کد خبر: ۲۳۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 16 May 2016

با وجود حجم بالای محصولات کشاورزی و دامی استان اردبیل به دلیل نبود صنایع تبدیلی و زنجیره ارتباطی بین کشاورزی و صنعت ، انتقال تولید دست اول و خام فروشی آنها به استان های دیگر را باید خروج ثروت و سرمایه و خسرانی اقتصادی برای این استان تلقی کرد.




مشاهده صدها راس دام شیرده و گوشتی سوار بر پشت کامیون های حمل دام برای خروج از استان اردبیل و فروش در دیگر مناطق که گفته می شود شمار قابل توجهی از آنها به خارج از کشور نیز قاچاق می شوند جریان خروج سیل آسای ثروت و سرمایه از اردبیل را آشکارتر می کند.

به اذعان مسئولان امر در کنار انتقال و فروش مجوز دار دام به خارج از استان، قاچاق دام نیز مشاهده می شود و برنامه ریزی و تلاش های مستمر برای مقابله با این معضل ادامه دارد.

عشایر اردبیل که 5.6 درصد جمعیت این استان را شامل می شوند بر اساس آمارهای موجود، یک میلیون و 500 هزار راس دام دارند و برای نگهداری، پرورش و استحصال تولید دامی آنها زحمت های طاقت فرسایی را به جان می خرند اما با خروج خارج از شبکه احشام از استان، گنج حاصل از دسترنج آنان به سادگی قربانی قاچاق و به عامل رونق بازار سایر مناطق تبدیل می شود.

تولید لبنی استان اردبیل نیز از معضل خام فروشی به دور نیست و بر اساس بررسی انجام شده، اغلب فعالان مراکز جمع آوری شیر در روستاها و مناطق عشایر نشین این استان غیربومی هستند و شیرحاصل از دسترنج مردان و زنان عشایر و روستایی اردبیل را خریداری و برای تولید محصولات لبنی به خارج از استان انتقال می دهند و جالب اینکه تولید لبنی حاصل از شیر دام اردبیل با قیمتی بالا برای فروش به بازارهای این استان وارد می شود.

عمق زیان وارده از خام فروشی تولید دامی به استان اردبیل باتوجه به این نکته آشکارتر می شود که اداره کل امورعشایر این استان تنها در سال گذشته 58 هزار و 97 راس از دام عشایر را بیمه و برای توزیع 668 تن انواع نهاده های دامی، احداث راه ارتباطی و آبرسانی سیار به مناطق عشایرنشین اعتبارهای قابل توجهی را هزینه کرده است.

بدیهی است که صنایع تبدیلی و تکمیلی، حلقه مفقوده بین چرخه تولید و بازار تولید کشاورزی و دامی استان اردبیل است و این نقص، بستر خام فروشی محصول و در اصل خروج ثروت از این استان را فراهم کرده است.

با توجه به اینکه امکان تولید محصول متنوع، با کیفیت و با بسته بندی های جذاب در خارج از استان اردبیل عامل جذب و خروج محصول خام از این استان است با حمایت از ایجاد، فعالیت و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در داخل استان اردبیل می توان از خروج سرمایه های این استان جلوگیری کرد و با تبدیل شکل خام تولید بومی به محصول مشتری پسند، توجه واسطه گران و بازارهای سایر استان ها را به خرید آنها جلب نمود.

اگرچه احیای تولید بومی، مقابله با قاچاق و بهره مندی کامل از مواهب آن از بندهای مورد تاکید سیاست متقن اقتصاد مقاومتی است و مسئولان اردبیل نیز در عملیاتی شدن آنها اهتمام لازم را از خود نشان می دهند، تحقق کامل آنها علاوه بر برچیدن خام فروشی، ایجاد اشتغال، نشاط و رونق اقتصادی در بازار بخش کشاورزی به چرخه اقتصادی این استان نیز شتاب خواهد داد.

خبرنگار ایرنا: عیسی پاشاپور
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
جناب پاشا پور مگر کشتارگاها صنعتی (اردبیل با صنایع جانبی )کارخانجات لبنیات نمین نیر کیوی (باظرفیت بالای 1300 تن در روز) کارخانه چرم و پوست مغان و ... در استان کلا فعال هستند و یا ظرفیت کاریشان تکمیل شده است که تولیدات خام مجبور به خروج از استان باشد ؟ برادر مسئولین استان را خواب برده استان ما را هم آب برده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
قابل توجه نمایندگان مجلس و استانداراردبیل و امام جمعه اردبیل ووزارت جهادکشاورزی
آمارهای ارایه شده درست باشد برای هر راس دام عشایر445 گرم انواع نهادهای دامی در طول سال گذشته توزیع(1/2گرم در روز) و کمتر از 4درصد دام عشایرزیرپوشش بیمه بوده است این عملکرد یعنی اداره خدمات دهنده فعال و پویا نیست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار