کد خبر: ۲۲۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶ 08 May 2016

ورود هلال‌احمر اردبیل به حوزه درمان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل در نشست مشترک خود با اصحاب رسانه دغدغه‌های مختلفی در حوزه امدادرسانی به ویژه به مناطق محروم و روستایی را مطرح کرد.

هر چند رسیدگی به محرومان به سبقت‌گیری نمادین ادارات تبدیل شده است و تقریباً تمامی ادارات بخشی از بودجه و فعالیت خود را جهت رسیدگی به محرومان تعریف کرده‌اند، بااین‌وجود اظهارات یکی از مدیرانی که در صحنه امدادرسانی‌ها حضور فعال دارد، نشان می‌دهد هنوز محرومیت‌ها به قوت خود باقی است و برخی مشکلات کلیدی و اساسی رفع نشده است.

بهرام غیبی در جمع خبرنگاران فعالیت‌های هلال‌احمر را امدادرسانی و رسیدگی به افراد محروم و آسیب دیده برشمرد و اینکه در دنیا هر فرد نیازمندی بتواند تحت پوشش چتر حمایتی هلال‌احمر قرار گیرد.

وی با تأکید به اینکه محور فعالیت تمامی حوزه‌های امداد، درمان و توان‌بخشی، جوانان و داوطلبان این سیاست است، اختصاص شعار «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» را در راستای نوع نگاه و باورهای هلال‌احمر در امدادرسانی توصیف کرد.

وی با ذکر مثالی به خدمات حوزه درمان و توان‌بخشی از جمله برگزاری کارگاه‌های تخصصی کودک و مادر، عملیات تخصصی بهداشت و تغذیه، بهداشت و محیط و بهداشت و درمان اشاره و تأکید کرد: انجام چنین اقداماتی از سوی هلال‌احمر در بیشتر مواقع تعجب دیگران را در پی دارد؛ در حالی که هلال‌احمر هر کجا احساس کند می‌تواند جلوی یک آسیب را بگیرد نقش ایفا می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان با اشاره به مراجعات مکرر به مراکز درمانی و توان‌بخشی هلال‌احمر در سال گذشته دغدغه امروز این نهاد مردمی را راه‌اندازی مرکز دیالیز استان با ۱۰ تخت عنوان کرد.

به منظور راه‌اندازی این مرکز هلال‌احمر مکانی را مشخص کرده و مجوزهای آن اخذ شده است و به تعبیر غیبی به دلیل اینکه حوزه درمان استان فعلاً پاسخگو نیست، هلال‌احمر وارد حوزه درمان شده و در خصوص بیماران دیالیزی راه‌اندازی این مرکز را با هزینه کرد ۱۰ میلیارد ریال در پیش دارد.

در عین حال وی به راه‌اندازی مرکز درمان تخصصی در شهرستان نیر اشاره کرد و افزود: در راه‌اندازی این مرکز از ظرفیت خیرین استفاده شده است.

خیری که نخواست نامش فاش شود

با هزینه‌های قابل‌توجه ایجاد و توسعه مراکز درمانی غیبی بخش مهمی از تحقق برنامه‌های هلال‌احمر را مدیون خیرین می‌داند.

وی یادآور شد: در تعطیلات نوروزی خیری که بومی استان هم نبود مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال برای تأمین مایحتاج محرومان به حساب هلال‌احمر واریز کرده است و با وجود اصرار ما نخواست نامش فاش شود.

علاوه بر این هلال‌احمر استان طرح احداث مجتمع ۱۰ طبقه درمانی، تجاری را در میدان شریعتی دنبال می‌کند که به درخواست خیر مشارکت کننده سه‌طبقه درمانی احداث شده، خدمات درمانی و دارویی رایگان به مراجعان ارائه خواهد کرد.

با وجود تمامی اقدامات صورت گرفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان دغدغه‌ای را نیز مطرح کرد.

هر چند تأکید می‌شود که مراکز بهداشت روستایی فعالیت بهینه دارند، غیبی افزود: لازم است وضعیت بهداشتی زنان روستایی در استان بررسی‌شده و برای ارتقا آن برنامه‌ریزی شود.

۲۵۰ نیروی رسمی کفاف امدادرسانی را نمی‌دهد

یکی از کارنامه‌های موفق هلال‌احمر استان حضور فعال در امدادرسانی سوانح است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت زمان اطلاع‌رسانی حوادث جاده‌ای به نیروهای امدادی ۱۳ دقیقه و یک ثانیه، مدت زمان حضور در محل حادثه ۱۰ دقیقه و ۳۳ ثانیه و مدت زمان عملیات امدادی به طور میانگین ۵۵ الی ۶۰ ثانیه است.

غیبی با بیان اینکه سال گذشته به ۹ هزار و ۱۱۷ حادثه دیده و ۹ هزار و ۵۷ آسیب دیده امدادرسانی شده است، تأکید کرد: سال گذشته در ۳۹۰ حادثه امدادرسانی انجام شد که بیشترین آن در برف و کولاک به ویژه گردنه خلخال- اسالم و سپس حوادث جاده است.

وی افزود: ما حتی حوادث ساحلی در مغان و دریاچه شورابیل نیز داریم که سال گذشته پنج کشته را قربانی خود ساخته است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان موفقیت هلال‌احمر را حضور ایثارگرانه داوطلبانه عنوان کرد و متذکر شد: سال گذشته ۵۷۷ تیم امدادی با دو هزار و ۵۶ نیروی عملیاتی و ۴۵۸ دستگاه آمبولانس اعزام شده است.

وی با اشاره به انجام ۱۰۰ مورد رهاسازی تصریح کرد: تمامی این اقدامات در حالی است که نیروهای رسمی هلال‌احمر ۲۵۰ نفر است و اگر بخواهیم از طریق این نیروها امدادرسانی کنیم به واقع کفاف نخواهد داد.

غیبی بخش مهمی از موفقیت هلال‌احمر را در گرو فعالیت اعضای داوطلب دانست و افزود: فعالیت این نیروها موجب شده است، استان اردبیل در امر امدادرسانی جزو استان های برتر باشد.

تجهیز روستاها به امکانات امدادی

تربیت حداقل یک امدادگر در هر خانواده یکی از آرمان‌های چندساله هلال‌احمر است که همچنان دنبال می‌شود.

به منظور کاهش زمان رسیدگی به حوادث به ویژه در مناطق محروم و روستایی، هلال‌احمر استان در نظر دارد خانه‌های هلال را در روستاها راه‌اندازی کند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تأکید کرد: هر روستایی که یک اتاق در اختیار ما قرار دهد، با تیم ۱۰ نفره امدادی خانه هلال تجهیز می‌شود و به اندازه ۲۰ نفر لوازم امدادی ذخیره‌سازی خواهد شد.

وی افزود: در هر خانه یک نفر به صورت داوطلب حضور مستمر خواهد داشت و آموزش‌های مستمر نیز به خانه‌ها ارائه می‌شود.

غیبی با تأکید به انجام این طرح از شهرهایی که روستاهای کمتری دارند، ابراز امیدواری کرد حداقل ۵۰ درصد روستاها در سال جاری مجهز به خانه هلال شود.

طرحی که هر چند به نظر اجرای آن نیازمند تلاش چند برابری مجموعه هلال‌احمر است اما به عقیده مدیران این نهاد مردمی می‌تواند کیفیت خدمات‌رسانی در حوادث را بهبود بخشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار