطرنشان کرد:با صدور مجوز برای ایجاد ۱۶ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۱۶ دفتر ارتباطی و فناوری اطلاعات(ICT) روستایی در یکسال گذشته در مجموع ۱۳۳ دفتر پیشخوان دولت و ICT روستایی در استان فعالیت دارند و از کل مجوز های صادر شده بیش از ۵۰ درصد برای ایجاد دفتر در شهر ها و روستاهای فاقد دفتر است که این رویکرد کارگروه دفاتر پیشخوان دولت، برای ایجاد دسترسی همه مردم استان به خدمات دفاتر پیشخوان بوده است.

میانگین زمان رسیدگی اپراتورها به شکایات دریافتی سامانه ۱۹۵ کمتر از ۲ روز کاری است

پاکدل افزود: ۱۰۰ شکایت‌های ثبت‌شده مردم استان در سامانه ۱۹۵ موردبررسی قرار می‌گیرد و میانگین زمان رسیدگی اپراتورها به شکایات دریافتی در حوزه‌های تلفن ثابت و همراه، اینترنت، خدمات پستی، خدمات ارزش‌افزوده و دفاتر پیشخوان در استان یزد کمتر از ۲ روز کاری است درحالی‌که SLA و تعهد اپراتورها ۱۰ روز کاری است.

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن طرح های شبکه ملی اطلاعات و جهش در اقتصاد دیجیتال استان در راستای اجرای طرح های یزد نوین، توافقنامه همکاری در عملیاتی سازی پروژه‌ها، بهبود شاخص‌ها و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات بین مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد امضا شده و برش استانی برنامه ها مشخص و در حال اجرا می باشد.

اعتبار بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای ارائه تسهیلات کم‌بهره به شرکت های دانش بنیان

پاکدل اضافه کرد: به منظور هموار کردن مسیر توسعه و رشد اکوسیستم نوآفرینی و حمایت از کسب‌وکارهای نوپای استان، تسهیلات کم بهره از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال در حال ارائه می باشد. همچنین برنامه های حمایتی بوم واره، گرنت رشد، گرنت جوانه و دوره های توانمندسازی در حال اجرا است.

افزایش تعداد تیم های استارت آپی و شرکت‌های نوپا در حوزه فاوا

وی گفت: با توجه به روند رو به رشد و افزایش تعداد تیم های استارت آپی و شرکت‌های نوپا در حوزه فاوا، توسعه مناسب زیرساخت های ارتباطی همراه با توسعه و تکمیل سایر اجزای زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی استان، مانع از خروج جوانان خلاق یزدی از شهر یزد و موجب حفظ و جذب سرمایه های انسانی استان می شود.

پاکدل با اشاره به توسعه اقتصاد دیجیتال و زیست بوم نوآوری و فناوری افزود: وضعیت مناسب زیرساخت ICT (به عنوان هسته اقتصاد دیجیتال) در استان در کنار ظرفیت ایجاد شده در زیست بوم فناوری و نوآوری استان، شرایط را برای توسعه اقتصاد دیجیتال در استان فراهم نموده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار