مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: گور دسته‌جمعی کشف شده در شهر کلور خلخال تاریخی نیست و این گور از نوع گورهای امانتی و خاکسپاری موقت بوده است.
کد خبر: ۲۴۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 12 June 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل،کریم حاجی‌زاده عصر امروز به دنبال انجام عملیات احداث طرح بام کلور توسط شهرداری و کشف 9 اسکلت زن در یک گور دسته جمعی در یک دالان زیرزمینی در گفت‌و گوی تلفنی به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: گور دسته جمعی کشف شده در شهر کلور خلخال تاریخی نیست.

وی گفت: این تپه که این گور دسته جمعی 9 اسکلت زن در آن پیدا شده کنار دست گورستان اسلامی بوده و این قبر دسته جمعی نیز از قبرهای اسلامی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت:گور دسته جمعی کشف در شهر کلور خلخال تاریخی نیست و این گور از نوع گورهای امانتی و خاکسپاری موقت بوده است.

حاجی‌‌زاده افزود: در تحقیقات اولیه و بررسی‌های لازم انجام شده مشخص شد به لحاظ اینکه هیچ اشیایی از قبیل سفال یا سایر نشانه‌های تاریخی در کنار این اسکلت‌ها وجود ندارد شناسایی و عملیات تشخیص سالیابی در حال انجام است.

وی بیان کرد: عملیات تشخیص سالیابی از طریق آزمایش‌های حرفه‌ای باستان‌شناسی و رادیو کربن و سایر آزمایش‌ها تا روزهای آینده قدمت و چرایی این موضوع را مشخص خواهد کرد و این گور دسته جمعی گور اسلامی است.

حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه چرا این اجساد بدون خاکسپاری مثل آیین اسلام به صورت دسته جمعی و یکجا بدون مدفون ماندن در زیر خاک در یک دالان دفن شده‌اند، گفت: اصولا این گور دسته جمعی گور امانتی بوده که در قدیم رسم بوده و شخص، فرد یا کسی که در یک نقطه زندگی می‌کرده و به حالت طبیعی زندگی خود را از دست می‌داد به خاطر اینکه به جایی دیگر برای خاکسپاری انتقال یابد و زمان در حال فعلی مناسب برای انتقال نبود در گورهای امانتی دسته‌جمعی دفن می‌شد تا در زمان مشخص به گور اصلی در منطقه اصلی انتقال یابد.

حاجی‌زاده در تکمیل سخنان خود در چرایی این که این اسکلت‌ها مربوط مذکر یا مونث است نیز گفت: به لحاظ اشکال استخوان و شواهد موجود این اسکلت‌ها مربوط به 9 زن است که در کنار هم به صورت منظم دفن موقت شده‌اند.

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، به دنبال انجام عملیات احداث طرح بام کلور توسط شهرداری و کشف 9 اسکلت زن در یک گور دسته جمعی در یک دالان زیرزمینی و با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل و کارشناسان این اداره تحقیقات اولیه در خصوص قدمت و شناسایی تاریخی در خصوص چگونگی مدفون شدن در منطقه و نوع قبر آغاز شد.

خبر تکمیلی تا روزهای آینده در خصوص قدمت این 9 اسکلت تاریخی در شهر کلور خلخال از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان در سایتخبرگزاری فارساردبیل منتشر خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
یعنی اینها را با هم گذاشتن تو اون دخمه یا یکی یکی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار