مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: مطالعات و اکتشافات باستان‌شناسی قدمت استان اردبیل را به دوره پارینه‌سنگی مرتبط می‌داند.
کد خبر: ۲۳۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 27 May 2016

کریم حاجی‌زاده صبح جمعه در حاشیه بازدید از وضعیت مرمت و بهسازی بقعه شیخ صفی‌الدین در گفتگو باخبرنگار مهرتصریح کرد: استان اردبیل برخوردار از جغرافیای قدیمی است و اکتشافات قدمت آن را مربوط به دوره پارینه‌سنگی یا قدیمی‌ترین دوره ماقبل تاریخ انسان مرتبط می‌داند.

وی با تأکید به اینکه در عصر سنگ انسان‌ها به جهت سکونت به دنبال مناطقی که سرد نباشد و منابع دائمی آب و غذا داشته باشد، مهاجرت می‌کردند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بر اساس این استدلال خود شهر اردبیل مکان مناسبی برای سکونت نبوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تأکید کرد: بااین‌وجود در دره‌های رودخانه‌ای از جمله پیرامون شهرستان مشگین شهر و در ۲۰۰ متری سایت باستانی پیرازمیان کاوش‌های باستان‌شناسی به قدمت پارینه‌سنگی رسیده است.

حاجی‌زاده با تأکید به اینکه برای جستجوی آثار پارینه‌سنگی باید دره‌های رودخانه‌ای مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: از جمله در دشت مغان و به ویژه اصلاندوز لازم است کاوش‌هایی صورت گیرد.

وی با یادآوری کاوش‌هایی در سال ۸۰ در این منطقه اضافه کرد: در دره رود ارس و قره سو نیز احتمال اینکه آثار دوره پارینه‌سنگی وجود داشته باشد، زیاد است و به همین دلیل محدوده سد خداآفرین مطالعه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به اینکه قدمت خود شهر اردبیل به چه دوره‌ای برمی‌گردد، تصریح کرد: زمانی که روی جنت سرا در بقعه شیخ صفی‌الدین گنبد اجرا می‌شد، آثار هزاره اول کشف شده است.

به گفته حاجی‌زاده به دلیل اینکه هزار اول آغاز مهاجرت های بزرگ است و اردبیل در دهانه کانال قفقاز واقع شده است، دور از ذهن نیست که از این زمان در اردبیل سکونت وجود دارد.

وی به ضرورت تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محدوده استان تأکید کرد و افزود: استان اردبیل به لحاظ مطالعات باستان‌شناسی یکی از مناطق کلیدی و قدیمی سکونت انسان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تأکید به اینکه انجام مطالعات نیازمند تامین اعتبار است، تصریح کرد: حتی در پروژه های بازسازی و مرمت از جمله بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

حاجی‌زاده مهمترین برنامه های مرمت بقعه را اجرای پروژه دروازه اصلی بقعه که در سال ۱۳۲۱ تخریب شده است، عنوان کرد و افزود: در سال جاری ساماندهی حریم بقعه را نیز در دستور کار داریم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار