کد خبر: ۲۴۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲ 19 June 2016

باقیات الصالحات شهرداری اردبیل برای ماه میهمانی خدا

یاشار پورمجید روزنامه نگار:

یکی از بزرگترین ظرفیت های دین اسلام برای خودسازی شهروندان و ارتقاء فضایل اخلاقی جامعه ، سنت روزه داری و خودسازی در ماه مبارک رمضان است و در این ایام به مانند ماه محرم، فرصت استثنایی برای کار ریشه دار فرهنگی در جامعه فراهم می شود.

شهرداری اردبیل در راستای شعار توسعه اجتماعی و فرهنگی ، امسال برنامه های ویژه ای برای ماه مبارک رمضان داشت. این فعالیت ها از تبلیغات محیطی و پیامهای فرهنگی برای روزه داران گرفته تا میزبانی از شهرندان روزه دار با افطاری های ساده را شامل می شود.

در کنار فعالیت های یاد شده، امسال شهرداری اردبیل در یک نوآوری فرهنگ ، سنت حسنه ای را در اردبیل پایه ریزی کرد و اولین مراسم «استقبال از ماه مبارک رمضان » را در اردبیل برگزار کرد. مراسمی که با الگو گرفتن از مراسم استقبال از محرم ، سنتی حسنه و معقول را در اردبیل پایه ریزی کرد که امید می رود با استمرار آن در سالهای آینده ، سنت استقبال از رمضان که مراسمی سراسر پرفیض و بابرکت است ، در بین اهالی اردبیل جا بیافتد.

با وجود آنکه آئین استقبال از رمضان برای اولین بار در استان و کشور، به ابتکار شهرداری و شورای شهر اردبیل برگزار شد، اما استقبال شهروندان اردبیلی از این برنامه مناسب و امیدوار کننده بود.

این مراسم که عصر روز یکشنبه 16 خرداد و در محل مسجد اعظم اردبیل برگزار شد و با برنامه‌های متنوع همراه بود تا یادگار فرهنگی و معنوی دیگری از مجموعه شهرداری اردبیل در حافظه تاریخی و مذهبی دارالارشاد بر جای بماند.

سنت سازی حسنه با برگزاری اولین مراسم استقبال از رمضان

تجلیل از فعالان قرآنی

تجلیل از مفاخر قرآنی و چهره های شاخص توسعه و نشر علوم قرآنی استان در آستانه ماه نزول قرآن در این مراسم، به نقش و جایگاه ارزشمند فرهنگ قرآنی در مدیریت شهری از منظر مجموعه شهرداری اردبیل تأکید می کرد.

حجت‌الاسلام ‌حاج یوسف صادقی‌فر چهره قرآنی مشگین‌شهر، حجت‌الاسلام ‌شیخ جمال تعدیلی مفسر قرآن کریم از اردبیل، حبیب حبیب‌زاده حافظ قرآن در دوران اسارت در هشت سال دفاع مقدس، حسین کرمی از قاریان ممتاز قرآن در سطح کشور و استان اردبیل، قاری ممتاز کشور حاج عبدالحسن محمدپور، مفسر برتر قرآن حاج علی طالعی، معلم و استاد دانشگاه‌های اردبیل حاج رسول ناصر آزاد، حافظ قرآن حاج صابر ایزدپناه از پارس‌آباد، نوجوان منتخب قرائت قرآن علیرضا باقری نمین، از خلخال و از مؤسسه نسیم وحی این شهر حاج سید عدنان صادقی و از گرمی از حجت‌الاسلام ‌حاج محسن عزیزی به عنوان چهره‌های برتر قرآنی از استان اردبیل تجلیل شدند.

سنت سازی حسنه با برگزاری اولین مراسم استقبال از رمضان

شعر خوانی استاد عسگرشاهی اردبیلی در فضیلت ماه رمضان، روزه‌داری و مدح حضرت علی(ع) و مداحی و مولودی خوانی فخرالذاکرین حاج سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی از جمله بخش های مهم اولین آئین استقبال از ماه مبارک رمضان بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

سنت باقیات الصالحات

سنت های اسلامی به مثابه ی سفارشی الاهی نخستین بار بوسیله رسول خدا در جامعه ی مسلمانان مطرح شد و در عصر حاضر نیز هر ابتکاری که به دور از خرافه گرایی، در مسیر ترویج ارزشهای الهی و اسلامی باشد اقدامی ارزشمند و باقیات الصالحات است.

برنامه ریزی شهرداری اردبیل برای برگزاری اولین مراسم استقبال از ماه مبارک رمضان در اردبیل را می توان در راستای سنت سازی حسنه تفسیر کرد که امید می رود برنامه ریزی های فرهنگی مذکور در مقوله اصلاح و بهبود سبک زندگی شهروندان در حوزه های مختلف نیز ادامه پیدا کند.

سالهاست که جامعه ما در معرض تهاجم فرهنگی تمدن های رقیب است و در عین حال بسیاری از ظرفیت های فرهنگی و معنوی ما نیز برای ارتقای اخلاقی جامعه مورد غفلت قرار گرفته است. در چنین فضایی، نیاز به فرهنگ سازی مثبت و ارزشی در جامعه به شدت احساس می شود.

از آنجا که فرهنگ و ارزشها مقوله ای آموختنی و آموزش دادنی است ، توجه نهادهای مسئول به مقوله فرهنگ سازی مثبت و ارزشی در جامعه می تواند سیر توسعه فرهنگی جامعه را تسریع کند.

شهرداریها به عنوان یکی از نهادهای فراگیر اجتماعی ، به نوبه خود از مسئولیت ویژه در شکل دادن به فرهنگ عمومی جامعه برخوردارند و امکانات حداقلی برای پرداختن به این امور را نیز دارا هستند.

سنت سازی حسنه با برگزاری اولین مراسم استقبال از رمضان

امام جمعه اردبیل:

ابتکار شهرداری اردبیل در استقبال از رمضان مقبول و پسندیده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل برگزاری اولین مراسم استقبال از رمضان را اقدامی ستودنی از سوی شهردار اردبیل و شورای شهر دانست.

آیت الله دکتر سیدحسن عاملی در این آیین ضمن تقدیر از شهرداری و شورای شهر اردبیل به عنوان بانیان نخستین مراسم استقبال از رمضان در این شهر، گفت: حیف است در سرزمینی که خداوند متعال؛ برترین کتاب آسمانی یعنی قرآن مجید و نیز عترت پیغمبر(ص) را به ساکنان آن سپرده است، اهالی برای پیشواز از چنین ضیافت مهم یعنی میهمانی پروردگار؛ جشن و شادمانی و مراسم مخصوص برگزار نکنند.

وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان قرآن کریم با همه جایگاه و شأن والای خود نازل شده و پیام‌آور رحمت و برکت بوده است، تصریح کرد: تجلیل از خادمان قرآن در این آیین حرکتی مقبول و پسندیده بود، از طرفی آرزو داشتیم تا از چهره‌های خیر و نیکوکار که با توزیع اقلام مختلف در بین فقرا و نیازمندان در آستانه ماه رمضان اقدام به غمگساری و گشایش کار نیازمندان می‌کردند، از آنها تجلیلی داشته باشیم اما خود آنها اجازه ندادند تا نامی از آنها برده شود.

آیت الله عاملی پرهیز از سرور و شادمانی معنوی در آستانه ماه مبارک رمضان را یک خسران و غفلت بزرگ دانست و اظهار کرد: حیف است در شهری مانند اردبیل که اکثریت قریب به اتفاق مردم آن از گذشته های دور به برپایی آیین های ویژه مذهبی مانند ماه مبارک رمضان و عزاداری های محرم شهرت دارند؛ مراسم پیشواز مناسب از این ماه مبارک برپا نشوند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ماه مبارک رمضان در ایران اسلامی دارای حلاوت و معنویت به مراتب بیشتری است افزود: مناسبت هایی مانند محرم ، ماه مبارک رمضان بدون وجود ولایت خیلی زود ازسوی بدخواهان اسلام تاثیرگذاری مثبتشان را از دست خواهند داد.

آیت الله عاملی همچنین تاکید کرد: قرار گرفتن شب قدر و نیز سالروز شهادت مولای متقیان، حضرت علی(ع) در این ماه مبارک ارزش معنوی آن را دوچندان نموده است.

رئیس شورای شهر اردبیل نیز در اولین همایش استقبال از ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم اردبیل، در سخنانی اظهار کرد: این برنامه‌ها اتفاق فرهنگی مناسبی است که می‌تواند بنیان‌گذاری یک تحول حقیقی به مانند آیین استقبال از محرم که امروز در کشور فراگیر شده را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌در شهر اردبیل در یک دهه اخیر و به همت جمعی از بزرگان شهر و نهادهای غیردولتی حرکت‌های خوب و سرمایه‌گذاری مناسبی در مسیر تحول و تکامل برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌ها در حوزه معنوی انجام شده به طوری‌که باید چنین نهاد و جریان مردمی مورد تقویت و توسعه واقعی قرار گیرد.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار