آیه‌هایی که ستون خانه شدند:
کد خبر: ۲۴۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲ 07 June 2016
در مهمانی بزرگ خداوند، مهمانان ویژه‌ای دعوت‌اند. دختران ۹ ساله و پسران ۱۵ ساله‌ای که برای اولین بار مکلف می‌شوند زبان به روزه ببندند تا تقوا را سدی مقابل سیل سهمگین امیال نفس سازند.

کراپ‌شده - حافظ قرآن- اردبیل

 آوازه کوثر و محمد حسین رحمانی دو دردانه قرآن که توانستند در سنین اندک حافظ کل باشند، گوش شیطان را کر کرده است.

خانه حال و هوای دیگری دارد. محمد حسین مودب و سر به زیر تا در خانه آمده است. روحیه هدایت‌گری در رفتار و منشش به عینه واضح است. طبقات که طی می‌شود مادر با چادر گل‌دار و روی گشاده استقبال می‌کند. دخترک ۹ ساله چند ثانیه‌ای بعدتر و وقتی حجاب خود را تکمیل می‌کند به جمع ما می‌پیوندد.

خنده‌های معصومانه کوثر و سادگی و خلوص او در کنار چادر سیاهی که برایش حریم امنی از نگاه آلوده ساخته باعث شده به ۹ ساله‌ها نیاید.

وقتی خودش را معرفی می‌کند با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌کند. سال گذشته توانسته حافظ کل قرآن شود. به کمک مادر در مدت دو سال ۱۱۴ سوره قرآن را به روح معصوم خود ضمیمه کرده و امسال برای اولین بار مکلف شده است روزه بگیرد.

خدا یعنی الله نور السماوات والارض

دخترک قصه ما سرگروه قرآن مدرسه راهیان صادق است. قرآن را به خاطر معنی و سفارشات خوبی که دارد دوست دارد و وقتی می‌پرسم حاضر است که به دیگران یاد بدهد، ریز می‌خندد و با حرکت سر پاسخ مثبت به سوال من می‌دهد.

دست‌های کوچکش روی چادر سیاه سفید و حتی نورانی می‌نماید. زمانی که مادر برای حفظ قرآن به برادر بزرگ‌تر کمک می‌کرد در مسیر رفت و برگشت به دارالقرآن مهد الرضا آیه‌ها را به جان سپرده است و بعدها به کمک مادر حافظ کل قرآن شده است.

آیه ۱۵۳ سوره بقره می‌فرماید: «یا ایها الذین امنو استعینو بالصبر و الصلوه ان الله مع الصبرین» آیه‌ای که در تمامی قرآن برای کوثر لبخند می‌زند و بیش از همه برای سفارشی که دارد آن را دوست دارد.

آرزوی کوثر این است که روزی پلیس شود. آدم خوبی باشد و بتواند به نیازمندان کمک کند. وقتی از پنج سالگی حفظ قرآن را آغاز کرده حال و هوای دیگری داشته و همه آرزویش این است که از بدی‌هایی که در قرآن از آن نام برده می‌شود دوری کند.

خداوند، الله نور السماوات و الارض را به یادش می آورد و واژه قرآن هدایت و کتابی که مسیر زدگی را نشان می‌دهد.

دردانه قرآن تنها ۱۵ روز است که به سن تکلیف رسیده و جشن تکلیف را آغازی برای عمل به دستورات قرآن و عمل به واجبات می‌داند. نه تنها نماز و قرآن بلکه معتقد است بعد از جشن تکلیف راستگویی و نیکی به پدر و مادر باید بیشتر از گذشته مورد توجه باشد.

کوثر سال گذشته به عنوان نخبه قرآنی از سوی سازمان اوقاف معرفی شده است. در ۱۰ جز از سوی این نهاد اجرایی به عنوان رتبه اول تجلیل شده و در ۲۰ جز نیز توسط ارشاد اسلامی به عنوان رتبه برتر مورد تجلیل قرار گرفته است.

از اردبیل تا لبنان، تبلیغ دین اسلام

کوثر در زندگی‌اش دو الگوی ممتاز دارد. مادر و برادری که خود حافظان قرآن هستند. محمد حسین نه تنها با بسم الله بلکه با آیه ای از قرآن صحبت‌هایش را آغاز می‌کند. پسری شوخ و در عین حال مودب که رسالت بزرگی به گردن دارد و امسال وقتی مکلف شده است این رسالت را سنگین‌تر احساس می‌کند.

زمانی که امام جمعه اردبیل، فرماندار و استاندار برای دیدار با خانواده رحمانی به منزل آن‌ها رفتند، مادر تنها یک خواسته داشت و آن تحصیل محمد حسین در مدرسه مناسب بود.

به دستور امام جمعه پایه اول متوسطه مدرسه راهیان صادق دایر شد و نخبه قرآنی که از ابتدایی در این مدرسه تحصیل می‌کرد، امروز در پایه هشتم اشتغال به تحصیل دارد.

از سال ۸۶ وقتی شش ساله بوده حفظ قرآن را آغاز کرده و یک سال بعد حافظ قرآن شده است. دیگران می‌گویند از دامن مادری که خود مومن و حافظ قرآن است، تربیت نخبه‌های قرآنی دور از ذهن نیست و محمد حسین معتقد است مادرش نعمت بزرگی در زندگی‌اش است.

سال های ۹۱ و ۹۳ سال‌های طلایی و افتخاری برای اردبیل است. محمد حسین به عنوان مبلغ دین اسلام و قرآن به همراه قاری بین المللی قرآن «رضا محمد پور» عازم لبنان می‌شود. بعد از دیدار سالانه مقام معظم رهبری با حافظان و قاریان قرآن این افتخار نصیب او شده تا در شهرهای مختلف لبنان، قرآن بخواند و یکی از هفت نفری باشد که با افتخار از ایران به لبنان اعزام شده‌اند.

محمد حسین معتقد است قرآن مسیر زندگی‌اش را تغییر داده و شخصیت و اخلاقیات وی به نسبت هم‌سالان بسیار متفاوت است. قرآن را کتاب هدایت‌گری توصیف می‌کند که از سقوط انسان به دره هولناک گناه جلوگیری می‌کند.

آیه‌های سوره بقره ستون خانه دردانه‌های قرآن است. محمد حسین با هر پاسخی که می‌دهد آیه‌ای به زبان می‌آورد و برای اینکه سند و مدرکی برای عقایدش ارائه کند به قرآن پناه می‌برد.

در میان ۱۰ ها جایزه قرآنی افتخار آن را داشته که اولین کودکی باشد که در شورای عالی انقلاب مدرک لیسانس افتخاری خود در حفظ قرآن را دریافت کند.

مکلف شدن واقعی در قلب پاک است

سال گذشته با اینکه مکلف نشده بود، روزه گرفته و امسال مکلف شدن باعث شده ماه رمضان حال و هوای دیگری برایش داشته باشد. معتقد است مکلف شدن ظاهری و زبانی است و به صورت عامیانه در خصوص آن ابراز نظر می‌شود. در حالی که وقتی فرد روزه می‌گیرد اگر قلبش پاک نباشد فایده ندارد و روزه سپری در مقابل مشکلات دنیا و پوشش عذاب آخرت است.

به عقیده حافظ قرآنی که توانسته لیسانس حفظ تخصصی را از آن خود کند، روزه تقویت صبر و تقوا است. برای مثال به دو دسته درخت اشاره می‌کند که گروهی در کنار جوی آب و گروهی در مناطق کوهستانی و کم آب رشد کرده‌اند که گروهی که در مناطق کوهستانی هستند به مراتب مقاومت بیشتری در طوفان‌های سهمگین دارند.

نه تنها از سختی روزه‌داری هراسی ندارد بلکه آن را جراحی بدون چاقو مثال می‌زند که به بدن فرصت دفع تمام سموم را در یک ماه می‌دهد.

اما آنچه حافظ روزه اولی در فلسفه روزه دریافت کرده و مهمتر از همه می‌داند توجه به حال محرومان است. به روایتی از امام صادق (ع) اشاره می‌کند که در آن دلیل واجب بودن روزه اینطور عنوان شده است: ثروتمندان درد گرسنگی را نمی‌کشند اما روزه بر همه واجب شده تا بتوانند دردهای نیازمندان را لمس کنند.

آروزی محمد حسین که با معدل ۱۹.۴۶ در ترم اول منتظر نمرات ترم دوم است این است که جراح شود و ندارها را به رایگان معالجه کند و معلم قرآنی شود و بدون هزینه به هر علاقه‌مندی قرآن بیاموزد.

توصیه‌اش به قاریان و اهل قرآن این است که فقط عالم به قرآن نباشند؛ بلکه عامل به قرآن نیز باشند؛ چراکه عالم بودن بدون عامل بودن صحیح نیست و لازم است دستورات قرآن در زندگی پیاده شود.

فرزندانم به عنوان برکت دیده می‌شوند

شهلا محمدی مادر کوثر و محمد حسین از ۹ سال قبل که همسر خود را از دست داده است به تنهایی و با تکیه به قرآن فرزندان خود را بزرگ کرده است. امروز که مدیر دارالقرآن مهد الرضا است نه تنها برای فرزندان خود بلکه برای فرزندان این شهر نشر قرآن را در صدر برنامه‌هایش قرار داده است.

می‌گوید بزرگ کردن بچه‌ها کار سختی بود اما هر دو نعمتی هستند که به من داده شد و امروز فامیل آن‌ها را به عنوان برکت می‌بینند و همه به خاطر اخلاق و شخصیتی که دارند دوستشان دارند.

سوره فرقان آیه ۷۴ که دعا می‌کند والدین پیشوا و روشنی فرزندان باشند و سوره ابراهیم آیه ۴۰ که برای تربیت کودکان دعا می‌کند در تمامی این سال‌ها آویزه گوش مادر دو نخبه قرآنی بوده است.

برای دخترش متانت، حجاب، اخلاق خوش، جدیت و نظم و ترتیب و برای پسرش نیز صداقت و جدیت و نظم، دوری از افراط و تفریط با دوستان، کمک به دوستان و عمل به قرآن را آرزو دارد.

محمدی که خود در حال تحصیل علوم قرآنی است و لیسانس حفظ تخصصی قرآن دارد نماز اول وقت را عامل دست‌یابی به هر چیزی که انسان در آرزوی آن است می‌داند.

معتقد است مادران امروز با تکیه بر قرآن می‌توانند مسیر سالمی برای پرورش فرزندان خود ترتیب دهند و وقتی قرآن هست دغدغه خاطری از چگونه بزرگ شدن آن‌ها نداشته باشند.

گزارش از: ونوس بهنود
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار