مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: دشت اردبیل به دلیل برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی 10 متر افت کرده است.
کد خبر: ۲۵۲۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵ 26 June 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، محسن قنبری عصر امروز همزمان با هفته صرفه‌جویی منابع آب در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در کمربندی خشک و نیمه‌خشک واقع شده، متوسط بارش ایران یک سوم متوسط جهانی است و معضلاتی نظیر خشکسالی و تغییرات اقلیمی سبب شده ما در حوزه منابع آب با مشکلات و چالش‌هایی روبه‌رو شویم.

وی از کاهش 10 میلیارد متر مکعب ذخایر آب زیرزمینی در کشور خبر داد و تصریح کرد: به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌های مجاز ما شاهد افت منابع آب‌های زیرزمینی هستیم به طوریکه در دشت اردبیل با برداشت 540 میلیون متر مکعب بیشتر از حد مجاز ما با 10 متر افت منابع آب روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: برای جبران این کسری با بارندگی‌های یکی دو ساله نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد بلکه جبران کسری به وجود آمده نیاز به یک برنامه 20 ساله با مد نظر قرار دادن امر صرفه‌جویی در منابع آب و برداشت‌های کمتر از منابع زیرزمینی است.

قنبری آثار افت منابع آب زیرزمینی را در قالب فرونشست زمین، خشک شدن چشمه‌ها، قنوات و... یادآور شد و افزود: اگر در کشوری 20 درصد منابع آب تجدیدشونده مصرف شود شرایط پایدار، مصرف 20 تا 40 درصد شرایط قابل تحمل، 40 تا 60 درصد تنش آبی و بیش از 60 درصد نیز بحران به وجود می‌آورد به طوریکه ما در دشت اردبیل و بسیاری از نقاط کشور از این خط قرمز بحران نیز عبور کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ‌با این شرایط باید در سال‌های آینده منتظر نوبت‌بندی و جیره‌بندی منابع آب باشیم که بهتر است از همین حالا برای پایداری مصرف آب صرفه‌جویی را به عنوان یک اولویت اصلی مد نظر قرار دهیم.

قنبری هفته صرفه‌جویی آب را گرامی داشت و اضافه کرد: ما در این هفته نشست‌هایی را با اصحاب رسانه و برنامه‌سازان تلویزیون برگزار کرده و در کنار آن با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهمنامه‌ای را به امضا رساندیم تا بتوانیم بهینه مصرف کردن منابع آب را بیش از گذشته شاهد و ناظر باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل گفت: ما از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی خود استفاده می‌کنیم تا به هر شکل ممکن با تهیه و توزیع بروشور، سخنرانی ائمه جمعه و جماعات و کلاس‌های آموزشی موضوع مصرف درست منابع آب را به مردم گوشزد کرده و زمینه رعایت مؤلفه‌های اصلی در این بخش را مورد توجه قرار دهیم.

قنبری به فروش آب به نرخ پایین در مناطق شهری به ویژه روستایی اشاره کرد و ادامه داد: ما آب را به نصف قیمت ساکنان مناطق شهری در روستاها به فروش می‌رسانیم و هر چند برای ما توجیه اقتصادی ندارد اما مکلف به رعایت این نرخ هستیم.

وی به استفاده غیر ضرور روستاییان از آب شرب و بهداشتی در آبیاری باغات، مزارع و فضای سبز اشاره کرد و افزود: این حرکت خلاف مبانی قانونی و شرعی است در حالی که همه باید قدر این نعمت عظیم را بدانیم.

قنبری تصریح کرد: در لوله‌کشی ساختمان‌ها باید مراقب نشت آب بر اثر ترکیدگی و فرسودگی لوله‌ها باشیم و در کنار آن با استفاده از انواع سرشیرها، سر دوش‌های کاهنده و فلاش‌تانک بتوانیم 30 تا 50 درصد صرفه‌جویی را شاهد باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار