در گرمی برگزار شد؛
مراسم جشن شکرگزاری پایان برداشت گندم معروف به " آللاه لاما " با هدف ثبت ملی این مراسم در روستای آلایله، بخش مرکزی شهرستان گرمی برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۰۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳ 14 July 2016
مراسم جشن شکرگزاری پایان برداشت گندم معروف به " آللاه لاما " با هدف ثبت ملی این مراسم در روستای آلایله، بخش مرکزی شهرستان گرمی برگزار شد.

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمی با بیان این مطلب گفت: مراسم ثبت ملی جشن شکرگزاری پایان برداشت گندم معروف به «آللاه لاما» که از جمله جشن ها و مراسمات مهم روستاهای کوهستانی شهرستان گرمی مغان به شمار می رود در روستای آلایله واقع در بخش مرکزی این شهرستان برگزار شد.

مراسم

میرروح الله محمدی با بیان اینکه درگذشته جشن ها و سرورها به دلیل همگرایی و تطابق کامل انسان با محیط زندگی خویش بسیار مهم و جزو لاینفک زندگی محسوب می شد، افزود: اما امروزه با تغییر سبک زندگی، بسیاری از سنت ها و آداب و رسوم در معرض خطر فراموشی قرار گرفته ¬اند و فقط جشن هاي مربوط به ازدواج تا حدودی پابرجا مانده و ويژگي قديمي خود را حفظ کرده اند.

وی با بیان اینکه برداشت محصول به ویژه محصول گندم و جو به عنوان مهمترین مرحله زراعت در روستاهای کوهستانی شهرستان گرمی مغان با مراسم خاصی تحت عنوان «آللا‌ه‌لاما» همراه است، اظهار داشت: در این مراسم به محض اتمام كار برداشت محصول، "بيچين‌چي" شخصي كه كار برداشت را انجام مي ‌دهد درجلو و چند نفر ديگر از جمله صاحب زمين و افرادي كه در دروی گندم، بيچين‌چي را ياري کرده ‌اند مانند فرزندان، همسايگان و اقوام در پشت سر او مي‌ ايستند.

مراسم

این مقام مسئول در مورد نحوه برگزاری این مراسم اضافه کرد: بيچين‌چي با صداي بلند و با نام خدا سلامتي تمام افراد جامعه و سلامتي صاحب زمين را از خدا خواستار شده و به دشمنان حضرت علي(ع) لعنت مي ‌فرستد و بقيه افراد پشت سر او با گفتن «ياعلي» او را همراهي مي‌كنند. دعاها با صداي بلند و به صورت كشيده خوانده‌ مي‌شود به طوری که در داخل روستا شنیده شده و اهالی می گویند " فلانی آللاه لادی " در ابتدای آللاه لاما بيچين‌چي مي‌گويد حاققين‌حاقليقينه، ائل ين بيرليگينه، اكين يه‌سينين ساغليغينه، «آللاه» «محمد» افراد پشت سر بيچين‌چي يك صدا و بلند مي‌ گويند «ياعلي» بيچين‌چي ادامه مي‌دهد «دوشمانوا لعنت» بقيه مي‌گويند «ياعلي» و بدين ترتيب كار برداشت گندم تمام مي‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همان ‌روز براي صرف وعده نهار يا شام غذايي چون شوربا، آبگوشت با جوجه محلی براي بيچين‌چي‌ها و ساير ميهمانان احتمالي آماده مي‌شود كه به غذاي " آللاه‌لاما " و در اصطلاح عامیانه به " آللاه‌لامايئمه‌يي" معروف است، اظهار داشت: اين رسم هنوز هم در روستاهاي نواحي كوهستاني گرمي ‌مغان كه كار برداشت محصول با دست انجام مي ‌شود رايج است.

مراسم

محمدی رسم "باشداغچي" را از رسم هاي مهم اجتماعي منطقه به ویژه در برقراري عدالت اجتماعي عنوان کرد و گفت: در اين رسم هنگام برداشت محصولات كشاورزي به ويژه گندم و جو، افرادي كه زمين قابل كشت ندارند پشت سر بيچين‌چي اقدام به برداشت خوشه‌ هاي بر جای مانده در زمين مي کنند و در پايان برداشت هم مقداري از محصول را به عنوان هديه از صاحب زمين دريافت مي‌كنند. با این روش باشداغچی ها مي توانند مقدار قابل توجهي از نيازهاي غذايي خود را تامين کنند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های صنایع دستی روستائیان آلایله از جمله تولیدات بومی و محلی و ادوات سنتی کشاورزی و لوازم معیشتی سنتی روستائیان در کنار این مراسم خاطر نشان کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم مراسم شکرگزاری برداشت گندم معروف به" آللاه لاما " را در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت برسانیم.
مراسم
مراسم
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
با سلام : حفظ وتکرار سنتهای گذشته بسیار عالی در واقع برای هر سنت گذشته حکمتی هست ورسم اللاه لاما بمعنی به انجام رساندن کار کشاورزی است وبهتر است در سایر فعالیت امروزی مد نظر قرار گیرد وادامه داشته باشد درهمین کار کشاورزی وفارغ التحصیلی و.....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار