نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: بازارهای هدف صادراتی استان اردبیل با کشورهای همسایه باید متنوع و در عین حال پرسود و ثمر برای فعالان این عرصه باشد.
کد خبر: ۲۳۷۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴ 28 May 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، بهروز پورسلیمان عصر امروز در نشست با جمعی از فعالان حوزه تجارت خارجی در اردبیل اظهار کرد: تبیین چالش‌ها و مشکلات فرا روی صادرکنندگان و واردکنندگان کشور در رابطه با جمهوری آذربایجان از طریق مذاکرات مستقیم و برگزاری جلسات رفع مشکلات و عقد قراردادهای فیمابین راز اهداف مهم هیأت تجاری اعزامی اتاق اردبیل به همراه وزیر جهاد کشاورزی به جمهوری آذربایجان بود.

وی تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و مدیر امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و 30 نفر از مدیران واحدهای تولیدی در حوزه کشاورزی، صنایع کشاورزی و دیگر صنایع مرتبط با صادرات محصولات و ادوات کشاورزی از استان اردبیل و همچنین فعالان بخش خصوصی در حوزه کشاورزی از تهران، آذربایجان شرقی، گیلان و اصفهان از اعضای این هیأت اعزامی به جمهوری آذربایجان بودند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل اضافه اضافه کرد: مذاکره با فعالان موفق اقتصادی ایران در آذربایجان از جمله مدیرعامل شرکت Azgroup و Azersun در زمینه همکاری و عقد قرارداد در موارد مختلف صنایع غذایی، تبدیلی، بذور، ادوات کشاورزی و بحث سیب‌زمینی، مهمترین محصول استراتژیک استان به آذربایجان بود.

پورسلیمان افزود: تمامی ساز و کارهای لازم با حضور مسؤولان رسمی جهت تفاهمات و عقد قراردادهای ضروری انجام گرفت و در اولین فرصت یک هیأت تجاری برای انجام اقدامات بعدی به باکو سفر می‌کند تا این فرصت طلایی برای سیب‌زمینی‌کاران به سر منزل مقصود برسد.

رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان بیان کرد: در زمینه فروش ادوات کشاورزی، مواد غذایی، دام، طیور و بذر از استان‌های مختلف کشور به جمهوری آذربایجان نیز قراردادهای اولیه منعقد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اجلاس رسمی وزرای کشاورزی دو کشور که در حضور بازرگانان و فعالان بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، نتایج مثبت و تأثیرگذاری داشت که امیدواریم ثمرات این اجلاس به زودی نمایان شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل،اقدامات اولویت‌دار شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان را در راستای گسترش همکاری و همگرایی تشریح کرد و ادامه داد: ایجاد دفاتر نمایندگی و کنسولگری کشور آذربایجان در شهرهای مرزی، تمهیدات لازم جهت تسهیل در صدور ویزا، صدور روادید در فرودگاه‌ها و گمرکات خروجی، صدور ویزای یک ساله برای فعالان اقتصادی دو کشور، تدوین و ارائه جدول تعرفه‌های ترجیحی کالاهای صادراتی مورد معامله طرفین جهت تصویب نهایی و اجرا در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات کشور ایران در جمهوری آذربایجان، تعامل با گمرک جمهوری آذربایجان برای به روزرسانی و تثبیت قیمت‌های پایه صادراتی، تلاش در جهت توسعه تجارت چمدانی و فعالیت مجدد بازارچه‌های مرزی طرفین، رفع مشکلات بیمه‌ای برای مسافران ترانزیتی، عقد تفاهمنامه‌های قرنطینه دامی – نباتی از اهم اقداماتی است که باید توسطمسؤولاندو کشور مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

این مسؤول، امکان‌پذیر کردن دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بین دو کشور در علوم پایه، پزشکی و کشاورزی و همچنین ضرورت فعال‌سازی شبانه‌روزی گمرکات مرزی، تشکیل کمیته داوری و حقوقی برای رسیدگی به مشکلات فعالان اقتصادی، تفاهمنامه ایجاد شهرک سرمایه‌گذاری در زمینه‌های عمرانی، صنعتی، گردشگری، تولیدی و تجاری را از برنامه‌های مهم و قابل پیگیری شورای مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان برشمرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار