کد خبر: ۲۳۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ 22 May 2016

غلامحسین آگاهی

بيش از سه سال از شروع به كار دولت روحاني مي گذرد. روحاني و تيم همراهش چه قبل و چه بعد از انتخابات وعده هاي جالبي دادند كه از سرمای سیاسی در اردبیلآن جمله مي توان به شایسته سالاری ، آزادی اندیشه ، قانون گرایی ، توسعه اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و احتماعی و ... اشاره کرد

دیدگاه‌های اجتماعی و فرهنگی حسن روحانی ؛ تصحیح جایگاه و ارزش صاحبان اندیشه، تغییر زیربنایی نگاه به امور جوانان، حفظ عزت مردم، برابری اقوام از لحاظ حقوقی و شهروندی، لازم دانستن وجود شادی و نشاط برای مردم، داشتن کشوری توسعه یافته به وسیله ایجاد اعتماد قابل پذیرش بین همه مردم و اقشار مختلف، تغییرات اصولی در آموزش و پرورش و وجود پیوند ناگسستنی بین نظام با ملت می‌باشد.

اين دولت شعارها ی را داده است و مردم باور كردند و راي دادند. ما وظيفه داريم از اين دولت پشتيباني كنيم اما حمايت ما به اين معنا نيست خارج شدن مدیران استانی از برنامه های دولت را تاييد كنيم حمايت ما به اين معني است كه كمك كنيم كه اين دولت به همان برنامه هایش عمل کند. .

مي خواهم يك نكته را در رابطه با شعارهاي این دولت اشاره کنم. شعارهايي كه اين دولت داده دقيقا همان جايي است كه مدیران استانی اين دولت در آن با چالش روبرو هستند. مثلا آقاي روحاني فرمودند كه ما مي خواهيم ممنوع القلم را سريع القلم كنيم يعني آزادي بيان بدهيم؛ دقيقا يكي از نقطه ضعفهاي اينها همين است.

وقتی که استانداری اردبیل از ورود خبرنگاران خبرگزاریها، سایت ها ، نشریات محلی که واقعیت ها را منتشر می کنند به جلسات استانداری ممانعت می کند . نمونه اش می تواند به مسئله خبرگزاری فارس ، عدم دعوت از خبرنگاران نشریات محلی از جمله نسیم آذربایجان، آوای باغرو و ... اشاره کرد. .

الان بلافاصله با هر مطبوعات يا سايتي كه بخواهد منتقد جدي باشد برخورد مي شود. دخالتی که در برگزاری انتخابات خانه مطبوعات صورت گرفت و بدون انتخابات سالم به صورت فرمايشي آمدند هیات مدیره خانه مطبوعات استان اردبیل را انتخاب کردند ، اين كار بر خلاف شعار آزادي است.

آزادی، یکی از مهم ترین شاخص‌هایی است که دولتهای که عنوان دموکراسی یا مردم سالاری را یدک می‌کشند، باید آن را داشته باشند.

در استان اردبیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بر این باورند که آزادی بیان به خصوص در حوزه مطبوعات و احزاب در این استان محدود شد و رنگ باخت. آزادی که نظام جمهوری اسلامی به آن اعتقاد دارد اما خود مدیران استانی دولت تدبیر و امیدچنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرند.

روحانی وعده داده است در دولت تدبیر و امید هیچ کاری بدون مشورت با صاحب نظران انجام نخواهد شد و با بهره‌گیری از فکر نخبگان ایرانی کشور اداره خواهدشد. وی معتقد است حق طبیعی ملت است که مشکلات خود را به آشکارا بیان و بدون نگرانی بیان کنند.

متاسفانه جریانی که مدیریت استان اردبیل را هدایت می کند با منتقدان حتی از نوع اصلاح طلب که باشد برخورد شدیدی می کنند. برکناری و حذف برخی از فرمانداران ، مدیران سیاسی و ... به بهانه های واهی از آن جمله اند !

هسته محله ای برای مراقبت های اجتماع و مبارزه با آسیبهای اجتماعی و افزایش همبستگی در محلات خوب است ولی نه به حدی که این حس محله گرایی افراطی بر مصالح کل استان تاثیر بگذارد که در این صورت باید حس حقوق شهروندی را پایمال خواهد کرد.

چطور شده است دوستان قدیمی در چند محله در جهت منافع شخصی خودشان ، منافع استان اردبیل را نادیده می گیرند؟

شايد بتوان ادعا كرد سابقه تفكر شايسته سالاري برابر با سابقه آغاز زندگي اجتماعي انسان باشد . جوامع انساني كه افراد لايق و شايسته را در راس خود تجربه كرده اند ، در تمامي اعصار ، قرين موفقيت و پيروزي بوده اند و باور آدمي بر اطاعت از افرادي است كه نسبت به خودش از شايستگي بيشتري برخوردار باشند.

ناكارائي نيروي انساني ، پائين بودن بهره وري ، بي انگيزگي كاركنان، نرخ بالاي جابجائي هاي شغلي و نهايتاً فقدان نظام هاي شايسته سالاري از جمله مهمترين پارامترهايي هستند كه در غير رقابتي كردن انتصاب و ظهور انتصابات قومی و فامیلی و محله ای دیده می شود.

امروزه واژه شايسته سالاري مترادف با ارزشهاي بزرگ اجتماعي و اخلاقي بوده و متعقدان به اين سيستم عقيده دارند روشي عادلانه و ارزنده براي پيشرفت افراد در يك اجتماع دموكراتيك شایسته سالاری است.

خداوند در سورة انبياء آية 105 حکومت و سروري بر زمين را براي بندگان صالح و شايسته مي‌داند: «ان الارض يرثها عبادي الصالحون»، حقيقتاً زمين به‌ دست بندگان صالح خواهد افتاد. رعايت اهليت در انتخاب افراد و واگذاري کارها، از مهم‌ترين مسائل در مديريت است؛ يعني کسي که قرار است مسئوليت کاري را عهده‌دار شود، بايد شايستگي هاي لازم را براي آن مسئوليت دارا باشد و به اصطلاح اهليت آن کار را داشته باشد. سنت الهي چنين است که خداوند به هيچ‌کس جز براساس شايستگي و اهليت‌هاي لازم مسئوليتي نمي‌دهد.

امام علي (ع) حاضر نشد حتي يک لحظه بر خلاف اصل شايسته‌سالاري گام بردارد و همواره به استانداران و کارگزاران خود دستور مي‌داد اين اصل را رعايت کنند. آن حضرت مي‌فرمايند: «‌کسي که بهترين کفايت را داشته باشد، مستحق ولايت است. در جاي ديگر امام مي‌فرمايند: «کارها به وسيلة کارگزاران راست و درست مي‌شود. آفت کارها‌، ناتواني کارگزاران است.»

چطوراست فردی که دهها مورد غیر قانونی داشته باشد و مراجع مربوطه حاضر به دادن صلاحیت به آن فرد نمی باشند ولی برخی از اشخاصی که برای ما محترم است با توسل به جایگاه خود به زور بر انتصاب آن فرد اصرار کند و بعد از اینکه همه آن فرد را شایسته آن جایگاه ندانند و از ضعف عملکردش اظهار ناراحتی کنند بازهم بر عقیده قبلی خود بدون در نظر گرفتن واقعیت های جامعه پافشاری کند و وی را فردی شایسته بداند؟

متاسفانه تفكراتي مانند خويشاوندسالاري ، قبيله گرائي ، حزب سالاري ، محله سالاري ، انتصابات سياسي ، انتصابات بر اساس توصيه هاي پايگاههاي قدرت و حتي انتصاب بر اساس منزلت اجتماعي افراد و تمامي نگرشهايي كه دليل برتري يكي بر ديگري را غير از شايستگي ميدانند، عمده ترین مشکل مدیریت استان اردبیل است

تشكيل باندها و سازمانها ي غير رسمي كه داراي منافع مشترك بوده و به دليل ناشايستگي اعضاي آن ، داراي ديدگاه مشترك براي مقابله با هر نظام مختل كننده اين منافع اند . اين سازمانهاي غيررسمي براي سلامت سازمانها بسيار مضر بوده و مرگ تدريجي سازمان را به همراه دارند . اين باندها به مرور زمان يك لاك دفاعي قوي دور خود ايجاد كرده و مانع از كنترل و نظارت ساير بخش هاي سازمان بر عملكرد خود مي شوند.

امروزه مدیران دیگر استانها در تلاش اند تا شایسته ترین افراد را شناسایی و جذب کنند. وضعیت سازمانی و منطق حاکم بر آن ایجاب می کند از هر کسی و هر چیزی به درستی و متناسب با موقعیت ، بیشترین استفاده شود.. حضرت علی(ع) مسئله توان، لیاقت و شایستگی افراد را جزیی از بحث عدالت میدانند و این اصل را مهم ترین اصل اداره جوامع قرار داده، معتقدند که هر پستی به تناسب، به توان، خلاقیت، شایستگی و تخصص خاصی نیاز دارد و جایز نیست افراد هر کدام به جای دیگری قرار گیرند.

اما متاسفانه عمر اين دولت در حال اتمام است ولی كار خاصي را در سطح استان اردبیل مشاهده نمي كنيم جز نابرابری های اجتماعی و مدیریتی ؟؟

سرمای سیاسی در فضل بهار بر استان اردبیل حاکم شده است . رکود در فعالیتهای اقتصادی که ناشی از ضعف مدیریتی است هر روز بیشتر از دیروز نمایان می شود.

عدم پیگیری و عدم جذب اعتبارت استانی و ملی که ناشی از انتصابات قومی و خویشاوندی است استان اردبیل را از ریل توسعه خارج کرده است. متاسفانه نشاط اجتماعی مردم در سطح منطقه به خاطر سوء مدیریتی ها تبدیل به یاس و نامیدی شده است اگر دولت تدبیر و امید در این یکسال باقی مانده تغییراتی انجام ندهد عمل کرد موفقی در این استان نخواهد داشت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
یعقوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
بهتر بود می نوشتید یخبندان سه ساله در اردبیل یا داستان استان بر باد رفته !
ویلان الدوله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
استانداری به نام روحانی و علیه روحانی
آفرین بر آقای آگاهی، کاش آنقدر آزادی داشتیم که یک به یک انتصابات استان را از میان افراد ناشایست و بر اساس روابط شخصی و غیر سیاسی موشکافانه مینوشتیم!
واقعیت این است که بعد از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات رییس ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در اردبیل آقای عباسی که از افراد مطرح برای تصدی پست استانداری بود وقتی که ناکام ماند اقل انگیزه های خود برای بسیج حامیان روحانی و حفظ پایگاه اجتماعی دکتر روحانی در استان را از دست داد و خود را در عمل منزوی کرد.
ایشان عدم استفاده از حامیان روحانی و نیروهای اعتدال در استان را زیرکانه و نامحسوس به استاندار نشدن خودش گره زد تا از این موضوع به وقت خویش بهره برداری کند
و اما دکتر خدابخش که هیچ سابقه فعالیت در استان نداشت و شناختی از نیروها نداشت به آشنایان قدیم خود متوسل گردید که آنها نیز در دایره حامیان روحانی نبودند و اصلا در قواره های اعتدال هم نبودند
اینها آمدند و هر یک برای خود یک باند درست کردند و تمامی انتصابات از کانال این باندها صورت گرفته است.
اکنون بسیاری از نیروهای اعتدال و فعالین ستاد دکتر روحانی در زمان انتخابات منزوی و گوشه نشین شده اند آقای خدابخش که اساسا شناختی هم از آنها ندارد و هم اینکه از شارلاتان بازی اطرافیان خویش خبر ندارد
و آقای عباسی بدون توجه به اینکه وضعیت کنونی در هر حال امیدها برای استانداری او را بیشتر میکند حقیقت را فدای مصلحت شخصی خود نموده است
و بنابرین دولت آقای خدابخش در این استان به نام روحانی و علیه روحانی بوده است.
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
همه اش شعاره بوده فقط مدیر و راسا ی کارآمد را خذف می کنند
و کسانی را به مدیرکلی و.... میارند که بعضی ازآنان حتی یک ساعت سابقه مدیریتی ندارد. خدا بداد ما برسد.
عبرت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
احسنت جناب آقاي ويلان الدوله، پيامبر اسلام فرموده است: بهترين سخن آن است كه قابل فهم، روشن و كوتاه باشد و خستگي نياورد.
جاوید مهدوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
درود بر آگاهی قلم بدست شجاع
در این مقاله گوشه ای از واقعیت ها بطور کلی گفته شده است بنده از مدیر محترم تابناک می خواهم در مورد عملکرد استاندار روحانی واقعیت ها را بیان کند
کلام اله اکبرزاده نیاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
بنام خدا
درود بر آگاهی ، آگاهی ...
قلم زیبایتان دردهای نهفته جامغه و ضعف مدیریت استان را هدف گرفته است . امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشد...
در همه حال خدا را درنظر بگیریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
با سلام خدمت دوستان عزیز آقای استاندار که فردی مومن و اقتصادی هستند در تغییرات مدیران خیلی ضعیف عمل کردند و مدیرانی که سوابق آشنائی و فامیلی با ایشان دارند عوض نکردند ( بدون ملاحظه اینکه آنها از دولت گذشته مانده اند و عملکرد خوبی هم ندارند) واین عامل باعث بدبینی اکثر مردم استان به عملکرد نامبرده شده است.
جاوید زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
مقاله جالبی بود بهتر است قلم بدستان اردبیل از حالت انزوا خارج شوند و عملکرد مسئولان را نقد نمایند ممنون استفاده کردیم
روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی با کیفیت، به دلیل اهمیت در سلامت انسان، امنیت غذایی و توانمند کردن کشور برای افزایش تولید ناخالص ملی و کاهش اتکا به اقتصاد تک محصولی نفت لزوم حمایت از بخش کشاورزی را دوچندان کرده است. در این راستا استفاده بهینه از منابع آب و خاک، تبدیل اراضی دیم به آبی، توسعه کشاورزی مکانیزه، افزایش صنایع تبدیلی از راهکارهایی است که به افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد انگیزه برای تولید بهتر و با کیفیت تر منجر می شود. فعال کردن طرح های غیر فعال آب و خاک ، تامین و استفاده بهینه از آب کشاورزی، مکانیزه نمودن تولیدات دامی و شیوه کاشت و برداشت محصول، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه کشت متراکم گلخانه ای و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید در توسعه بخش کشاورزی استان بوده است. در دولت یازدهم بخش کشاورزی استان اردبیل به عنوان یکی از مهمترین محورهای توسعه استان مطرح و در خصوص تامین اعتبارات ملی و استانی به منظور توسعه زیرساخت ها اقدامات شایسته و جدی به عمل آمد، به طوریکه 48.9 میلیارد ریال اعتبار ملی جذب شده استان در سال 1391 به 648 میلیارد ریال در سال 1394 رسیده است (افزایش بیش از 13 برابری)، این در حالی بود که اقتصاد کلان و درآمد کشور تحت تاثیر تحریم های ظالمانه قرار گرفته بود. در تخصیص و جذب اعتبارات استانی نیز با جذب 383.4 میلیارد ریال در طی دولت تدبیر و امید شاهد افزایش بیش از 3 برابری تخصیص و جذب اعتبارات استانی در بخش کشاورزی بودیم. تامین اعتبار و فعال سازی پروژه های آب و خاک استان با اعتبار 915 میلیارد ریال، اجرای 4149 هکتار پروژه آبیاری تحت فشار با اعتبار 375 میلیارد ریال در اراضی بهره برداران و افزایش 2 درصد راندمان آبیاری، احداث شبکه های آبیاری پایاب سد ها به مساحت 4 هزار هکتار و با اعتبار 160 میلیارد ریال، احداث طرحهای کوچک معیشتی (سد) و زودبازده تامین آب (24 مورد) با اعتبار 109.3 میلیارد ریال، تخصیص 1100 ميليارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه آبیاری واحد عمراني دوم با مساحت 12500 هکتار، بخشی از اهم اقدامات دولت تدبیر و امید در ارتباط با تامین اعتبارات لازم جهت اجرای برنامه های زیرساختی و توسعه ای بخش کشاورزی استان می باشد. از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در راستای ارائه تسهیلات و جذب سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان، میتوان به بهره برداری از 179 طرح با سرمایه گذاری 1894 میلیارد ریال، افزایش 207 هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با سرمایه 454 میلیارد ریال در طی یک سال، ارائه تسهیلات ویژه (خط اعتباری مکانیزاسیون ) با نگاه توسعه کشاورزی حفاظتی (تامین ماشین آلات و ادوات ) با اعتباری بالغ بر 310 میلیارد ریال و جذب 110 درصدی در سطح کشور و حمایت جدی از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای اجرای 12 طرح با سرمایه گذاری 4000 میلیارد ریال (در زمینه صنایع تبدیلی، پرورش گاو شیری، کشت و صنعت- داروسازی گیاهی و گلخانه) اشاره کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
چه ربطي به موضوع داره مديرتان نمره اش بيسته نه
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
چرا روابط عمومی استانداری جواب این مقالات را نمی دهد من قبول دارم نوشته های این متن درست و حقیقت است
زهرا پیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
از تابناک بخاطر باز کردن فضای نقد تشکر می کنم من معتقد هستم خدابخش در افکار عمومی شکست خورده است و ضعیف ترین استاندار اردبیل تا به امروز می باشد
سمندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
برادر عزیز باید منصفانه نقد کنید بسیاری از عوامل رکود سیاسی واقتصادی مربوط به کمبود بودجه وکسری بودجه که ناشی از تکه کاغذ تحریم بود که انهم به همت دولت عدالت گستر قبلی است ودولت روحانی ناخواسته وارث ان می باشد.وبرخی هم طرحهای بزرگ غیر کارشناسی که دولت قبل ناتمام اجرا کرده بر زمین مانده است مثل جاده راه اهن وحتی راه اردبیل زنجان (سرچم )نیز مانند یک دیوار کج درگلوی این دولت گیر کرده است .به نظر می رسد تنها باید به فکر در امد زایی از صنعت توریسم بود که استان اردبیل استعداد بالقوه دارد که باید شکوفا گردد.در کنار این صنعت باید نمایندگان استان به فکر الحاق به منطقه ازاد باشند.با تغییر اتوبوسی مدیران خیلی نمی شود پیش رفت البته همیشه باید عملکرد مدیران بررسی وارزیابی گردد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
مگه دولت اميد نفري براي مديريت تو تشکيلاتش داره
مهندس مرتضی بخشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
همچون همیشه آگاهانه برادر آگاهی
علی نوایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
مطالب جالبی بود اینگونه مقالات باعث تحرک مدیران استان می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار