رئیس کل دادگستری اردبیل گفت: در حال حاضر پرونده راکد و بلاتکلیف در دادگستری استان نداریم.
کد خبر: ۲۵۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱ 22 June 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، حجت‌الاسلام محمدعلی قاصدی پیش از ظهر امروز در برنامه گرامیداشت هفته قوه قضاییه در اردبیل اظهار کرد: امسال با اصلاح قوانین آیین دادرسی کیفری تلاش می‌کنیم تا بحث ابلاغ‌های الکترونیکی اجرایی و عملیاتی شود تا به جای آنکه ماموران به صورت دستی اوراق قضایی را به دست افراد برسانند این کار به صورت الکترونیکی انجام شود تا در کمترین زمان شاکی و متشاکی از زمان رسیدگی به پرونده خود اطلاع داشته باشند.

وی با بیان اینکه سعی بر این است تا کاهش مراجعات مردمی را به دستگاه قضا شاهد باشیم و در این حوزه فرهنگ‌سازی‌ها و اقدامات بر همین پایه و اساس است، اضافه کرد: در داخل مجموعه دادگستری به عنوان یک مجموعه حساس و دارای نقش خطیر در برقراری عدالت و اجرای حدود اسلامی نظارت‌های بیشتری نیاز است تا این مجموعه در معرض آسیب قرار نگیرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: در حال حاضر پرونده راکد و بلاتکلیف در دادگستری استان نداریم و سعی شده است رسیدگی به این پرونده‌ها یا به انجام رسیده و یا در جریان باشد.

قاصدی با بیان اینکه دستگاه قضا در کشور پاسخگو‌ترین دستگاه محسوب می‌شود، تصریح کرد: نظارت‌های چند لایه‌ای که در دادگستری وجود دارد در هیچ دستگاه دیگری نظیر آن را شاهد نیستیم.

وی به فعالیت بخش حقوق شهروندی مجموعه قضایی اشاره کرد و گفت: هیأت نظارت و بازرسی حقوق شهروندی در سال دو بار تمام بخش‌ها، پاسگاه‌ها و زندان‌های استان اردبیل را مورد بازرسی قرار می‌دهند تا با ارائه یک گزارش کامل جلوی تخلفات احتمالی به موقع گرفته شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: در کنار این نظارت‌ها و کنترل‌ها بخش نظارت و ارزشیابی بر عملکرد قضات نیز به عنوان یک مجموعه فعال در طول سال یکبار مجموع فعالیت قضات را فرد به فرد رسیدگی کرده و ارزیابی و ارزشیابی دقیق انجام می‌دهد.

قاصدی یادآور شد: در کنار این نظارت‌های چند لایه، حفاظت اطلاعات مجموعه قضایی نیز دو بار در طول سال بازرسی‌های دقیقی را انجام داده و در کنار آن ما به صورت هفتگی ملاقات‌های مردمی پیش‌بینی کردیم تا در هر هفته 40 تا 50 نفر به صورت مستقیم با رئیس کل دادگستری ملاقات کرده و شکایات، گله‌مندی‌ها و پیشنهادات‌هایشان را در مورد روند رسیدگی‌ها و آرای صادر شده مطرح کنند.

وی فعالیت واحد بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی را با دریافت روزانه 10 تا 15 نامه واصله به مجموعه قضایی یادآور شد و گفت: این گزارش‌ها در قالب پرونده‌های متعدد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا حقی ضایع نشود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل جلسات هفتگی شورای معاونین و مسؤولیت هر یک از معاونان را در بررسی پرونده‌ها و عملکرد 19 حوزه قضایی یادآور شد و گفت: معاونان دادگستری موظف هستند هر هفته گزارش کاملی را از فعالیت 19 حوزه قضایی در استان ارائه کنند.

قاصدی گفت: ناظر حوزه‌ها بر همه نظارت‌ها واقف است و جمع‌بندی ماهانه، فصلی و سالانه از مشکلات، آسیب‌ها، ضعف‌ها، نقص‌ها و تهدیدها را ارائه می‌کند و در کنار آن هر چهار ماه یکبار پرونده‌ها در شعبات پالایش شده، به طوری که ما در هیچ یک از 19 حوزه قضایی استان پرونده راکد و بلاتکلیف نداریم.

وی تصریح کرد: سال گذشته یک‌هزار نامه را بررسی کردیم که 550 پرونده در حوزه‌های قضایی رسیدگی شده و در 104 پرونده با پی بردن به اشتباه آشکار سعی شده است پرونده‌ها در مراجع بالاتر مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل رعایت حقوق زندانیان را به شکل کامل و دیدارهای چهره به چهره با زندانیان را به همراه حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنها در قالب انجمن حمایت از زندانیان یادآور شد و گفت: 460 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های استان با بدهی 50 میلیارد تومانی حضور دارند که امیدواریم با جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن گلریزان بتوانیم این افراد آبرومند که از بد حادثه گرفتار زندان شدند را از زندان آزاد کنیم.

قاصدی ضرورت فرهنگ‌سازی در این حوزه و گذشت شاکیان را به همراه آزادسازی زندانیان واقعی مستحق و نیازمند یادآور شد و گفت: با بررسی‌ها و ارزیابی‌های دقیق به همراه ستاد دیه سعی می‌کنیم تا این زندانیان را از بند آزاد کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار