کمبود مراکز تفریحی در اردبیل؛
کد خبر: ۲۵۸۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹ 10 July 2016
گفته می‌شود استان اردبیل از قطب‌های گردشگری کشور است و با این وجود خود اردبیلی‌ها در روزهای تعطیل با کمبود مراکز و فضای تفریحی مواجه هستند. مطالبه‌ای که بی‌توجهی به آن آسیب‌زا است.
یک‌میلیون و ۲۴۸ هزار نفر در استان اردبیل سکونت دارند که نیمی از این تعداد در مرکز استان ساکن هستند. هر چند جمعیت این استان طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده اما در مقایسه برخی امکانات رشد چندانی نداشته و نتوانسته پاسخگوی رشد جمعیتی باشد.

از جمله مراکز تفریحی و سرگرمی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شهروندان اردبیلی است. موضوعی که به جلسات مسئولان کشیده شده است. بارها نظرات شعارزده را پیرامون خود طرح کرده است و بارها عواقب و پیامدهای آن مورد نقد قرار گرفته است اما در عمل هیچ اقدام مبسوطی که بتواند پاسخگوی نیاز شهروندان باشد صورت نپذیرفته است.

مشکلات در شهرستان‌ها به مراتب بیشتر از استان‌ها است و ساکنان شهرستان‌ها تعداد مراکز تفریحی که در شهر خود می‌شناسند شاید به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد.

هر بازه زمانی تعطیلات در اردبیل موجب می‌شود این کمبود عیان شود و اینبار در تعطیلات عید فطر بار دیگر کمبود مراکز تفریحی از سوی شهروندان اردبیلی مطرح شد.

کمبود مراکز تفریحی ویژه خانواده‌ها

یکی از عمده معضلات خانواده‌های اردبیلی چگونه سپری کردن روز تعطیل است. شاید بتوان بدون اغراق گفت که در روز تعطیل همین معضل موجب کدورت، ناراحتی، افسردگی و کشمکش اعضای خانواده نیز می‌شود.

موضوعی که شهروند اردبیلی به آن تأکید کرد وگفت: روز تعطیل به غیر از دریاچه شورابیل و چند تا پارک جای گردش دیگری در اردبیل نداریم.

علی رحمانی تصریح کرد: برخی امکان تفریحی احداث شده است از جمله پیست اسب‌سواری یا شهربازی در حاشیه دریاچه شورابیل اما بیشتر خانواده‌ها امکان و دسترسی برای استفاده ندارند و یک خانواده با درآمد متوسط واقعاً جایی ندارد برود سرگرم شود.

در عین حال شهروند دیگری معتقد است امکان تفریحی حتی برای خانواده‌هایی با درآمد بالا نیز اندک و در سطح خدماتی پایین است.

مصطفی حقی تصریح کرد: متأسفانه در همین شهربازی‌ها تجهیزات فرسوده استفاده می‌شود و در بخش رستوران و غذاخوری کیفیت سرویس‌ها به واقع پایین است.

وی افزود: یک رستوران شیک با غذاهای مطلوب و سطح کیفیت بالا در اردبیل نداریم که وقتی مهمانی از جاهای دیگر آمد، به آن جا ببریم.

حقی به تقلید چند رستوران و غذاخوری و مراکز تفریحی از نمونه‌های شهرهای دیگر اشاره و اضافه کرد: متأسفانه نه خلاقیت خاص و نه خدمات کیفی مشاهده نمی‌شود و در برخی حتی هزینه‌ای که دریافت می‌شود متناسب با امکانات نیست.

در عین حال این شهروند معتقد است اماکن تفریحی نیز به حدی اندک است که به چشم نمی‌آید. وی در این خصوص گفت: اینکه یک محوطه‌ای چمن‌کاری شود و چند تا وسیله ورزشی نصب شود نمی‌تواند نیاز مردم را تأمین کند.

وی افزود: در برخی پارک‌ها حتی آبخوری و سرویس بهداشتی نداریم و امکانات تفریحی پیش بینی نشده است و تنها تفاوتی که با خیابان دارد این است که چمن‌کاری شده است.

ترجیح شهرهای دیگر برای گشت‌وگذار

در واقع کمبود امکانات تفریحی تمامی شهروندان اردبیلی در گروه‌های درآمدی مختلف را شامل می‌شود. نتیجه این کمبودها ترجیح شهرها و کشورهای دیگر برای گشت‌وگذار برای خانواده‌هایی است که امکان مالی دارند.

یکی از شهروندان اردبیلی گفت: در روزهای تعطیل اردبیل خالی از سکنه به نظر می‌رسد و همه مغازه‌ها بسته می‌شود به حدی که انگار گرد مرگ در شهر می‌پاشند.

نسرین رستمی تصریح کرد: خانواده‌هایی که امکان مالی دارند در روز تعطیل به هیچ عنوان در اردبیل نمی‌مانند و اغلب متمولین با خانواده خود به مسافرت می‌روند.

وی افزود: شهرهای شمالی و کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان به یکی از عوامل خود نمایی در سفرهای تعطیلات اردبیلی‌ها تبدیل شده است. بطوریکه خانواده‌هایی با امکان مالی در سال چند بار به ترکیه سفر می‌کنند و خود این موضوع برای فردی که امکان مالی ندارد مشکلات روحی و روانی و عاطفی به دنبال دارد.

تشدید کشمکش‌های خانوادگی در تعطیلات

در عین حال سؤال این است که چه بر سر خانواده ندار در روز تعطیل خواهد آمد؟ موضوعی که به نظر نمی‌رسد هیچ دستگاه اجرایی خود را متولی پاسخ به آن بداند و همین کناره‌گیری از مسئولیت موجب شده است مقوله تفریح همواره در اردبیل به حاشیه رانده شود و برخی دستگاه‌ها به تازگی و اغلب با برنامه‌های مقطعی و تسکین‌های موقت برای آن راهکار ارائه دهند.

کمبود اماکن تفریحی بیشترین تأثیر منفی را به خانواده‌هایی با درآمد متوسط و پایین، قشر کارمند و کارگر باقی می‌گذارد.

کمبود درجه شادی و نشاط و راحتی روانی مردم یکی از دلایل تشدید خشونت در اردبیل است و به دلیل اینکه فرد مکانی برای تخلیه کشمکش‌های روزانه خود ندارد دچار کشمکش روحی و روانی می‌شودبطوریکه به اعتقاد یکی از شهروندان دعواهای خانوادگی در روزهای تعطیل بیشتر می‌شود.

وی که خود شاهد یکی از این کشمکش‌ها بوده تصریح کرد: خانم خانه از اینکه همسرش وی را به جایی برای تفریح و مسافرت نمی‌برد ابراز گله‌مندی می‌کرد و در مقابل همسر وی این سؤال را مطرح می‌کرد که کجا می‌توان برای تفریح رفت.

این شهروند اضافه کرد: نمی‌توان از خانواده‌ها انتظار داشت روزهای تعطیل در پارک‌ها و یا نهایت حاشیه دریاچه شورابیل بنشینند و لازم است امکانات تفریحی و سرگرمی مناسب با قیمت مناسب تعریف کرد.

نادر رحمانی روان‌شناس معتقد است کار کردن همه روزه بدون اینکه زمان تفریح و بازیابی نشاط روحی فراهم شود، انسان را افسرده و غمگین می‌سازد.

وی بهخبرنگار مهرگفت: یکی از دلایل تشدید خشونت در اردبیل کمبود درجه شادی و نشاط و راحتی روانی مردم است و به دلیل اینکه فرد مکانی برای تخلیه کشمکش‌های روزانه خود ندارد دچار کشمکش روحی و روانی می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: دلیل اینکه خانواده‌ها در روز تعطیل بیشتر از زمان دیگر دچار درگیری و کشمکش می‌شوند به خاطر کمبود شادی و نشاط در فضای زندگی است و لازم است دستگاه‌های متولی نسبت به اصلاح این خلأ اقدام کنند.

تفریح متولی ندارد

بر اساس مطالعات جامع دادگستری استان اردبیل عملکرد نامناسب سازمان‌های فرهنگی، پایین بودن نشاط اجتماعی، احساس محرومیت و ناامیدی و ناکامی در گروه ۵۰ دلیل بروز و ظهور خشونت در اردبیل مطرح شده است.

این مطالعات که در سال گذشته از سوی مسئولان دادگستری استان مطرح شد در پی ضرورت کشف و بررسی دلایل بروز خشونت انجام شد و در طول یک سال گذشته حداقل برای رفع موارد ذکر شده هیچ برنامه مشخصی اجرا نشده است.

برخی دستگاه‌های فرهنگی مقوله تفریح را در حیطه وظایف خود نمی‌دانند و در واقع به نظر می‌رسد تفریح هیچ متولی خاصی در اردبیل ندارد. این گروه حتی در فرهنگ‌سازی برای ضرورت تفریح نیز اقدام درخوری ندارند.

تنها دستگاهی که در حوزه نشاط‌آفرینی اجتماعی ورود داشته و برنامه‌هایی اجرا کرده است، شهرداری اردبیل است که با تغییر مدیریت آن در سال گذشته و تمرکز بر مقوله فرهنگ و نه صرفاً عمران شهری، برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آفرینی خود را افزایش داد.

شهردار اردبیل هم برگزاری برنامه‌های شاد و جشنواره‌های مناسبتی را از جمله اقدامات این مجموعه عنوان کرد.

حمید لطف‌اللهیان تصریح کرد: در عین حال افزایش تعداد پارک‌ها و فضاهای سبز، احداث اولین پارک جنگلی در اردبیل و اجرای ۱۰ پروژه با هدف ارتقا زیرساخت‌های گردشی و تفریحی در پیرامون دریاچه شورابیل از جمله اقدامات این مجموعه است.

با این وجود شهروندان معتقدند این مقدار از امکانات هنوز کفایت نیازها را نمی‌کند. از سویی نباید از وضعیت سایر شهرستان‌ها و سایر شهرها غافل شد که به مراتب با کمبود بیشتری به نسبت مرکز استان مواجه هستند.

برای داشتن جامعه آرام و شهروندان شاد لازم است زمینه شادی فراهم شود اما آنچه قابل‌توجه است، خود برنامه‌های شادی و نشاط‌آفرینی نیز در برخی مواقع از فضاهای شاد فاصله دارد و بیشتر به انجام تکلیف و یک جلسه سخنرانی همراه با موسیقی تبدیل شده است.

نتیجه بی‌توجهی به شادی موردنیاز شهروندان کارمندانی است که روزهای پنج‌شنبه را به روزهای شنبه ترجیح می‌دهند و حال و حوصله پاسخگویی به ارباب‌رجوع را ندارند و یا کارگری که بدون اینکه دلیل آن را بداند در زندگی مشترک خود دچار مشکل می‌شود و یا جوانی که گزینه‌های انحرافی را برای تفریح برمی‌گزیند.

انتظار می‌رود مقوله تفریح در اردبیل برای گروه‌های سنی مختلف برنامه تعریف شده داشته باشد و همراه با خوش‌سلیقگی و برخورداری از ایده‌هایی متناسب با نیاز شهروندان اجرا شود.

اردبیل با وجود برخورداری از پتانسیل‌های متعدد طبیعی هنوز شهروندان خود را تأمین نکرده است و بی‌شک انتظار نمی‌رود بسیاری از مسافران که چند بار سفر کرده و امکانات موجود را بازدید کرده‌اند، سفر دوباره داشته باشند.

گزارش: ونوس بهنود
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار