مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اذعان داشت: همانگونه که ما به عنوان نسل حاضر، پدرانمان را به خاطر تولد یک خیابان، مسئول مرگ بازار تاریخی و مسجد جمعه و ... میدانیم، نکند بعدها ما نیز توسط نسل های آینده متهم به صدور دستور قتل هویت و تاریخمان به بهانه تولد یک کوچه و خیابان شویم.
کد خبر: ۲۵۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 25 June 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: می گویند« به بهانه میراث فرهنگی نباید حق و حقوق شهروندان تضعیف شود » اما من نگرانم به بهانه یک خیابان حق و حقوق نسل آینده از تمدن و تاریخ گران بهای شان تضعیف شود.

تضعیف حق و حقوق نسل آینده از تمدن و تاریخ

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در جواب اخبار انتشار یافته در برخی از سایت های خبری با بیان این مطلب گفت: در سال های دور پس از انقلاب صنعتی و شروع تغییر چهره شهرها در اروپا و به تبع آن در دیگر جاهای کره زمین، مدافعان حفاظت از آثار تاریخی باید پاسخگوی سوال سختی بودند که: چرا باید بناها و آثار تاریخی را نگهداریم؟ اما با ترقی پایگاه های فکری اجتماع و تشریح آثار بی بدیل حفاظت از میراث فرهنگی ملل، این سوال دردناک و غیر قابل تحمل به سوال زیبا و دلنشین "چگونه باید از آثار تاریخی حفاظت کنیم" تبدیل شد و امروز حتی عقب مانده ترین جوامع نیز در حفاظت ازمیراث فرهنگی خود در حد توان می کوشند.

کریم حاجی زاده با بیان اینکه ایران با سابقه بی نظیر تاریخ و تمدن در جهان، نه تنها برای کشور خود بلکه در مقابل وظیفه ای جهانی که دارد باید نسبت به حفاظت از آثار تاریخی خود همت بگمارد، افزود: یکی از این آثار ذی قیمت میراث فرهنگی که مسئول حفاظت از آن برای جهانیان هستیم، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی است.

وی اضافه کرد: نمایندگان و داوران متصدی ثبت بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در فهرست میراث جهانی، برای بدست آوردن تعهد کل مردم شهر اردبیل برای تلاش در جهت حراست از ارزش های مادی و معنوی این اثر گرانقیمت، سراغ شورای شهر را گرفتند و پس از برگزاری رسمی جلسه با شورای شهر و اخذ تعهد از نمایندگان مردم برای جدیت در حفاظت از این اثر اجازه ثبت آن را دادند.

این مقام مسئول تأکید کرد: بدست آوردن خیابان های جدید، معابر مدرن و ساختن شهرک ها و ساختمان های بروز نه تنها کار سختی نیست بلکه بسیار سهل و قابل حصول است اما تولد بقعه شیخ صفی الدین دیگری با همراهی محلات حاشیه و روابط شهری حاکم بر حریم آن غیر ممکن است.

وی با اشاره به اینکه امروزه بریدن نسل جوان از نشانه های معنوی و مادی ریشه هایشان از دغدغه همه دلسوزان به فرهنگ، تمدن و هویت سرزمینمان است، ریشه هایی که می تواند به جوان ایرانی از توانایی ها و اصالت هایش بگوید، یادآور شد: این دلسوزان نگرانند که نکند نشانه های فیزیکی و مادی توانمندی هایمان به دست بلدوزرها با فریب توسعه و عمران از دست بروند.

حاجی زاده با بیان اینکه پیشرفته ترین شهرهای جهان بزرگترین پروژه های خود را بر مبنای حفاظت از ارزش های تاریخی خود برنامه ریزی می کنند، تصریح کرد: برخی می گویند « به بهانه میراث فرهنگی نباید حق و حقوق شهروندان تضعیف شود » اما من نگرانم به بهانه یک خیابان حق و حقوق نسل آینده از تمدن و تاریخ گرانبهای شان تضعیف شود.

وی با تأکید بر اینکه حفاظت از آثار تاریخی مقید به قوانین است و برخورد سلیقه ای در حفاظت از آثار تاریخی حکم نمی کند، خاطر نشان کرد: براین اساس قانون در مورد حفاظت از مجموعه آثار ثبت جهانی یونسکو پیش از اینکه نهاد دولتی چون اداره کل میراث فرهنگی را مسئول بداند نهادهای عمومی همانند شورا و شهرداری را مسئول می شناسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در پایان اذعان داشت: همانگونه که ما به عنوان نسل حاضر، پدرانمان را به خاطر تولد یک خیابان، مسئول مرگ بازار تاریخی و مسجد جمعه و ... میدانیم، نکند بعدها ما نیز توسط نسل های آینده متهم به صدور دستور قتل هویت و تاریخمان به بهانه تولد یک کوچه و خیابان شویم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
بسیار شیوا بیان شده است. حیف و صد حیف که دیگر مسئولان کوچکترین اهمیتی به این مسئله ندارند و هر روز شرایط برای آثار تاریخی و فرهنگی سخت تر از گذشته می شود.
خانه تاریخی نمین هم قربانی چنین دیدگاهی شد.
با گلایه از رسانه های جمعی که هیچ عکس العملی در خصوص این تخریبها و نابودی آثار تاریخی ندارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار