کد خبر: ۲۱۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶ 20 April 2016

داور علی اکبری                

علی(ع) الگوی مددکاریدر جامعه قشری از مردم وجود دارند که به صورتهای مختلفی نیازمند حمایت، پشتیبانی و دلگرمی دیگران می باشند و اگر دقت کنیم، رسیدگی به حال این قشر از اولویت های برنامه ی اجتماعی حضرت علی (ع) نیز بود و ایشان در نامه خود به مالک نیز می فرمایند: «اى مالک! درباره اقشار پایین جامعه، که چاره اى نداشته و در تنگ دستى زندگى مى کنند، خدا را فراموش نکن. آنها عبارتند از: بینوایان، نیازمندان، گرفتاران و زمین گیر شدگان. آنچه را که خداوند از حق خود درباره ایشان دستور داده رعایت کن و براى آنان قسمتى از بیت المال و سهمى از غنایم خالص اسلامى هر شهر در نظر بگیر.»

غیر از این، او در وصیت نامه ی خود نیز سفارش می کند که مومنین برای انجام امور نیک، دوری از تفرقه و انسجام جامعه شان، یاریگر و غمخوار هم یا به بیان دیگری مددکار همدیگر باشند. آری مددکاری، علی رغم این که شغلی جدید و دانشگاهی بوده و در قالب خدمات اجتماعی سازمان یافته به مردم ارائه می شود، چنین پیشینه ای نیز دارد. حضرت علی (ع) خود نیز یار و یاور تنگ دستان و بی سرپرستان بوده و دعاهای شبانه اش، آغشته به ایثاری بود که شبانه و با حضور انسانی خود در کنار گرفتاران و نیازمندان می گذراند. بدیهی است این سابقه اعتقادی، برای جامعه ی مددکاری و بهزیستی ایران یک سرمایه است.

سازمان بهزیستی مرکز فعال و موثر در امر خدمات اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت مردمی است که فعالیت های آن دامنه ی وسیعی از وظائفی را شامل می شود که هر یک به نوبه ی خود سهمی از دلمشغولی های جامعه را بر دوش دارد. در این میان، رسیدگی به مشکلات جسمانی و روانی معلولین گروه های نیازمند، افراد رها شده و بی سرپرستان بخشی مهمی از مخاطبان این سازمان را تشکیل می دهند که لازم است نظارت مستمری بر زندگی آنان داشته باشد. این نظارت و کنترل زندگی چنین افرادی، بر دوش کاربرانی است که تحت عنوان مددکار در این سازمان فعالیت می نمایند و به بیانی دیگر، عموم خدمات این سازمان بر خدماتی که مددکاران ارائه می دهند، استوار است.

بخشی از این مددکاران، به طور مستقیم بر پرونده های مددجویانی که نیازمند خدمات می باشند نظارت داشته و به صورت کار با فرد خدمات ارائه می دهند و در بخشی دیگر، کار با جامعه به صورت حمایت گروه هایی است که نیاز به حمایتهای اجتماعی دارند. هدف اصلی از این حمایتها این است که بتوانیم هم افراد و هم گروه ها را توانمند ساخته و وارد چرخه ی اجتماعی نمائیم. ما به این امر ایمان داریم که همه ی اعضای جامعه می توانند با گذر از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی شان می توانند وارد این چرخه شده و به فعالیت پویا در کنار سایر افراد جامعه بپردازند.

از این رو کار اصلی این سازمان، متکی به مددکاری بوده و شاخص ترین مشاغل این سازمان را مددکاران انجام می دهند. آنان هستند که در واقع شاکله ی اصلی خدمات رفاه اجتماعی برای افراد و گروه های نیازمند را می سازند. با این حال، خیرین، داوطلبان و سازمانهای مردمی نهادی نیز در این راستا در کنار مددکاران بوده و این خدمات را تکمیل می کنند. از طرفی لازم به تأکید است که هم اکنون شصت و پنج مددکار در اجرای خدمات این سازمان فعالیت می کنند که حدود نیمی از آن از مددکاران بخش خصوصی می باشند. لذا فرصت خوبی است که به مناسبت این روز تاریخی که میلاد حضرت علی (ع) بوده و همواره یادآور مهر و محبت پدرانه در ایران است، به جامعه ی مددکاری و مددکاران دلسوز شهرستان اردبیل تبریک عرض نمایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار