در میزگرد «هنر انقلاب» مطرح شد:
کد خبر: ۲۰۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹ 10 April 2016

 در گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی و در گرامیداشت هنرمند شهید مرتضی آوینی میزگردی با محوریت تبیین ابعاد هنر انقلاب اسلامی در اردبیل برگزار شد که امیر رجبی رئیس حوزه هنری استان اردبیل، محمد سیمزاری مدیر فرهنگی شهرداری اردبیل، حسن قهرمانی معاون فرهنگی، هنری حوزه هنری، عظیم دشتی رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل و میردولت موسوی رئیس انجمن سینمای جوان اردبیل به سئوالات مطرح شده پاسخ گفتند.

تعریفی از هنر انقلاب را به همراه ویژگی‌های آن برای مخاطبان توضیح بدهید؟

سیمزاری:هنر انقلاب از دو ترکیب هنر و انقلاب به وجود آمده که هر یک آنها را باید معنا کنیم که در تعریف هنر باید به قول علامه جعفری گفت، هنر متضمن زیبایی است و زیبایی نمود و نگارین خطی است که بر روی کمال انسان کشیده شده تا راه سعادت و کمال را به خوبی نشان دهد.

هنرمندی که در فضای هنر غرب رشد پیدا کرده و به شهره رسیده با هنرمند انقلابی و ارزشی ما نگاهش متفاوت است چرا که نگاه صرفاً التذاذی به هنر در اسلام جایگاهی ندارد و در کنار لذت بردن باید هنر انسان را به مسیر کمال و معرفت واقعی سوق دهد.

اما در کلمه انقلاب نیز باید گفت انقلاب ما در حقیقت همان تعبیر حافظه رافعه است که دگرگونی‌های ارزش‌ها را به دنبال دارد به طوریکه با ظهور انقلاب همه دگرگونی‌ها به ویژه در ارزش‌ها انجام شده و در بهترین تعبیر امام راحل انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی توصیف کردند.

ما باید بدانیم که انقلاب چه انتظاری از هنر دارد که این انتظار قطعاً نگاه زیباشناسانه‌ای را شامل می‌شود به طوریکه به راحتی نمی‌توان از کنار زیبایی‌های خلق شده عبور کرد.

نمونه این زیبایی‌ها ایثارگری است که در دوران انقلاب و دفاع مقدس رخ می‌دهد به طوریکه این خود دنیایی از زیبایی‌ها و سوژه‌های اصیل است.

به اعتقاد من هنرمند هیچ وقت فرمایشی عمل نمی‌کند بلکه درک درست از زیبایی‌ها دارد و با توانایی خود این ابعاد زیبایی را به اشتراک می‌گذارد.

به نظر می‌رسد هنر انقلاب هنری است که مانند خط نگارین در تحقق مسیر کمال انسانی است که می‌تواند مسیر اعتلای ارزش‌های انسانی، اسلامی، دینی و تربیتی براساس آموزه‌های دینی را تحقق ببخشد.

هر چند عده‌ای معتقدند هنر متعهد با هنر انقلابی در تضاد و تقابل است چرا که اصل روح هنرمندانه آزادی اوست و تعهد که قید می‌آورد، نمی‌تواند برای هنر انقلابی شناسه خوبی باشد اما باید گفت یک هنرمند با درک درست از کمال و معرفت می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

تبیین فلسفه و مانیفست هنر انقلاب

غرب با اسطوره‌سازی کاذب می‌خواهد در هنر تفکرش را جا بیندازد

موسوی:هنر عین زیبایی است و هر چه زیباست عدالت در آن رعایت شده و هر چه عدالت در آن نمایان باشد، عین آزادگی است و این آزادگی عین زیبایی است.

در معنا و مفهوم هنر انقلاب که ریشه در اندیشه جهان اسلام دارد به تعریفی زیبا بر می‌خوریم که امام حسین (ع) پیشرو هنرمندان هنر مکتب اسلام با شهادت خود در این مسیر قدم برداشته است.

آنچه که در این زمینه و در تحقق مسیر کمال بشر مد نظر است، دید واقع‌بینانه به این اصالت هنر انقلاب است که ما در فیلم‌های خارجی و بیگانه کمتر سراغی از این برجستگی‌ها را می‌توانیم مشاهده کنیم.

جوامع غربی روی اسطوره‌سازی فکر می‌کنند و به نحوی تلاش می‌کنند تا از فرهنگ خود فیلمی ارائه نکنند بلکه با اسطوره‌سازی سعی دارند به نوعی جریان الگوسازی به راه اندازند که در آثار تولید شده هالیوود و حتی بالیوود نیز نمونه‌هایی از این اسطوره‌سازی‌ها را در تولید آثار سینمایی و هنری متنوع شاهد هستیم.

برخلاف این مکتب اصلی‌ترین موضوع در هنر انقلاب اسلامی تغییر نگرش‌ها از شرایط زمینی به سمت شرایط آسمانی است که امام راحل نیز تاکید کردند شهادت هنر مردان خداست که بزرگترین تفکر و مثبت‌ترین اندیشه در پشت سر این کلام قابل تأمل وجود دارد.

برخلاف نگاه غرب که به دنبال ایجاد وحشت و رعب و هراس است، ما یک نگاه انسانی و ارزشی را به هنر در دیدگاه اسلام مشاهده می‌کنیم که به معنای واقعی در آثار هنرمندان برجسته‌ای همچون شهید آوینی می‌توان این معرفت و شاکله هنر ارزشی را مشاهده کرد.

در تولید آثار به ویژه مقطع انقلاب و دوران دفاع مقدس به خوبی این شاخصه‌های مثبت و مطلوب دیده می‌شود که باید بیشتر از هر زمان دیگر تقویت شوند.

آثار محتوایی غنی در هنر انقلاب تولید شده است

دشتی:هنر انقلاب اسلامی برگرفته از آموزه‌های دینی است و هر هنرمند که در این مسیر گام بردارد به راحتی می‌تواند مبانی و اهداف امام و فرهنگ دینی و اعتقادی را در هنر خود تبیین کند.

هنر انقلاب اسلامی در 37 سال گذشته رشد و تعالی مناسبی داشته و آثار شایسته‌ای نیز در این حوزه از تئاتر نمایش گرفته تا موسیقی، شعر و... به خوبی مشاهده می‌شود.

البته باید گفت هنر کشورمان متأثر از فرهنگ جامعه است و در فراز و فرودهای مختلف 37 سال گذشته در برخی از مواقع هنر انقلاب مورد حمایت قرار گرفته و در مقطعی نیز مغضوب شده که در واقع باید گفت فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در مجموع در این سال‌ها مظلوم واقع شده اما به رغم این مظلومیت آثار فاخر و ارزشمندی نیز توسط هنرمندان در حوزه‌های مختلف تولید و روانه بازار شده است.

باید از حمید سبزواری، قیصر امین‌پور و سرایندگانی همچون آهنگران و گلریز یاد کنیم که در دوران پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس با آهنگ‌ها و سرودهای مهیج خود زمینه حضور جوانان را در میدان کارزار فراهم کردند.

به رغم برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها آثار خوبی در عرصه هنر انقلاب تولید شده اما انتظار بیشتر از این بوده که امید می‌رود در سال‌های پیش رو این زمینه‌سازی‌ها بیش از گذشته نمایان شود.

مشکلی که ما امروز با آن روبه‌رو هستیم، مشکل محتوایی و دستیابی به منابع غنی است به طوریکه اغلب محتوا و منابع ما را منابع غربی تشکیل می‌دهد در حالی که ما داشته‌های ارزشمندی را در این زمینه داریم.

به عنوان نمونه ما در استان اردبیل ظرفیت تولید آثار فاخری را در سروده‌های انقلابی داریم اما محتوایی که باید هنرمند به آن رجوع کند، کمتر است که در تولید محتوا هنر انقلاب اسلامی باید به نقطه استغنا برسد.

تبیین فلسفه و مانیفست هنر انقلاب

هنر انقلاب در محتوا و غنای خود متفاوت از سایر مکاتب هنری است

قهرمانی:ما تعاریفی را از هنر داریم که قطعاً مورد قبول همگان است اما طبیعتاً عنصر ارزشی بودن هنر برجستگی خاص هنر انقلاب اسلامی است چرا که هنری دارای ارزش و زیبایی است که انسان را به سمت کمال سوق دهد.

در تلفیق دو کلمه هنر و انقلاب که از سال 72 در قالب روز هنر انقلاب اسلامی در گرامیداشت یاد و نام آوینی نامگذاری شده سعی بر غنابخشی به محتوای این هنر است که در دوران هشت سال دفاع مقدس به راحتی‌ می‌توان ابعادی از زیبایی‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به همراه صیانت از این مرز و بوم مشاهده کرد که بعدها برای هنرمندان این مفاهیم و مبانی سوژه‌های خوبی شدند تا بتوان بیشتر به این مسائل و موضوعات توجه کرد.

در تعریف هنر باید گفت که یک هنرمند واقعیت‌های موجود را با حس آمیخته می‌کند و در قالب هنر زیبایی‌هایی را خلق می‌کند که مورد طبع است از همین رو واقعیت انقلاب، دوران دفاع مقدس و برجستگی‌های ارزشی اسلام زمینه‌ساز هنری است که نسل امروز به راحتی می‌تواند با غنا و محتوای متعالی آن را به نقطه درخشندگی برساند.

در کنار مسائل تکنیکی که در شکل‌گیری هنر فاخر بسیار اهمیت دارد، باید موضوعات و مسائل به ویژه اندیشه خلاقانه همواره مورد توجه قرار گیرد چرا که در کنار محتوا و اندیشه تکنیک درست است که می‌تواند زمینه‌ساز خلق یک اثر فاخر و ارزشمند باشد.

انتقال پیام و محتوا اصل هنر انقلاب است

رجبی:واقعیت این است که براساس یک اندیشه و تفکر مادی و غرب‌گرایانه صحبت از شیوه هنر برای هنر است که گاه یک هنرمند رها و آزاد و بدون قید و بند از انتقال پیام و مفاهیم تنها سعی می‌کند براساس حس خود اثری را تولید کند که در آن پیامی وجود نداشته و مخاطب نیز به دنبال دریافت پیام نیست.

برخلاف این رویه هنر انقلاب که در نقطه مقابل هنر غرب قرار دارد کاملاً جهت‌دار، هدف‌دار و دارای پیام است و این حدیث نفسی است که می‌تواند بهترین و زیباترین پیام و محتوا را انتقال دهد که این همان شاخصه هنر انقلاب است.

باید گفت هنر انقلاب هنر کاربردی است که در آن موضوعاتی همچون جنگ، مفاهیم اخلاقی، معرفتی، دینی و... سوژه‌های اصلی است که به راحتی می‌تواند به مخاطب انتقال پیدا کند.

از همین روست که هنر انقلاب باید یک چارچوب و مانیفست دقیقی داشته باشد تا با روشن شدن این چارچوب و مکتب مشخص بتوان برای مخاطبان پیامی از جنس ارزش‌های دینی، اعتقادی و اخلاقی را به همراه داشت.

به عنوان نمونه طلاق و اعتیاد امروز در جامعه به عنوان معضلات فرهنگی و اجتماعی بیداد می‌کند و این هنر انقلاب است که به راحتی می‌تواند با احساس مسئولیت بخشی از این هنر متعالی را انتقال دهد.

باید این موضوع را هم بگویم که ما در استان اردبیل به یک رویکرد تعاملی و همسویی نیاز داریم چرا که آفت شهر و استان ما وجود دیدگاه رقابتی حذفی و منفی است در حالی که با سیاست تعاملی و دوری از تفرقه در این عرصه به راحتی همه دستگاه‌ها در کنار هم به اعتلای فرهنگ و انقلاب کمک کنند.

 به نظر می‌رسد در تولید آثار هنر انقلاب مشکلات و موانعی وجود دارد در اصل تولید آثار در این عرصه را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا خروجی این آثار مثبت است یا منفی؟

سیمزاری:اعتقاد من این است که هنر انقلاب اخض هنر دینی است و هنر دینی اعم از هر هنر انقلابی است.

در کنار هنر انقلابی معتقدم باید جایگاهی تعریف شود که شایسته این هنر ارزشی باشد جایگاهی که متأسفانه ما به آن دست پیدا نکردیم و در این سال‌ها سعی شده با پرداخت‌های غیرواقعی و نگاه قشرگرایی از فضای هنر انقلاب به دور باشیم.

گاه تصور غلط سبب شده که ما از رسالت اصلی‌ خودمان که به فرموده مقام معظم رهبری انتظار از هنر انقلاب همان رسالت و گفتمان انبیاست، دور باشیم و نتوانیم در نمایش مکارم اخلاقی و دینی گام برداریم.

هر چند قدم گذاشتن در این مسیر مهم است اما همیشه هنر دینی دارای پشتوانه فکری و فلسفی عمیق است که ما از این پشتوانه بی‌بهره بودیم به طوریکه حتی الان فلاسفه غرب روی اندیشه‌ها و نگاه فلسفی خود به تولید فیلم و رمان‌هایی روی آوردند تا اندیشه فلسفی خود را به نحوی نمایش دهند اما ما تنها در تولید آثار در قالب زندگی انبیا و برخی ائمه توقف کردیم در حالی که به راحتی می‌توانیم روی اندیشه‌ها و تفکر فلسفی بزرگانمان آثاری فاخر تولید کنیم اما متأسفانه باید گفت «جایی که ایستاده‌ایم جای ما نیست.»

این را هم باید گفت که ما دچار قشری‌گری و شعارزدگی شده‌ایم و از اصل هنر انقلابی و دینی دور شده‌ایم هر چند که برخی از فیلمسازان ما همچون مخمل‌باف‌ها از اول دچار این قشری‌گری بودند و امروز نیز براساس همین تفکر به دامن غرب افتادند اما باید گفت آموزش زیباشناختی هنر انقلاب یک اصل است و درک فلسفی از موضوع و مسائل مختلف می‌تواند عمق تفکر و اندیشه آثار تولید شده را ارتقا دهد تا ما از روزمرگی‌ها خلاصی پیدا کنیم.

نگاه بساز بفروشی به هنر انقلاب اسلامی آفت جدی است

موسوی:باید بدانیم که هنر هدف نیست بلکه وسیله‌ای است تا بتوانیم به هنر متعالی برسیم همان طوریکه سینما، تئاتر و... وسیله‌ای هستند تا ابعاد مختلفی از اهداف انقلابی و اسلامی خود را در قالب آن تبیین کنیم.

امروز بزرگترین معضل ما بحث حوصله مخاطب است به طوریکه از قصه‌های طولانی، شتاب‌زده و دارای اغراق مخاطبان دوری می‌کنند و سعی دارند تا در کمترین زمان بیشترین پیام را دریافت کنند.

در هنر انقلاب قصه‌گویی‌ها باید منطقی‌تر و براساس ذائقه مخاطب شکل بگیرد اما متأسفانه در ساخت آثار این معیارها مد نظر قرار نمی‌گیرد و ما گاه شاهد آن هستیم که یک هنرمندی که در سریالی نقش منفی داشته در یک سریال انقلابی و یا مذهبی نقش مثبت پیدا می‌کند در حالی که این تضاد معنایی را در ذهن مخاطب به وجود می‌آورد.

ما باید موجز و مختصر با زبان هنر مفاهیم را انتقال دهیم و در عصری که عصر دیجیتال و رقابت شبکه‌های مجازی است، گاه یک فیلم یک دقیقه‌ای و یا عکسی به اندازه یک سریال مفاهیم انتقال می‌دهد و در کنار آن باید از سطحی‌نگری‌ها و مستقیم سخن‌ گفتن‌ها پرهیز شده و با شناخت مخاطب به بهترین شکل پیام انتقال یابد.

این موضوع را باید بگویم که نگاه بساز بفروشی به آثار هنر انقلاب اسلامی بسیار خطرناک است چرا که دیگر دوران تولید آثار صرفاً برای جلب مخاطب به شکل عام تمام شده و باید آثار با محتوای غنی و هدفمند تولید شود.

به عنوان مثال فیلمی که آمریکایی‌ها با نام رامبو تولید کردند نظامی، آمریکایی به دنبال آن است تا خود را فرشته نجات توصیف کرده و در ذهن مخاطبان این موضوع را القا کند که آمریکایی‌ها به دنبال نجات بشر هستند در حالی که هنرمند ما محسن مخمل‌باف با دور شدن از اصالت خود و حضور در کشور بیگانه امروز دچار یک نوع سردرگمی مفاهیم و موضوعات شده است.

ضعف تکنیک و محتوای هنر انقلاب باید برطرف شود

رجبی:هنر انقلاب اسلامی حامل پیام است و برخلاف تعریفی که غرب از هنر دارد، هنر انقلاب وسیله‌ای برای انتقال پیام‌هاست تا اخلاقی‌ترین، ارزشی‌ترین و معنوی‌ترین پیام‌ها منتقل شود.

در کنار این امر آسیب‌شناسی و دور شدن از ایرادات به ویژه مشکل مستقیم‌گویی موضوعات باید برطرف شود چرا که ذات هنر ابزار غیرمستقیمی را طلب می‌کند هر چند ما در تولید آثار با ضعف تکنیک و محتوا روبه‌رو هستیم ولی به راحتی می‌توانیم این ضعف‌ها را برطرف کرده و به نقطه قوت هنر انقلاب بیفزاییم.

در این 37 سال کارهای خوبی در حوزه هنر انقلاب انجام شده اما ایده‌آل نیست و با وضعیت مطلوب فاصله داریم و به نظر می‌رسد باید فلسفه و مانیفست هنر انقلاب اسلامی بعد از سال‌ها تبیین و تدوین شود تا بر همین محور حرکت کنیم.

مسئولان رأس مدیریت هنر انقلابی باید دیدگاهشان را تغییر بدهند

قهرمانی:تولید آثار هنر انقلابی با محدودیت‌هایی روبه‌روست و چه بخواهیم و چه نخواهیم هر اثری که تولید می‌شود با برخی تنگ‌نظری‌ها روبه‌روست به طوریکه یک فضای شبه روشنفکری اجازه نمی‌دهند تا آثاری تولید شود که در آن مفاهیم انقلابی و ارزشی به شکل درست و صحیح به نمایش گذاشته شود.

به نظر می‌رسد عده‌ای که از آنها باید به عنوان ممیزی یاد کرد گاه شاخ و برگ هنر انقلابی را چنان در محتوا و تکنیک می‌شکنند که اثر تولید شده آن اثری نیست که یک هنرمند انتظار داشت آن را به مخاطب عرضه کند.

هر چند در تمام دنیا هنر سفارشی رایج است ولی زیبایی تولید آثار هنری به ویژه با محوریت انقلاب به خلاقیت این تولیدات است که گاه برخی‌ها دوست ندارند این خلاقیت‌ها شکوفا شود تا هر آنچه از دل بر می‌آید بر دل مخاطب بنشیند.

این تنگ نظری‌ها آسیب جدی به هنر انقلاب زده و باید مسئولانی که در رأس هرم مسئولیتی هستند در این زمینه دیدگاهشان را تغییر بدهند.

 آیا هنر انقلاب را می‌توان یک ژانر مستقل دانست و تعدد دستگاه‌های حوزه فرهنگی به تولید آثار فاخر هنر انقلاب کمک کرده یا نه؟

دشتی:به نظر نمی‌رسد این موازی‌کاری‌ها به تولید آثار فاخر و ارزشمند ضربه زده باشد هر چند که این موازی‌کاری‌ها یک ایراد و اشکال اساسی به همراه دارد و آن اینکه باید این دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ و هنر همدل و همراه حرکت کنند تا در سایه همسویی و هدف‌گذاری مشترک آنها آسیبی به اصل موضوع که همان تولید آثار در حوزه هنر انقلاب است، لطمه‌ای وارد نشود.

نه تنها ما در سطح استان اردبیل هم‌افزایی و همفکری را در این حوزه شاهد نیستیم بلکه همکاری‌ها نیز بسیار ضعیف است به طوریکه حتی برای اتاق فکر جشنواره‌ها و همایش‌های هنری و فرهنگی گاه دوست ندارند صاحب‌نظران حوزه فرهنگی و هنری را دعوت کنند.

ما این تعدد دستگاه‌ها و موازی‌کاری‌ها را نه تنها در حوزه فرهنگ و هنر بلکه در حوزه‌های اقتصادی و نهادهای حمایتی نیز شاهد هستیم که گاه نه تنها آسیبی به اصل موضوع وارد نمی‌کند بلکه به تقویت برخی هدف‌گذاری‌ها کمک می‌کند.

هم‌افزایی خوب است اما برخی مواقع نباید همدیگر را خنثی کنیم

سیمزاری:تعدد متولیان حوزه فرهنگ و هنر ذاتاً نه خوب است نه بد بلکه بستگی به این دارد که ما چطور به این عمل کنیم اگر متولیان با هم همدل باشند از فرهنگ و ارشاد، سپاه، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و... گرفته تا دستگاه‌های غیردولتی قطعاً کارها با انعکاس مطلوب‌تر و رویه مناسب اجرایی می‌شود.

در برخی از شهرها هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی سبب شده تا در عرصه مدیریت به جای خنثی کردن همدیگر یک تعامل و هم‌افزایی شکل بگیرد تا بهترین جشنواره‌ها و زیباترین آثار هنری تولید شود که قطعاً تعدد دستگاه‌ها در چنین شرایطی نه تنها یک آسیب و آفت نیست بلکه خیر و برکت را به همراه دارد.

هنر انقلاب ژانر نیست، مکتب است

رجبی‌:باید به صراحت گفت که هنر انقلاب یک ژانر نیست بلکه مکتبی متفاوت است که در کنار سایر مکاتب جهانی دارای مبانی و تئوریک خاصی است که باید به آن بها داد.

در مورد خوب یا بد بودن دستگاه‌های متعدد حوزه فرهنگ و هنر باید اعلام کنیم که رفتار ما مهم است که آیا از دستگاه‌های متعدد در مسیر هم‌افزایی استفاده می‌کنیم یا اینکه در یک رقابت منفی سعی داریم همدیگر را دفع کنیم که به یقین باید بر تعامل و نقاط اشتراک تاکید کرد.

موازی‌کاری هیچ وقت مناسب نیست

قهرمانی:در تعریف هنر انقلاب که برگرفته از مکتب اسلام است باید به صراحت گفت که می‌توان با زبان و بیان گویا اصل مکتب هنر ایرانی و انقلابی را با تمام شاخصه‌ها تبیین کرد.

در باب تعدد دستگاه‌های فرهنگی و هنری نیز باید گفت موازی‌کاری هیچ وقت مناسب نیست در حالی که ما نیاز به همدلی و همکاری بیشتر با بها دادن به احترام متقابل داریم و به راحتی می‌توانیم در سایه همکاری‌ها و همدلی‌ها بهترین آثار را تولید کنیم چرا که هنر عرصه گسترده‌ای است و هرگز موازی‌کاری در آن رخ نمی‌دهد مگر اینکه خصومت و عداوتی در بین باشد.

کار در عرصه هنر در سیستم مدیریتی و کارمندی به سرانجام نمی‌رسد

موسوی:هنر انقلاب در درون مایه خود شاخصه‌هایی دارد که متفاوت از سایر مکاتب است و باید مفاهیم و ماهیت درونی آن تبیین شده و به شکل روشن معین شود.

هنر انقلاب در داخل خود جدایی از برخی تصورات جنسی زیبایی‌های اعتقادی و ارزشی را دارد که همواره باید به آن توجه کرد اما در مورد تعدد دستگاه‌ها و برخی موازی‌کاری‌ها نیز باید گفت این موازی‌کاری‌ها در استان ما کم هم نیست و در تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل باید تلاش کنیم تا در مسیر عمل و اقدام یک فضای همدلی و تعامل شکل بگیرد.

البته باید به تخصص‌ها در همه حوزه‌های هنری بها داد اما در برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها باید همفکری واقعی شکل بگیرد و ستاد عملیاتی برای انجام این جشنواره‌ها و همایش‌ها با محوریت نهادهای مختلف به انجام برسد.

بنده معتقدم با سیستم و عملکرد مدیریتی و کارمندی نمی‌توان کار هنری انجام داد به طوریکه ما در انجمن سینمای جوان فارغ از مسئولیت‌ها آستین بالا زدیم تا در کنار هنرمندان رشته‌های مختلف جایگاهمان را ارتقا بدهیم به طوریکه کسب 18 جایگاه بین‌المللی از افتخارات انجمن سینمای جوان است و با اعتماد به نسل جوان باید کار را به کاردان سپرد و با پرهیز از موازی‌کاری‌ها به شکل تخصصی در این حوزه وارد شد.

گفتگو از: شهرام جباری
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار