سیدحسین صابری از فعالان سیاسی اصولگرابه شمار میرود، وی معاونت استانداریهای کرمان و قم و استانداری اردبیل، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد در دولتهای نهم و دهم را در کارنامه مدیریتی خود دارد.
همچنین صابری سابقه مدیریت بنیاد مسکن کرمان، دفتر نظارت شورای نگهبان در استان کرمان و شهرداری کرمان را در کارنامه مدیریتی خود دارد.
استاندار سابق اردبیل،با آغاز به کار دولت یازدهم و پایان ماموریتش در دولت دهم به عنوان استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت میکند، ساعتی پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هیئت مرکزی نظارت شورای نگهبان گفتوگویی با این استاد دانشگاه انجام داد که در ادامه میخوانید:
آقای صابری تحلیل شما از روند ثبتنام، تعداد داوطلبان و روند بررسی صلاحیتها چیست؟
عرصه انتخابات و حضور پرشور و آگاهانه مردم در تعیین سرنوشت خود یکی از آثار بابرکت و مصادیق برجسته آزادی و آزادگی است.
اینکه برای تصدی حدود ۲۹۰ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر ثبتنام میکنند، نشانه آزادی، حضور و علاقهمندی و احساس تکلیف نسبت به تداوم انقلاب اسلامی و نمونه بارزی از مردمسالاری دینی است.
طبق قانون ثبتنام، ورود به عرصه انتخابات، شرایط نمایندگی و بررسی صلاحیتها روشن است.
بررسی صلاحیتها ابتدا در هیئتهای اجرایی که از میان معتمدان مردم و محلی انتخاب شدهاند صورت میگیرد و سپس نتایج بررسیها به داوطلبان و هیئتهای نظارت اعلام میشود.
هیئتهای نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت با توجه به اطلاعات واصله و شکایات دریافتی و سوابق بررسی خود را در دو بخش شرایط ایجابی و سلبی انجام میدهند که این کار در یک دوره محدود و فشرده و فعالیتی سنگین انجام شده و در ساعات پایانی ۲۶ دی ماه به عوامل اجرایی اعلام و به اطلاع داوطلبان رسیده است.
به نظر شما بررسی صلاحیتها چگونه انجام شده و آیا کافی است یا خیر؟
بررسیهای قانونی ابتدا در هیئتهای اجرایی و سپس در هیئتهای نظارت صورت گرفته و با توجه به تعداد زیاد داوطلبان بررسی صلاحیتها کار آسانی نیست و حداقل شرایط باید در افراد احراز شود.
احراز این شرایط سخت است و با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان برای نخستین بار حضور پیدا کردهاند قانون حکم میکند که شرایط حتما احراز شود.
برخی شرایط وجود دارد که احراز آن سخت است، مانند اعتقاد و التزام عملی به جمهوری اسلامی، قانون اساسی و اصل مترقی ولایتفقیه، مسلمان بودن، مدیر و مدبر بودن.
لذا هیئتهای اجرایی و نظارت باید شرایط قانونی را احراز کنند که بعضا مورد غفلت واقع میشود.
موارد نادری مشاهده میشود که براساس اسناد واصله از ارگانهای چهارگانه ذیربط، مدارکی دال بر نداشتن صلاحیت در معدودی افراد وجود دارد که هیئتهای اجرایی غفلت کرده و آنها را نادیده گرفتهاند.
البته ممکن است که در هیئتهای نظارت هم با همه دقت چنین اتفاقی رخ دهد، لذا بخش عمدهای از داوطلبان عدم احراز صلاحیت میخورند، یعنی در فرصت محدود قانونی نتوانستیم احراز صلاحیت کنیم.
لذا پس از اعلام نتایج با درخواست داوطلبان و همراهی دیگران در فرصت بعدی که ۲۰ روز زمان است، برای بررسی همه جانبه بعدی احراز صلاحیت صورت گیرد.
ما در قانون داریم که در جمهوری اسلامی همه مبرا هستند، مگر اینکه عکس آن ثابت شود.
درست است، هیچکس حق ندارد و نباید در خیابان و محل کار یا منزل به من و شما بگوید که صلاحیت ندارید، اما اگر من اعلام کردم میخواهم مسئول شوم با توجه به حجم و سنگینی مسئولیت باید بررسی شود که من صلاحیت و توان علمی و جسمی انجام کار را دارم یا خیر.
برای انتخاب مهدکودک و مدرسه بررسی و تحقیق میکنید، حال چگونه مردم ایران سرنوشت مجلس شورای اسلامی را به دست نمایندگانی بسپارند و در مورد آنها بررسی و تحقیق صورت نگیرد.
آیا کسانی که برای این کشور قانون وضع میکنند و بر اجرای قانون نظارت میکنند، نباید شرایطی داشته باشند و ارگانی مطلع این شرایط را احراز کند.
دلیل ثبتنام ۱۲ هزار و ۱۲۳ نفر داوطلب برای ۲۹۰ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی چیست؟
به نظر من دلایل متعددی دارد، احساس تکلیف زیاد و علاقهمندان فراوان، وجود آزادی در جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی در این نظام، مشتاقان خدمت و ایثارگری در انجام وظیفه، شاید هم مقدمهای برای فتنهای دیگر و ایجاد زحمت برای احراز کنندگان شرایط و ایجاد سردرگمی برای مردم باشد که زهی خیال باطل.
آیا به نظر شما با توجه به کثرت داوطلبان و محدودیت وقت احراز شرایط به طور کامل صورت میگیرد و حقی ضایع نمیشود و احیانا افرادی به ناحق وارد نمیشوند؟
چنین احتمالی بعید نیست، هیئتهای اجرایی و نظارت با نهایت تلاش و دقت و کمک همراهی مردم انجام وظیفه میکنند، اما معصوم نیستند و احتمال ضعف وجود دارد.
ممکن است عدهای صالح و واجد شرایط داوطلب شوند یا احراز نشده و وارد مجلس نشوند و در معرض رای مردم قرار نگیرند و یا اینکه رای نیاورند.
در این جا به آنها ظلم نشده و حقی ضایع نشده است، زیرا در نظام اسلامی و مدیریت اسلامی، مدیریت و ورود به صحنه خدمت تکلیف است نه حق.
اگر کسی احراز صلاحیت نشده، تکلیف از او ساقط میشود، ملاک هم رای مردم است، اگر به هر علت افرادی با نداشتن حداقل شرایط به عرصه انتخابات هم راه پیدا کنند اما این مردم هستند که بهترین را انتخاب میکنند و مسئولیت و تکلیف راهنیافتگان ساقط میشود.
اگر بر اثر غفلت یا عوامفریبی احیانا غیرواجد شرایطی انتخاب شود در مراحل بعدی هم بررسی و تا آنجا که توان باشد و قانون اجازه دهد، احراز شرایط و انتخاب صالح و سالم انجام میشود.
انشاءالله مجلسی قوی، اسلامی، ولایتمدار و مستحکم در مقابل زورگویان، استکبار خارجی، مرعوبین و خودفروختگان داخلی شکل میگیرد.
حتما قانون مواردی مشخص کرده، مردم هم معیارهایی را در نظر میگیرند، رهبری معظم هم شاخصهایی را تعریف کردهاند.
قطعا فتنه و فتنهگری، دلدادگی به بیگانه و انحراف از اصول اسلامی و قانون اساسی از برجستهترین خطوط قرمز است.
چه توصیهای به داوطلبان و مردم دارید؟
داوطلبان احساس تکلیف کرده و به صحنه آمدند و وظیفه خود را در این مرحله انجام دادهاند، اگر احراز صلاحیت شدید، با رعایت قانون، حق، منطق و ادب اسلامی و بدون گزافگویی خود را به مردم معرفی کنید.
از تخریب دیگران پرهیز کرده و در قانون و زمان مقرر تبلیغات خود را انجام دهید و حق تصمیمگیری را به مردم واگذار کرده و به نتیجه قانع باشید.
اگر به هر علت احراز صلاحیت نشدید و احساس میکنید کم کاری شده، محترمانه و در چارچوب قانون اقدام کنید در غیر این صورت با پذیرش نتیجه همراهی خود را با مردم اثبات و به انجام سایر وظایف بپردازید.
تعداد نمایندگان محدود است و قرار نیست که همه احساس تکلیف کرده و به مجلس بروند، سایر عرصههای خدمتگزاری هم خادم میخواهد.
مردم هم مانند همیشه هوشیار و بیدار بوده و آگاهانه مطالعه میکنند، شرایط حساس کشور، جامعه و منطقه را مدنظر قرار میدهند با توجه به قانون و برنامه داوطلبان تایید شده به قصد قربت و رضای خدا و وظیفه در انتخابات شرکت میکنند.
با توجه به ورودی که به رسانهها داشتید، عدهای گمان میکردند شما داوطلب حتمی انتخابات از جمله کرمان یا رفسنجان میشوید، اما به این عرصه ورود نکردید، چرا؟
ورود من به رسانهها خیلی کمرنگ است، اگر هم در پارهای از موارد اظهارنظری کردهام، لطف دوستان رسانهای و تکلیفم بوده است.
اگر کسی رسانهای شد، به معنی داوطلب شدن انتخابات نیست، اگر این فرض درست باشد که مسئولان و مدیران اجرایی از جمله استاندار از همه رسانهایتر هستند.
ضمن اینکه فراوانی نعمت است و کمبودی وجود ندارد، اگر به سوابق مختلف کاری من در بعد از انقلاب اسلامی نگاه کنید، عمدتا در زمینه اداری، اجرایی، آموزشی، مدیریتی و نظارتی بودهام و هیچ علاقه، انگیزه و توانمندی ویژهای برای نمایندگی مجلس ندارم.
پیشنهادات شما به اصولگرایان چیست؟
به نظر من اصولگرایان عمدتا انسانهای آزاده، فهیم، مطلع و بابصیرت هستند، خودشان حساسیت زمان و اهمیت مجلس را درک کرده و وظیفه را تشخیص میدهند.
کرسی ولایتمداری و اصولگرایی حوزه انتخابیه در مجلس باید حفظ شود، وحدت و همدلی رمز همه موفقیتهاست، تلاش برای ایجاد و حفظ وحدت، دعوت به حضور چشمگیر و حماسی و حمایت از کاندیدای صالح مقبول از دیگر رموز است.
پیشبینی شما از نتایج چیست؟
نتایج در دست مردم است، در انتخابات همیشه حرف اول را مردم میزنند، مردم حاضر در صحنه، ولایتمدار، علاقهمند و فهیم حتما به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه ویژه دارند.
برنامههای داوطلبان را مطالعه و رای آگاهانه خود را به صندوق میریزند و انشاءالله به یاری خداوند شاهد شکلگیری مجلس قویتر از قبل، کارآمد، ولایتمدار، انقلابی و حزباللهی خواهیم بود.
سخن پایانی...
کسب بصیرت و آگاهی، حضور هوشمندانه، رای آگاهانه و حداکثری و حفظ روحیه استکبارستیزی، استقلال و ولایتمداری مانند دوران دفاع مقدس باید مدنظر باشد.