کد خبر: ۲۳۳۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 22 May 2016

سعید عسگری فر

در روز های اخیر شاهد بحث های گوناگونی پیرامون بنر های به نمایش گذاشته شده از سوی شهرداری اردبیل با عنوان "اردبیل شهر مهربانی ها" بوده ایم.

هر چند در نوع خود این حرکت شهرداری حرکتی جدید و ابتکاری می باشد و صد البته شایسته تقدیر و تشکر است اما پاره ای نقد ها نیز بدان وارد می باشد که شاید نادیده گرفتن آنها به دور از منطق باشد.

اینکه طراحان حاضر در ارگان های مربوط به بخش تبلیغاتی شهرداری به این نتیجه رسیدند که با حرکتی نو ، اقدام به فرهنگ سازی در سطح جامعه نمایند بسیار حرکت نیک و پسندیده ای می باشد اما می توان گفت که در این راه عزیزان پاره ای از مسائل را نادیده گرفته اند.

شهر اردبیل از دیرباز به عنوان شهری مذهبی در سطح کشور مطرح بوده است و در طول سالیان عناوین بسیاری چون دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و شهر مقدس با خود یدک کشیده است در این بین عشق و علاقه راستین مردمان این دیار به ائمه اطهار (ع) نیز بر کسی پوشیده نیست چه بسا که جهان پهلوان حسین رضا زاده با سر دادن فریاد یا ابوالفضل در هنگام بلند کردن وزنه های سنگین به نوعی عشق و ایمان و اعتقاد راستین مردمان این دیار به ائمه اطهار (ع) را به نمایش جهانیان گذاشت.

حال سوالی که در این بین مطرح می باشد این می باشد که آیا شایسته است با داشتن چنین پتانسیل غنی فرهنگی و عقیدتی دست به دامان چنین طرح هایی برای انجام رسالت فرهنگ سازی در شهر شویم؟

هر چند به شخصه از طرفداران این نوع از فرهنگ سازی در سطح معابر شهری می باشم و معتقدم باید از روش هایی نوین در جهت تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی بهره ببریم اما نمی توانم نقش پتانسیل های موجود در جامعه را نیز نادیده بگیرم.

یکی از میراث با ارزش ائمه اطهار (ع) سخنان و تعالیم ارزنده این عزیزان می باشد که به راحتی می توانیم با تکیه بر آنان که از قضا اشنای مردمان دیارمان نیز می باشد اهداف خود در زمینه فرهنگ سازی را پیگیری نماییم.

تضییع حقوق افراد جامعه امریست که از دیرباز از سوی بزرگان دینی مردود شمرده شده است و احکام گوناگونی نیز پیرامون آن صادر گردیده است حال آیا واقعا لازم می باشد که در شهری که لقب دارالعرفان را با خود یدک می کشد برای نمایش زشتی این امر دست به دامان یک کاراکتر قرمز پوش شویم که زیر دست و پای رهگذران لگد کوب می شود؟

هرچند من از لحاظ محتوایی ایرادی به این بنر نمی بینم اما از لحاظ سنخیت آن با فرهنگ عمومی جامعه ما ایرادات بسیاری بر آن وارد می دانم. از جمله اینکه شاید در نگاه اول این مسله ای خنده دار باشد و بیننده غافل از رسالت حقیقی آن باشد حال اینکه اگر بر نقش ائمه اطهار در ضمیر فکری مخاطبین اردبیلی واقف باشیم می توانیم به این نتیجه رسیم که با عکسی ساده و سخنی از یکی از بزرگان دینی می توانیم این رسالت را به نحو احسنت عملی سازیم.

در انتهای پیام سوالی مطرح می سازم که در نوشته های بعدی بدان خواهم پرداخت و آن اینکه: اردبیل به عنوان شهر حسینی با مردمانی دوستدار حسین و مکتب حسینی تا چه حدی از این پتانسیل حقیقی خود در مسایل فرهنگی بهره برداری می نماید؟ آیا به غیر از ده روز از سال که شهر سیمای حسینی به خود می گیرد از لحاظ فرهنگی در سایر روزهای سال نشانی از فرهنگ حسینی به چشم دیده می شود؟

تبلیغات و ظرفیت های فرهنگی اردبیل

تبلیغات و ظرفیت های فرهنگی اردبیل

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار