هنرمند برگزیده نگاره های چوبی،
کد خبر: ۲۴۷۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 18 June 2016

گفتگو: سیده زهرا حسینی

دستيابی به آرامش واقعی يكی از خواسته های هميشگی بشر به ویژه در دنیای ماشینی امروز بوده است و دراين راستا انسان در طول تاريخ تلاش ها و رنج های بسياری را به جان دل پذيرفته است. به رغم تمامی این استرس ها و دل مشغولی ها، بسته به نگاه و بینش هر فردی می توان لحظاتی را خلق کرد که همراه با آرامش باشد.

از یک سو دنیای ماشینی امروز با ترفندهای گوناگون بازی های یارانه ای و اینترنت چنان تأثیری بر فکر و اعصاب بسیاری از افراد می گذارد که در واقع خود آن فرد نیز جزئی از مجموعه ماشینی می شود. از سویی، برخی دیگر نیز متأسفانه در جستجوی این آرامش به دام اعتیاد می افتند. خوشا به حال آنکه برای برون رفت از تنش های زندگی راهی متعالی در پیش می گیرد.

به گفته استاد بزرگ الهی قمشه ای، تنها هنر است که موجب آرامش و تعالی روح انسان و پاکیزگی آیینه وجود از تیرگی ها می شود چرا که هنر فضیلت اخلاق و خداپرستی است و اگر همین یک مقدار علاقه ما انسان ها به هنر نبود، معلوم نبود دنیای پر از اغتشاش ما چگونه سرنوشتی داشت. درواقع خلق اثر هنری وجه اشتراک انسان با خدایی است که او را آفرید، پس نکوست که در خلق زیبایی قدم برداریم تا مرهمی برای دل ها و چشم های خسته باشیم چراکه جامعه ما هرچه زیباتر باشد آدم های آن جامعه نیز سالم تر خواهند بود.

شاید به جرأت می توان گفت در همهمه زندگی ماشینی امروز، هنر صنایع دستی به عنوان یادگار ارزشمند باقی مانده از نیاکانمان، تنها حلقه اتصال انسان ها با همه بشریت باشد. نگارگری چوب به عنوان یکی از این هنرهای صنایع دستی، آمیزه ای از هنر و صبوری هنرمندانی است که نقوش برخواسته از ذهن خلاق را به کمک حرکات ظرافتمندانه و هنرمندانه دست، روی چوب می نشانند و در نهایت هنرمند را به یک آرامش درونی سوق می دهد. با این اوصاف خبرنگار تابناک اردبیل پای گفتگو جوان هنرمند نگارگر چوب مهدی نامور نشسته که این هنر صنایع دستی را از کودکی نوعی آرامش درون برای خود می داند و در دوازدهمین دو سالانه ملی نگاره های چوبی به عنوان نفر برتر منتخب و مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته است.

 آرامشی از جنس چوب می تراشد

به عنوان سوال نخست، لطفا ضمن معرفی خود و رشته هنری تان، در مورد نحوه آشنایی تان با این هنر صنایع دستی را نیز بفرمائید؛

بنده مهدی نامور متولد 1363 هستم. از دوران کودکی به کار با چوب علاقه بسیاری داشتم و به من آرامش خاصی میداد و این مقدمه ای شد تا فعالیت حرفه ای خود را در رشته نقشه برجسته چوب از سال 88 آغاز کنم.رشته نقش برجسته چوب عبارت است از حکاکی نقش و نگارهایی بر روی چوب با استفاده از ابزارهایی که مغار نامیده می شوند.


از چه استادانی برای یادگیری این رشته هنری بهره برده اید ؟

این رشته را به صورت خودآموز شروع کردم و در ادامه مسیر از محضر دوستان و هنرمندانی چون استاد منصور همرنگ در رشته احجام چوبی، استاد مهدی حیدری در رشته معرق منبت، استاد حسن عبداللهی در رشته منبت و استاد حسین خاکرنگین که از اساتید به نام استان هستند بهره جسته ام و و همچنان همگام با کار کردن مشغول یاد گرفتن نیز هستم.
 

آرامشی از جنس چوب می تراشد

تولیدات شما چه محصولاتی را شامل می شود و آیا تاکنون در نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت داشته اید؟

تولیدات بنده، محصولاتی همچون ظروف تزئینی چوبی از جمله گلدان، قاشق، احجام چوبی و انواع تابلو نقش برجسته را شامل می شود. در جشنواره های متعددی شرکت کرده و موفق به کسب عناوینی شده ام که به چند مورد اشاره می کنم.

نفر اول مسابقات قرآن و عترت دانشجویان پیام نور در بخش هنری_اردیبهشت 94 استان مازندران
نفر اول مسابقات بین المللی صنایع دستی و هنرهای تجسمی رضوی _مهر ماه 94 دانشگاه هنر اصفهان
نفر اول مسابقات ملی قرآن و عترت دانشجویان کل کشور در بخش هنری_آبان 94 قم
نفر اول مسابقات ملی بانوی کرامت در بخش هنری_دیماه 94 تهران
برگزیده دوازدهمین دوسالانه نگاره های چوبی در بخش نقش برجسته چوب_اسفند 94 ارومیه
دریافت نشان ملی مرغوبیت و اصالت صنایع دستی _94 اردبیل
دریافت نشان ملی مرغوبیت و اصالت صنایع دستی به صورت مشترک با استاد یامی_94 استان البرز
شرکت در بیست و ششمین نمایشگاه ملی صنایع دستی _خرداد 95 تهران
آثاری را نیز به صورت مشترک با استاد یامی تولید کرده ایم که این آثار توسط ایشان در نمایشگاه های متعدد داخلی و خارجی از جمله نمایشگاه صنایع دستی پکن چین ،برلین آلمان در سال 2014، نمایشگاه صنایع دستی چوبی آنکارا ترکیه و فلورانس ایتالیا در سال 2015 در معرض نمایش گذاشته و به فروش رفته است.

آرامشی از جنس چوب می تراشد


از مشکلات این بخش بگوئید و چه درخواستی از مسئولان دارید؟

از مشکلات اصلی که می توان اشاره کرد کمبود تقاضا برای خرید آثار صنایع دستی هست به طوری که فعالان این رشته و سایر رشته های صنایع دستی مجبور هستند برای تامین هزینه جاری زندگی به مشاغلی غیر از صنایع دستی روی بیاورند. دومین مشکل به نظر بنده عدم آشنایی هنرمندان صنایع دستی با سلیقه بازار داخلی و خارجی و تولید محصولاتی که با سلایق مشتریان امروزی سازگار نیست. درخواستم از مسئولان این هست که تبلیغات رسانه ای در مورد خرید صنایع دستی را با جدیت پیگیر شوند تا محصولات صنایع دستی مثل گذشته جایگاه خود را در سبد خرید خانواده های ایرانی پیدا کند. همچنین می توانند با استفاده از کارشناسان خبره خود شروع به تحقیق در بازار های خارجی کرده و این تحقیقات را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا آثاری متناسب با دکوراسیون و سلیقه هنردوستان سایر کشور ها تولید شود.


آیا رشته هنری شما از ظرفیت صادرات به دیگر کشورها برخوردار است چگونه می توان بستر را برای صادرات این رشته از صنایع دستی فراهم کرد؟

با توجه به علاقه کشورهای خارجی نسبت به این گونه صنایع دستی و بهبود بسترهای صادرات می توان آینده خوبی برای صادرات این آثار پیش بینی کرد. با ایجاد نمایشگاه های دایمی در سایر کشورها و شناساندن این محصولات به آنها، دریافت نشان مرغوبیت و اصالت یونسکو، استفاده از بسته بندی لایق صنایع دستی ایرانی و استفاده از افراد مسلط به بازارهای جهانی برای بازاریابی و فروش این صنایع، می توان امید داشت صادرات نیز بهبود یابد.

 آرامشی از جنس چوب می تراشد

آیا فعالیت در رشته های هنری صنایع دستی اثر خاصی برروی شخصیت انسان دارد و توصیه تان برای کسانی که می خواهند وارد این رشته هنری بشوند چیست؟

بله، کار با چوب یا هر هنری صبر و استقامت را به هنرمند می آموزد و در قالب اثر هنری اندیشه خود را ماندگار می کند. به نظر من خلق یک اثر هنری راهی برای تخلیه هیجانات انسان است تا هر حس خوب، بد، خشم، عشق، تنفر، مبارزه، انتقام و شادی و غیره را در قالب هنر بیرون بریزید و سبک شود و در نهایت به آرامش واقعی و عمیقی برسد. توصیه من برای کسانی که می خواهند وارد این هنر شوند فقط این است که ورودشان بیش از هر چیز، از روی علاقه باشد چرا که روی این رشته هنری به عنوان شغل پردرآمد نمی توان حساب باز کرد.


چه راهکاری برای افزایش بازار فروش صنایع دستی استان و ایران مناسب می دانید؟

من فکر می کنم عدم استفاده و آشنایی کافی هنرمندان با طرح های اصیل ایرانی و روی آوردن به طرح های مدرن و خارجی حلقه گمشده صنایع دستی استان و ایران با بازار فروش است که باعث شده هنر ما ایرانیان از زمان قاجار به بعد به بیراهه برود. برای جبران این خسران باید به عقب و به اصل خود برگشت و در این راه، با الهام گرفتن از آثار هنری گذشتگان و نیاکانمان از جمله مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، کاخ موزه گلستان و سایر موزه های ایران و ترکیب فرم جدید با این طرح های سنتی بتوان با سلیقه بازار امروز همراه شد. در صورت تحقق این امر و ایجاد بازار فروش مناسب صنایع دستی در استان می توان از مهاجرت اساتید بنام استان به شهرهای پردرآمد جلوگیری کرد. چراکه استان اردبیل به دلیل داشتن آب و هوای دلپذیر و جاذبه های گردشگری بی نظیر یکی از گزینه های مناسب برای ورود گردشگران داخلی و خارجی است و این نکته می تواند فرصت مناسبی برای تولید و ارائه صنایع دستی مرغوب به گردشگران و از بین رفتن مشکل بیکاری جوانان استان شود.

آرامشی از جنس چوب می تراشدآرامشی از جنس چوب می تراشدآرامشی از جنس چوب می تراشد

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار