مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: سفره های زیرزمینی آب استان اردبیل بر اثر برداشت و استفاده های بی رویه در سال های قبل با 600 میلیون مترمکعب کمبود مواجه است و تنها راه برون رفت از بحران آب، مدیریت صحیح مصرف آن است.
کد خبر: ۲۵۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 26 June 2016

به گزارش ایرنا داوود نجفیان شنبه شب در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته صرفه جویی آب افزود: 65 درصد نیاز آبی از منابع زیرزمینی تامین می شود و دولت با درمیان گذاشتن وضعیت بحرانی منابع آب با مردم، برگزاری 13 جلسه شورای عالی آب و تدوین برنامه 20 ساله، تامین کسری آب منابع زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی اظهار کرد:2 سال از اجرای برنامه سپری شده است و با مسدود شدن چاه های برداشت آب، برای توقف رشد منفی کاهش سطح منابع زیرزمینی آب و تامین کسری آن قبل تا پایان دوره 20 ساله امید زیادی وجود دارد.
وی بیان کرد: میزان اعتبار حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تعادل بخشی به آن از 64 میلیارد ریال در سال گذشته به 90 میلیارد ریال در سالجاری افزایش یافته است و با ترویج الگوی صحیح مصرف در زمینه های مختلف زندگی مصرف بی رویه آب نیز اصلاح خواهد شد.
نجفیان ادامه داد: مصرف سرانه آب در اردبیل 250 لیتر است در حالیکه در کشورهایی که از بابت محیط زیست و کمبود آب نگرانی ندارند میزان صرف سرانه آب، بسیار پایین تر از این رقم است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: متوسط راندمان آبیاری کشاورزی در کشور 30 درصد و در استان اردبیل 42 درصد است و باید با شیوه های آبیاری جدید، اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت رقم های کم مصرف و استفاده از اصول دانش بنیان در کشاورزی به تقویت منابع آب اقدام کنیم.

** 176 حلقه چاه غیرمجاز برداشت آب در استان مسدود شد
مدیرعامل شرکت اب منطقه ای استان اردبیل گفت: به منظور تعادل بخشی به منابع و مصارف آب سفره های زیرزمینی استان در سال گذشته 176 حلقه چاه غیرمجاز برداشت آب مسدود شد و از اضافه برداشت آب در چاه های دیگر جلوگیری به عمل آمد و در چاه ها کنتورهوشمند نصب شد.
نجفیان افزود: راهکار مدیریت صحیح منابع آب ترویج فرهنگ مصرف درست آن است و رسانه ها در این حوزه رسالت مهمی دارند و باید جدا از سلیقه های سیاسی برای خروج از بحران آب اقدام کنند و نتیجه صرف هزینه برای تبیین و اصلاح مصرف آب از اقدام های فیزیکی و عمرانی بهترو مفید تر است.
وی اظهار کرد: به علت برداشت های بی رویه در سال های گذشته، منابع آب زیرزمینی کشور 110 میلیارد مترمکعب کمبود دارد و از آنجائیکه در بخش کشاورزی آب زیادی مصرف می شود تحول در کشت و زرع به منظور حفظ آب و اهدای آن به نسل های آینده ضرورت دارد.

** هزار و 500 نفر در طرح آبرسانی به پایاب سدخدافرین مشغول کار هستند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: هزار و 500 نفر با 9 پیمانکار در چند شیفت کاری در پایاب سدخدافرین در شمال استان اردبیل مشغول کار هستند و بخش عمده این طرح تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.
نجفیان گفت: اعتبار این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و در دو سال گذشته و ماه های اخیر دوهزار و 700 میلیارد ریال برای آن هزینه و امسال برای آن چهار هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
وی افزود: ساخت سدعمارت در گرمی مغان از سال 83 شروع شده و تا سال 92 فقط 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با صرف 900 میلیارد ریال در سال گذشته و با تامین هزار و 300 میلیارد ریال در سال جاری در حال حاضر 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تکمیل آن در سال آینده از خروج 135 میلیون مترمکعب از آب های روان از مرزهای کشور جلوگیری خواهد شد.
وی اظهار کرد: احداث سدتازه کند گرمی مغان با هدف آبیاری 500 هکتار از اراضی کشاورزی در سال 91 آغاز و در سال گذشته 200 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای آن تامین شده و امسال نیز 500 میلیارد ریال برای تکمیل آن منظور شده است و در پایان سال آینده آبگیری خواهد شد.
نجفیان بیان کرد: مطالعه سد سینه سر گرمی مغان در حوزه بالهارود این شهرستان تکمیل و اعتبار لازم برای آن پیش بینی شده است و عملیات احداث آن در سالجاری آغاز خواهد شد.
او ادامه داد: ساخت سد احمد بیگلوی مشکین شهر از سال 89 آغاز شده و امسال هزار میلیارد ریال به آن سد اختصاص یافته است و در حال حاضر 56 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سال قبل 200 میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود.

** سدهای کلاسر و عنبران به علت ابهام در توجیه اقتصادی بازنگری خواهند شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: سدهای کلاسر و عنبران به علت ابهام در توجیه اقتصادی در دستور بازنگری مجدد قرار دارند و با اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به ادامه ساخت آنها اقدام خواهد شد.
نجفیان افزود: کسی در تعریف و اجرای طرح سدکلاسر گرمی مغان قصد منفی نداشته و با نیت مهار آب نسبت به اجرای آن اقدام شده اما روند کار با نوعی عجله همراه بوده است.
وی اظهار کرد: فاضلاب شهری گرمی مستقر در بالادست سد کلاسر برای این سد مشکلی ایجاد نمی کند؛ آب آن سد برای مصارف کشاورزی استفاده خواهد شد و حجم ذخیره سد کلاسر دو و نیم میلیون مترمکعب آب خواهد بود در حالیکه هزینه تکمیل آن بیشتر از حجم ذخیره آن برآورد می شود.

کسری منابع زیرزمینی آب استان اردبیل

** امکان بهره برداری از طرح آبرسانی به شهراردبیل تا پایان امسال وجود دارد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: برای اجرای طرح ابرسانی به شهر اردبیل 90 میلیارد ریال پیش بینی شده بود و 80 میلیارد ریال دیگر نیز تصویب شد و اگر این اعتبار در سال جاری هزینه شود بهره برداری از برج آبگیر طرح آبرسانی به اردبیل را تا پایان سالجاری شاهد خواهیم بود.
نجفیان افزود: سیستم آبرسانی اردبیل هوشمند خواهد بود؛ زون های آبرسانی در داخل این شهر در حال اجرا هستند و طراحی مدل دوم تصفیه خانه آب اردبیل نیز آغاز شده است و بعد از تکمیل برای اخذ مجوزهای اجرا اقدام خواهد شد.
وی اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح آبرسانی به مشکین شهر 90 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و با بهره برداری از آن در آینده آب شهر و روستاهای مشکین شهر تامین خواهد شد.
وی بیان کرد: طرح آبرسانی به خلخال نیز در سال قبل با مشارکت بخش خصوصی و با 420 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است و مجتمع تصفیه خانه آن در حال احداث است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل ادامه داد: خط انتقال و سازه های طرح آبرسانی به عنبران نیز تکمیل شده است و امسال اعتبار لازم برای آن تامین خواهد شد.
او گفت: بدنه سد گیوی تکمیل شده وبرای آبگیری آن تلاش خواهیم کرد وبرای این طرح که جزو طرح های اقتصادمقاومتی است در سالجاری 450 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
نجفیان اضافه کرد: سد بفراجرد برای تامین آب خلخال احداث می شود؛ 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منتظر تامین اعتبار لازم برای تکمیل آن هستیم.

** برای کشت سیب زمینی در اردبیل 120 میلیون مترمکعب آب مصرف می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: برای کشت سیب زمینی در اردبیل سالانه 120 میلیون مترمکعب آب مصرف می شود در حالیکه توسعه کشت آن توجیه اقتصادی ندارد و باید با حفظ بخش هایی از آن نسبت به اصلاح الگوی کشت و تعریف گونه های کم مصرف اقدام شود.
وی افزود: اگر آب لازم برای کشت سیب زمینی از نقطه ای دیگر به مزرعه انتقال داده شود برای انتقال هر مترمکعب آن باید 25 هزار ریال هزینه شود و با احتساب میزان آب مصرفی کشت سیب زمینی در اردبیل می توان دریافت که استفاده از منابع عظیم آب برای کشت آن توجیه اقتصادی ندارد.

** نیاز آبی کوثر و خلخال در حق آبه اردبیل از قزل اوزن لحاظ می شود
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: حق آبه اردبیل از قزل اوزن با لحاظ نیاز شهرستان های کوثر و خلخال به آب پیگیری می شود.
نجفیان افزود: اخذ سهم اردبیل از قزل اوزن بدون توجه به نیاز حق آبه ها امکان پذیر نیست و با اجرای آن کمبود آب مناطق مشرف به مسیر طرح انتقال آب نیز تامین خواهد شد.
وی اظهار کرد: توسعه پایدار مناطق استان در گرو تامین عادلانه سهم آنهاست و نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی برای اخذ حق آبه استان از قزل اوزن عزم راسخ دارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار