کد خبر: ۲۴۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 07 June 2016

یاشار پورمجید

اردبیلی ها تنها کمتر از چهار ماه دیگر ، می توانند دهمین سالگرد کلنگ زنی پتروشیمی اردبیل را جشن بگیرند ! پروژه ای که می رود به نماد تکلیف پتروشیمی را مشخص کنیدبدقولی و بی برنامگی مسئولان در قبال توسعه نیافتگی اردبیل تبدیل شود.

پروژه پتروشیمی اردبیل در 29 شهریور ماه سال 85 و جریان سفر استانی دولت وقت به اردبیل با هیاهوی تبلیغاتی زیاد کلنگ زنی شد. اگر چه در همان بدو امر ، رئیس جمهور وقت تمایل چندانی به کلنگ زنی این پروژه نشان نداد و در جلسه شورای اداری استان گفت که "پروژه کلنگ زنی شده بی برنامه زیاد داریم " ، اما به اصرار یکی از مسئولان ارشد وقت ، این پروژه در فهرست صدها مصوبه سفر استانی هیات دولت گنجانده شد.

بلافاصله به مردم وعده ایجاد هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم داده شد و کم نبودند جوانانی که با عاقبت اندیشی و صد البته ساده دلی تمام ، رشته های تحصیلی خود را منطبق بر نیازهای پتروشیمی انتخاب کردند تا شاید سهمی از بازار اشتغال وعده شده بیابند. اما صد افسوس که جوانان اردبیلی و این همه خوشبختی محال بود !

هنوز شش ماه از کلنگ زنی پتروشیمی اردبیل نگذشته بود که پتروشیمی اراک به عنوان شرکت متولی ساخت اعلام کرد به دلیل گران شدن قیمت گاز و مواد اولیه ، این طرح توجیه اقتصادی لازم را ندارد و افسوس که چانه زنی و مذاکره برای احداث خط انتقال سوخت و قمیت تمام شده ماهها طول کشید تا کشور به دوره تحریم ها رسید.

از آن زمان مسئله پتروشیمی اردبیل به سوژه تبلیغاتی کاندیداهای سه دوره انتخابات مجلس تبدیل شده و تاکنون شعارها و وعده های زیادی برای راه اندازی این پروژه سر داده شده است. از استانداری که می گفت دو ساله کار پتروشیمی اردبیل تمام می شود تا نماینده ای که به مردم وعده داد با تشکیل کنسرسیومی متشکل از بانکهای عامل ، جذب 545 میلیون دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل پتروشیمی اردبیل قطعی شده است.

اکنون اما در اثبات بی برنامگی مسئولان وقت همین بس که مدیر عامل فعلی شرکت آب منطقه ای اردبیل پس از گذشت یک دهه از زمان کلنگ زنی این پروژه گفته است با توجه به حجم بالای درخواست آب برای تولیدات پتروشیمی ، قادر به تامین این منابع نیستیم.

داود نجفیان که در جلسه اخیر شورای حفاظت منابع آب استان سخن می گفت بیان کرد: اختصاص آب از سد یامچی به پتروشیمی اردبیل امکان‌پذیر نیست مگر آنکه بعد از مطالعه مولفه‌های زیست محیطی و مشخص شدن الزامات آن، آب مورد نیاز پتروشیمی از طریق پساب تامین شود.

ناگفته پیداست که هنوز نه سرمایه گذاری لازم برای جمع آوری و انتقال پساب به محل پتروشیمی اردبیل انجام شده است و نه حتی مولفه های زیست محیطی آن مطالعه شده است.

حال باید پرسید این چه رسم کلنگ زنی پروژه بااهمیتی مثل پتروشیمی است که از ابتدا نه توجیه اقتصادی تامین و انتقال سوخت آن مشخص بوده و نه حتی فکری به حال تامین آب مورد نیاز شده است.

البته شکی نیست که خواستن توانستن است. پتروشیمی اردبیل، زنجان، کرمانشاه و ایلام دارای یک ردیف بودجه‌ای مشترک بودند اما بعد از گذشت یک دهه ، پتروشیمی هر سه شهر دیگر در حال راه‌اندازی است اما پتروشیمی اردبیل حداکثر یک تا پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آن هم مربوط به انبارهای معروف سیب زمینی است !

شاید می شد با جذب سرمایه های کلان، سوخت مورد نیاز پتروشیمی را از جنوب یا قفقاز به اردبیل رساند و آب مورد نیاز آن را از قزل اوزن یا پساب های منطقه تامین کرد. اما به هر حال اراده یا شرایط انجام این کار فراهم نبوده است و اکنون وقت آن است که مسئولان بگویند پول پتروشیمی در هوای پاک اردبیل خوردن ندارد و این گونه دل خود را خنک و خیال مردم را راحت کنیم.

پارسال استاندار اردبیل گفته بود «طرح پتروشیمی اردبیل تنها کلنگ زنی شده و با وجود هزینه 20 میلیارد تومانی برای آن؛ حداقل به 2 هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل این پروژه نیاز است.»

اکنون در دوره پسابرجام وقت آن است که تکلیف افکار عمومی اردبیلی ها با این پروژه روشن شود. زیرا بهای به سرانجام نرسیدن پتروشیمی اردبیل تنها آن 20 میلیارد تومان هزینه شده و آن آرزوی در اذهان متوقف شده نیست ، بلکه بهای گزافتری به نام باور سوزی و اعتماد سوزی مردمی است که یک دهه یا بیشتر از عمر خود را به خیال پتروشیمی و راه آهن و سرانجام قصه مگا پروژه ها به بایگانی تاریخ سپرده اند.

کاش شرایطی فراهم بود تا مسئولان می توانستند آستین همت را برای اقناع و جذب سرمایه گذاران بالا بزنند و حالا که به هر دلیل این شرایط فراهم نیست، بهتر آن است در کوتاه مدت و میان مدت، خیال مردم را از بابت تحقق پتروشیمی و قولهایی مانند آن راحت کنند و به فکر رشد اقتصادی استان از طریق اجرای طرح های سهل الوصل تر بخش کشاورزی و گردشگری باشند تا اعتماد به نفس علاقه مندان به توسعه منطقه با دل بستن به امید های بی پشتوانه ، بیش از این پایمال نشود!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
سئوال جناب اقای پور مجید
1- اگر مجوز آب نداشته چگونه مجوز برای احداث کارخانه پتر و شیمی صادر شده همانطوری که می دانیم از شروط اخذ مجوز برای یک کارگاه کوچک صنعتی خارج از شهر اخذ مجوز از امور آب است .
2- انشاالله اگر آب مورد نیاز پتروشیمی تامین شده و کارخانه راه افتاد تکلیف نحوه خروج و زهکشی این 11 میلیون متر مکعب آب تخصیص یافته از سد یا حاصل تصفیه پساب شهری که حالا به پساب صنعتی حاصله از کارخانه تبدیل شده چگونه از دشت اردبیل خارج خواهد شد.
قابل توجه محیط زیست استان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
]چشم منتظر دستور جناب عالی بودیم .
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
دیروز پس از انتشار این یادداشت در شبکه های اجتماعی استاندار محترم دستور شروع عملیات اجرایی پتروشیمی را صادر کردند
http://www.ostan-ar.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=139&newsview=20085
اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
راهن انجوری رفت ؟ و پترو شیمی اینجور ؟چشم ما روشن استاندار تدبیر وامید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
یعنی آقای استاندار گوش به زنگ پیگیری و تذکر و یادآوری تابناک بودند ؟ پس مشکلات :
راه آهن - منطقه آزاد- رکود واحدهای تولیدی و ...... را هم یادآوری بفرمایید .
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: این چه منطقی هست که شما دارید؟ کسی چنین ادعایی ندارد. نویسنده و رسانه به وظیفه خود عمل کرده اند و استاندار محترم هم کار خودشان می کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار