معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل خبر داد:
علیرضا دباغ عبداللهی گفت:در جهت تولید صنایع دستی اصیل و مرغوب و حمایت از اصالت ها در حوزه صنایع دستی دوره عمومی اخذ نشان مرغوبیت ملی واصالت یونسکو با همکاری اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان در آینده نزدیک در اردبیل برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۵۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸ 26 June 2016
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اردبیل از اخذ سه نشان بین المللی جغرافیایی برای صنایع دستی شهرستان های خلخال، مغان و نمین خبر داد.

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی با بیان این مطلب گفت:پس ازتهیه و ارسال لوگو و پرونده سه رشته صنایع دستی استان از جمله ورنی مغان پارس آباد، گلیم عنبران نمین و جاجیم خلخال به سازمان مالکیت های صنعتی، موفق به دریافت سه نشان بین المللی جغرافیایی برای این سه رشته صنایع دستی تحت حمایت وایپوسازمان جهانی مالکیت فکری شدیم.

وی با بیان اینکه گلیم عنبران نمین از جمله صنایع دستی داری و زیراندازی است که بدون پرز با درگیری تارو پود به صورت کاملا تخت در رنگ های متنوع بافته می شود، افزود: ورنی مغان شهرستان پارس آباد نیز از جمله صنایع دستی داری و زیرانداز و نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نما بدون پرز است که به سبک پودپیچی یعنی گذراندن پود اصلی از لابلای تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تارشکل گرفته و نقش می پذیرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: جاجیم شهرستان خلخال هم زیر مجموعه رشته نساجی سنتی بدون پرز با درگیری تارو پود است که به صورت کاملا تخت به عرض 25 الی 35 سانتی متر و به طول 30 الی 40 متر و گاهی 60 متر به شکل نوارهای باریک بافته شده و پس از بافت، آن را به قطعاتی با طول مناسب تقسیم می کنند و از پهلو به یکدیگر می دوزند.

وی دریافت این سه نشان بین المللی جغرافیایی در استان را نشانی از رشدوترقی درجهت حفظ اصالت های صنایع دستی بومی ومنطقه ای دانست و گفت:در جهت تولید صنایع دستی اصیل و مرغوب و حمایت از اصالت ها در حوزه صنایع دستی دوره عمومی اخذ نشان مرغوبیت ملی واصالت یونسکو با همکاری اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی سازمان در آینده نزدیک در اردبیل برگزار خواهد شد.

صنایع دستی اردبیل 3نشان بین المللی جغرافیایی را ازآن خود کرد

صنایع دستی اردبیل 3نشان بین المللی جغرافیایی را ازآن خود کرد
 
صنایع دستی اردبیل 3نشان بین المللی جغرافیایی را ازآن خود کرد
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار