نطق پیش از دستور منتخب اول اردبیل
از وزیر محترم نیرو می‌خواهم نسبت به شروع عملیات اجرایی سدهای مطالعه شده اوریق، ننه‌کران، نیارق و خیارک و همچنین تکمیل سد سرخاب نیر و سد عنبران نمین اقدام فوری صورت گیرد. همچنین درآمدهای حاصل از آب‌های گرم شهر توریستی سرعین باید به مردم سرعین اختصاص یابد ...
کد خبر: ۲۵۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸ 13 July 2016

به گزارش تابناک اردبیل، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز خود در خانه ملت ضمن دعوت نمایندگان مجلس به تصویب نهایی طرح منطقه آزاد تجاری اردبیل، خواستار رسیدگی مسئولان دولت به برخی طرح های مهم و زیربنایی منطقه شد.

مشروح نطق مهندس صدیف بدری به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

با عرض سلام و درود به پیشگاه مبارک حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (ارواحنا له الفدا) و روح پرفتوح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ارواح طیبه شهدا و سلام به مقام عظمای ولایت، رهبری فرزانه انقلاب، و ملت سرافراز ایران اسلامی و به ویژه مردم شریف، ولایتمدار و نجیب شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین که در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز با شور و شعور مثال‌زدنی حماسه‌ای عظیم آفریده و مسئولیت خطیر نمایندگی را بر دوش اینجانب نهادند. امیدوارم با تلاش شبانه‌روزی و به کاربستن تمام توان در پیشگاه خداوند متعال و این مردم بزرگ روسفید باشم.

از نمایندگان محترم مجلس که از یک فوریت لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جدید حمایت کردند، نهایت تشکر را دارم.

پس از نزدیک به چهار دهه، جمهوری اسلامی ایران، حتی به گواه بدخواهان نظام، بازیگری موثر در سطح منطقه و جهان است. در سالی که گذشت، در سایه رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و با وحدت قوای سه‌گانه و پشتیبانی مردم ولایتمدار، توافق برجام با احقاق حقوق مسلم هسته‌ای ملت، میسر شد.

در پسابرجام، از یک سو برخی گشایش‌های سیاسی- اقتصادی مشاهده می‌شود و از سوی دیگر تحریم‌ها و محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

منطقه آزاد تجاری اردبیل گامی مهم در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است/ حقوق‌های نجومی عدالت اجتماعی را به سخره گرفته‌ است / از تصویب منطقه ویژه اقتصادی نمین فقط یک تابلو نصیب مردم شده است

همکاران گرامی! توجه داشته باشیم که با توجه به رفتارهای متناقض و به دور از صداقت طرف غربی، نسخه ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، نقشه راه کشور است که برای تجلی یافتن آن در مقام اقدام و عمل، مجلس باید پیشقدم باشد.

در شرایطی که برخی‌ها دریافتی‌های آن‌چنانی از بیت‌المال دارند و با حقوق‌های نجومی عدالت اجتماعی و اسلامی را به سخره گرفته‌اند و میزان دریافتی‌ها را نه خدمت و کارایی، بلکه مناصب و جایگاه‌ها تعیین می‌کند، مجلس باید به عنوان عصاره ملت با قدرت ورود کرده و از منافع عمومی حراست کند.

همکاران عزیز؛ طبق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و در بعد استانی، باید قابلیت‌های رقابتی استان‌ها در مرحله‌ی اول شناسایی و در مرحله‌ی بعد در عرصه‌ی عمل، رقابت سازنده پدید آید. برای این امر لازم است در برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی ششم توسعه‌ی کشور، برش‌های استانی برنامه تهیه و تدوین شود.

به عنوان مثال، در تهیه‌ی برش استانی برنامه‌ی پنج ساله‌ی ششم توسعه کشور برای استان اردبیل، با توجه به همسایگی آن با کشور جمهوری آذربایجان و امکان استفاده‌ی صنایع و فعالان اقتصادی کشور از بازار حوزه‌ی قفقاز و روسیه، لازم است تا در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، این مهم مورد توجه قرار گیرد.

تاکید بر توان‌های داخلی و فرصت‌های بیرونی شرایطی استثنایی برای استان اردبیل فراهم کرده است تا بتواند با استفاده از توان‌های کشاورزی (نظیر صادرات غلات و سیب‌زمینی)، گردشگری (نظیر توریسم سلامت)، صنعتی (نظیر پتروشیمی)، نقش و جایگاه سازنده و موثر خود را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهد. اردبیل در طول تاریخ پرشکوه خود همواره زبانزد بوده و به جهت قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، نقشی حیاتی در اقتصاد منطقه داشته و خواست به حق مردم اردبیل، احیای این نقش تاریخی است.

بند 11 سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» مشخصا به «توسعه‌ی حوزه‌ی عمل مناطق آزاد و ویژه‌ی اقتصادی کشور، به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» تاکید دارد که در حوزه قانونگذاری نیازمند عنایت و پیگیری جدی است.

همانگونه که یک فوریت لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جدید امروز مورد تصویب قرار گرفت، امیدوارم در ادامه کار نیز، با عنایت و حمایت شما نمایندگان محترم ملت، منطقه آزاد تجاری اردبیل که گامی مهم در جهت تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است، تصویب شده و در عرصه اقدام و عمل شاهد به ثمر نشستن آن باشیم و امید مردم ولایتمدار استان اردبیل نیز به بار بنشیند.

بالفعل کردن پتانسیل‌های بالای استان اردبیل که به اختصار شرح آن رفت، نیازمند اتصال اردبیل به کریدورهای توسعه شمال -جنوب و شرق-غرب کشور و رفع مسائل حاد استان است که بدین منظور:

1- از ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‌خواهم عنایت ویژه به پروژه‌های اساسی اردبیل همچون راه‌آهن اردبیل- میانه داشته باشند و در بودجه سال آتی ضمن تعیین بودجه‌ای متناسب با پروژه‌های راکد کلان استان، اختصاص قطره‌چکانی بودجه به این پروژه‌ها در سال‌های گذشته را نیز جبران کند.

2- از وزیر محترم راه و شهرسازی می‌خواهم راه‌آهن اردبیل- میانه را سریعا در اولویت اجرایی قرار دهند. همچنین در جهت توسعه بزرگراهی جاده‌های استان اقدام عاجل صورت گیرد تا ضمن کاستن از تلفات سنگین جاده‌های استان، زیرساخت‌های توسعه‌ای نیز فراهم گردد.

همچنین جاده شهرستان نیر- میانه از مسیر آرموداق که مطالبه جدی و به حق مردم منطقه است و تاثیر بسزایی در توسعه شهرستان نیر خواهد داشت، در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد. اکثریت قریب به اتفاق جاده‌های بین‌شهری و روستایی اردبیل، نمین، نیر و سرعین یادگار ارزشمند جهادگران جهادسازندگی در اوایل انقلاب است و پس از ده‌ها سال‌ استفاده، اکنون در بدترین کیفیت ممکن بوده و نیازمند توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی است.

3- وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سال‌هاست که خانواده‌های اردبیلی با آسیب‌های جدی جسمی و روانی سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند و خانواده‌ای نیست که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با آن درگیر نباشد.

با توجه به وضعیت وخیم اردبیل از نظر آمار ابتلا به سرطان و نیز در نظر گرفتن بحث توریسم سلامت و مراجعه بیمارانی که از کشورهای همسایه برای درمان عازم اردبیل می‌شوند، از وزیر محترم خواستارم به جهت تامین امنیت جسمی-روانی مردم منطقه، مرکز تخصصی سرطان‌شناسی در اردبیل دایر شود.

4- بخش اعظم اشتغال اردبیل وابسته به کشاورزی است و چشم امید کشاورزان منطقه هم به آب است. متاسفانه در سال‌های گذشته در خصوص مهار آب‌های سطحی منطقه اقدامی درخور صورت نگرفته است.

از وزیر محترم نیرو می‌خواهم نسبت به شروع عملیات اجرایی سدهای مطالعه شده اوریق، ننه‌کران، نیارق و خیارک و همچنین تکمیل سد سرخاب نیر و سد عنبران نمین اقدام فوری صورت گیرد. همچنین درآمدهای حاصل از آب‌های گرم شهر توریستی سرعین باید به مردم سرعین اختصاص یابد و از انصاف و عدالت نیز به دور است که سرعین محروم از درآمدهای حاصل از نعمت‌های خدادادی خود باشد.

5- اردبیل قطب تولید سیب‌زمینی کشور است و از وزیر محترم کشاورزی می‌خواهم عنایت ویژه به سیب‌زمینی‌کاران زحمتکش منطقه داشته باشند و با خرید تضمینی سیب‌زمینی به قیمت مناسب، تسهیل صادرات و زمینه‌سازی توسعه آن، ایجاد صنایع تبدیلی و سایر سیاست‌های حمایتی، از بار مصائب و مشکلات این قشر تلاشگر بکاهند تا خدای ناکرده عزیزانی که با هزار امید و آرزو سیب‌زمینی می‌کارند، یاس، ضرر و زیان درو نکنند.

6- وزیر محترم اقتصاد و دارایی؛ از تصویب منطقه ویژه اقتصادی نمین فقط و فقط یک تابلو نصیب مردم این منطقه گشته است و نه تنها عزم جدی برای رفع مشکلات و موانع سد راه این طرح وجود ندارد، بلکه در روزهای اخیر شاهد تعطیلی گمرک اصلاندورز نیز بودیم. از دولت و وزیر محترم می‌خواهم ضمن لغو مصوبه تعطیلی گمرک اصلاندوز، جهت برداشتن قدم‌های رو به جلو و عملیاتی در خصوص توسعه منطقه ویژه اقتصادی نمین اقدامات فوری صورت گیرد.

والسلام‌علیکم ‌و رحمه‌الله ‌و برکاته

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محمد
|
United States
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
با سلام و عرض خسته نباشید
درود بر اردبیل
درود بر این دیار قهرمان پرور
فرزند سبلان درود بر تو و تمامی عزیزان که در این راه از هر کوشش و تلاشی کم نذاشتن
مردم دارالارشاد قردان زحمات فرزندانش بوده و خواهد بود.
مجتبي كافي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
نمايندگان باید با همه توان تلاش کنند تا مردم به آن چه حق و شایستگی دارند دست پیدا کرده و زمینه رفع مسائل و مشکلات موجود فراهم را فراهم كنند.
همه خدمات و تلاش های صورت گرفته به مردم در تاریخ ثبت می شود که به طور قطع و یقین خدماتی که صورت می گیرد ماندگار بوده و هیچ گاه فراموش نمی شود.
خداقوت به اين عزيزان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
با سلام :خسته نباشی دلاور دعای مردم استان بدرقه راهتان باد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
این بار هم منطقه آزاد اردبیل راینخواهد آورد در صحن مجلس.
تلویزیون هم این چند روزه شروع کرده به مخالفت با ایجاد مناطق آزاد جدید و شدیدا مضرات اون رو متذکر میشه
گزارش پشت گزارش از تخلفات و مضرات و سو استفاده ها در مناطق آزاد و قاچاق کالا در این مناطق.
خیلی باید خوش بین باشی تا شاهد تصویب مناطق آزاد جدید باشیم
بحث ضعف مدیریت و خلا های قانونی باعث قاچاق کالا در این مناطق میشود که بجای حل این مشگل خواستار اضافه نشدن مناطق جدید هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار