در اولین جمعه از آخرین ماه بهار به رسم دیرین و در طلب باران اهالی گیوی، میهمانان و گردشگران گرد هم می‌آیند تا جشنواره‌ای را با نام سنتی «چمچه خاتون» برگزار کنند.
کد خبر: ۲۳۲۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲ 18 May 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره «چمچه خاتون» که عصر امروز در گیوی برگزار شد، معاون فرماندار کوثر به آداب و رسوم و سنن دیرین مردم این منطقه و ضرورت احیای آنها اشاره کرد و گفت: هر یک از این ظرفیت‌های عظیم فرهنگی، هنری با رویکرد آداب و رسوم سنتی می‌تواند زمینه برگزاری یک جشنواره مناسب و مطلوبی را فراهم کند.

محمدصادق محمدی با بیان اینکه در سال‌های اخیر این جشنواره که در حقیقت نوعی طلب باران و درخواست از ذات ربوبی برای افزایش نعمات و بارش‌های خود است در قالب برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و آیینی گرامی داشته می‌شود که جمعه هفته آینده در اولین جمعه خردادماه شاهد برگزاری این جشنواره در شهر گیوی هستیم.

وی تصریح کرد: در این جشنواره قرار است برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی از نمایش‌های کهن بومی، سنتی گرفته تا بازی‌ها و نمایش‌های نمادین برگزار شده و کودکان با لباس‌های محلی در قالب چمچه گلین «عروس باران» سعی می‌کنند از خداوند متعال طلب باران کرده و افزایش رزق و روزی را طلب کنند.

در این مراسم کودکان شرکت‌کننده به صورت گروهی شعرخوانی کرده و صاحبان خانه‌ها سطلی آب بر روی چمچه خاتون می‌ریزند و سعی می‌کنند هدایایی را به کودکان ارائه کنند.

جشنواره آیینی‌، سنتی چمچه خاتون همه ساله با برگزاری برنامه‌های مختلف در کوثر انجام می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
خشک آمد کشتگاه من

در جوار کشت همسایه.

گرچه می گویند: "می گریند روی ساحل نزدیک

سوگواران در میان سوگواران. "

قاصد روزان ابری، داروگ ! کی می رسد باران؟

بر بساطی که بساطی نیست

در درون کومه ی تاریک من که ذره ای با آن نشاطی نیست

و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم دارد از خشکیش می ترکد

-چون دل یاران که در هجران یاران-
قاصد روزان ابری ، داروگ ! کی می رسد باران؟
نیمایوشیج
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار