سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد پردیس‌های بین‌المللی در شهرهای مرزی راه‌اندازی و تقویت شوند.
کد خبر: ۲۵۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۲ 26 June 2016

میر حمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار کرد: با توجه به مرزی بودن استان اردبیل ضرورت دارد در جذب دانشجویان خارجی مراکز دانشگاهی بین‌المللی و پردیس‌های فعال در این زمینه راه‌اندازی شده و امکان حضور دانشجویان خارجی فراهم آید.

وی حضور دانشجویان خارجی در شهرهای مرزی را اسباب تقویت اقتصادی این مناطق اعلام کرد و گفت: امیدواریم استان اردبیل نیز بتواند از این بستر فراهم شده استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های داخلی تصریح کرد: دانشگاه‌ها و پردیس‌های بین‌المللی متعددی در استان‌ها و نوارهای مرزی تأسیس شده‌اند تا جذب دانشجوی خارجی از کشورهای همسایه، تسهیل و حضور بیشتر آنها در کشور مشاهده شود.

میرزاده افزود: بنابراین با تقویت علمی این دانشگاه‌ها و ارائه خدمات مناسب رفاهی دانشجوی بیشتری جذب شده و در ادامه جذب سرمایه و ثروت را برای کشور به همراه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: حضور دانشجویان خارجی در شهرهای مرزی سبب تقویت اقتصادی این مناطق نیز می‌شود چرا که خرید اجناس تولیدی آنها و در ادامه تقویت اقتصاد مقاومتی را در پی دارد.

میرزاده همچنین با اشاره به نقش اثرگذار دانشجویان خارجی در توسعه کشور اضافه کرد: پردیس‌های بین‌المللی علاوه بر تهران بیشتر باید در همان شهرهای مرزی تقویت شوند تا توسعه در همه مناطق کشور صورت بگیرد البته دانشگاه‌های تهران نیز ظرفیت پذیرش محدودی دارند.

وی ادامه داد: مسؤولان تبلیغات کاربردی برای جذب دانشجوی خارجی ندارند و در این زمینه باید یک تلاش و جدیت واقعی انجام شود.

میرزاده گفت: متأسفانه بیشتر دانشجویان پردیس‌های بین‌المللی ایرانی هستند و مسؤولان تبلیغات کاربردی برای جذب دانشجوی خارجی ندارند.

وی در ادامه افزود: پردیس‌های بین‌المللی با هدف جذب دانشجوی خارجی که در توسعه کشور نقش مستقیمی دارند، تأسیس شده‌اند و در قانون برنامه پنجم توسعه بر جذب دانشجوی خارجی تاکید شده است.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جذب دانشجو از کشورهای اروپایی و حتی آسیایی پیشرفته نیاز به جهش علمی فوق‌العاده دانشگاه‌ها دارد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد باید به جذب دانشجو از کشورهای اطراف امید بست البته این مسأله نیز نیاز به تبلیغات و افزایش امکانات فنی و علمی دانشگاه‌ها دارد.

میرزاده اضافه کرد: امنیت ایران می‌تواند به جذب بیشتر دانشجوی خارجی منجر شده و بستر شایسته این کار را نیز فراهم آورد.

وی با بیان اینکه با کاهش هزینه‌های تحصیلی می‌توان گوی رقابت جذب دانشجو را از کشورهای همسایه ربود، ادامه داد: سطح علمی دانشگاه‌های ایران از بسیاری از کشورهای اطراف بالاتر است بنابراین اگر خرج و مخارج آن نیز برای دانشجویان صرف داشته باشد با توجه به امنیت حاکم بر کشور آنها تحصیل در ایران را به کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کاهش سختگیری‌های امنیتی، افزایش تکریم این دانشجویان به عنوان میهمان و بهبود امکانات علمی، فنی و رفاهی در پردیس‌های بین‌المللی را از جمله موارد ضروری برای تسریع در جذب دانشجوی خارجی دانست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار