کد خبر: ۲۴۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶ 08 June 2016
فرهاد خائف*

چند سالیست در جای جای استان اردبیل در بین منتخبین مردم در شوراهای شهر یا مجمع نمایندگان استان روش نا صحیحی و پوپولیستی شیفتگان خدمت یا تشنگان شهرتروایج یافته است که هر کس بر مسندی تکیه می کند با راه اندازی وبلاگ ، صفحه اجتماعی ،کانال تلگرام از راه رفتن گرفته تا دید و بازدید دو سه نفره و هزاران اتفاق بی اهمیت و فاقد ازرش خبری اقدام به اطلاع رسانی آنلاین می کنند.
در روزنامه نگاری تعاریف متعددی از خبر وجود دارد :
– خبر گزارش واقعیت هاست اما هر واقعیتی را نمی توان خبر نامید .
– خبر پیامی است که احتمال صدق و کذب در آن وجود دارد
– رویدادی که برای یک نفر یا گروهی ” ارزش خبری ” دارد و برای دیگران ممکن است بی اهمیت باشد .
– خبر شامل هر اندیشه و واقعی است که برای عده کثیری از خوانندگان جالب است .
– خبر گزارش مناسب ، خلاصه و دقیق یک رویداد است نه خود رویداد .
– خبر نخستین گزارش از یک حادثه با معناست که مورد توجه عامه قرار می گیرد .
– خبر نقل ساده و خالص وقایع جاری است .
– خبر باید فورا پس از حادثه به جریان افتد ، برای عموم جالب باشد ، حاوی اطلاعات تازه باشد ، خنثی نباشد و ادراکات فرهنگی جوامع خاص خود را منعکس کند .
حال با عنایت به این تعاریف، اقدام بعضی از منتخبین مردم در قالب کدام یک از تعاریف فو ق قرار می گیرد ؟!
وقتی نمایندگان اردبیل باهزاران وعده و وعید از مردم رای می گیرند و در قالب لیست امید و اصلاح طلب یا اصولگرا و مدافع ارزشهای انقلاب به مجلس راه می یابند اما بجای حضور و شرکت فعال در انتخابات هیات رییسه، با منتخبان سایر استانها همچون دکتر پزشکیان ، دکتر لاریجانی ،دکتر عارف و یا دهها چهره ی ملی عکس یادگاری می گیرند و ذوق زدگی خود را نمی توانند پنهان کنند چگونه می توان باور کرد که منتخبان ما شیفتگان خدمت می باشند و در عرض چهار سال حضور در مجلس کلیه عقب ماندگی های استان را جبران خواهند کرد و با رایزنی ها و لابیگری های محکم و بی و چون چرای خود موتور توسعه استان را سرعت مضاعف خواهند بخشید ؟!
نمایندگان بزرگوار ! عکس دسته جمعی شما برای مردم استان چه سودی دارد ؟حضور یک نماینده در فلان ده یا روستا ، دیدار و احوالپرسی با دهیار و یا بخشدار یک روستای دور افتاده کدام ارزش خبری را در خود نهفته دارد که با تهیه عکس از زوایای مختلف بلافاصله کانال خود را با این تصاویر پر می کنید ومتاسفانه بعضی از همکاران محترم در خبرگزاری های استان هم ، بدلیل کمبود تهیه و تولید خبر آنرا با آب و تاب منعکس می کنند .
از امیر مومنان علی (ع) نقل است که می فرماید:
شهرت(آوازه طلبی)آفت زندگی است.
دیدار با مردم محلات و روستاها و اقشار مختلف شهرهای حوزه انتخابیه امری بسیار پسندیده و ضروری می باشد تا نمایندگان استان از کمبودها و نیازهای مناطق مختلف استان آگاهی یابند ولی آیا بهتر نیست بجای تهیه عکس و گزارش کوتاه از این دیدارهای پیش پاافتاده ، از پیگیری های مشکلات کلان استان ، دیدار با وزرا و یا ملاقات فلان سرمایه گذار برای سرمایه گذار در استان و … به مردم گزارش بدهند . استان اردبیل بیشتر از آنکه به عکس سلفی نمایندگان خود نیاز داشته باشد به خدمت صادقانه و شبانه روزی نیاز دارد .آنان که تا دیروز با ارسال پیامک و یا تابلو تسلیت در غم و اندوه اکثر همشهریان خود شریک می شدند و به هر بهانه ای اسم خود را مطرح می کردند تا در روز انتخابات یادآور نام آنها در اذ هان عمومی باشد باید این فرصتهای خدمتی که به واسطه آرای همین ملت نصیب آنها شده ، قدر بدانند و از فرصت سوزی بیهوده و نخ نماشده دست بردارند .
نمایندگان کدام یک از استان ها عکس سلفی با علی مطهری ،یا لاریجانی می اندازند ؟!چه لزومی دارد نماینده ما موقع تجمع نمایندگان مجلس برای عرض تبریک یا خیر مقدم به رییس مجلس یا رییس جمهور و یا هر شخصیت صاحب نام ملی یکی از نمایندگان استان درست پشت سر آن مقام مشهور بایستد تا در عکس های عکاسان خبری تصویر منتخبین مردم اردبیل هم بازتاب ملی داشته باشد !!؟
انتظار مردم از نمایندگان این دوره در مجلس بیش از اینهاست وکلای بزرگوار باید با نگاهی به گذشته پیام همشهریان خود را بخوبی درک کنند که مردم با رای خود در دو دوره گذشته انتخابات مجلس به روشنی به مجمع نمایندگان استان اعلام داشتند که اگر از عملکرد نمایندگان راضی نباشند راهیابی مجددا آنها به مجلس آرزوس دست نیافتنی برایشان خواهد بود .
اى دل آن به که خراب از مى گلگون باشى
بى‏زر و گنج به صد حشمت قارون باشى
در مقامى که صدارت به فقیران بخشند
چشم دارم که به جاه از همه افزون باشى
در ره منزل لیلى که خطرهاست در آن
شرط اوّل قدم آن است که مجنون باشى
نقطه‏ى عشق نمودم به تو هان سهو مکن
ورنه چون بنگرى از دایره بیرون باشى
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کى روى؟ ره ز که پرسى؟ چکنى؟ چون باشى؟
تاج شاهى‏طلبى گوهر ذاتى بنما
ار خود از گوهر جمشید و فریدون باشى
ساغرى نوش کن و جرعه بر افلاک نشان
تا به چند از غم ایام جگر خون باشى
حافظ از فقر مکن ناله که گر شعر این است
ای کاش نمایندگان ،مدیران و مسئولان ما در مقابل شهرت و آوازه طلبی دنبال محبوبیت در بین مردم بودند که ناخودآگاه انسان را مشهور می کند و البته ماندگار.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
صمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
شیفتگان ثروت
تشنگان ثروت
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
ای کاش اردبیل هم یک نماینده مثل دکتر پزشکیان داشت
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
جناب خائف آیا دیده شده است که حضرتعالی بعنوان یک خبرنگار و روزنامه نویس تا بحال یک گزارش انتقادی از عملکرد برخی از شرکتهای دولتی که دستشان در پرداختها باز است داشته باشید یا انتقادی از عملکرد به نام برخی از نمایندگان دوره پیش اردبیل داشته باشید مقاله فعلی شما قمپوز در کردن است.
جمال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
دست گير منخبين مردم و استاندار دلسوز باشيم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار