کد خبر: ۲۶۰۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 16 July 2016
دکتر میثم نوری

شهردار لطف اللهیان،مثل همه مدیران دیگرنقاط قوت وضعفی دارد ؛ و هیچکس حتی خودش منکر این نیست ؛ اماهمه ما می دانیم در این وضعیت اقتصادی ویژه آنچه که به شهر روح می دمد اقداماتی است که شهرداری دربخش های مختلف شروع کرده است.

پروژه شورابیل، پروژه شیخ صفی، پروژه پل ایستگاه سرعین و دهها پروژه دیگر که به همت شهرداری در بخش عمران در دست احداث است.

مرمت ساختمان قدیم شهرداری و تبدیل آن به موزه شهر، برای حفظ شایسته این میراث گرانقدر با هدف حفظ هویت فرهنگی و تشکیل موزه اردبیل یک کاربزرگ عمرانی و فرهنگی در دست احداث است، گذشته از طرحهای کوچک و بزرگ دیگری که درمسیر تعالی شهر در دست اقدام است؛ اخیراً بنا به دلایلی خبر اختلاف تعدادی از نمایندگان مردم در پارلمان محلی، با شهردار لطف اللهیان مطرح شده است و این اختلاف در حال حاضر شورا و شهرداری را در مقابل چالشی بزرگ قرار داده است.

نگارنده این مقاله با توجه به اینکه اطلاع دقیقی از ریشه های این اختلاف ندارد لذا قصد قضاوت را نیز ندارد تنها مطلبی درباره تحلیل این مسئله و صرفاجهت تنویر افکار عمومی به رشته تحریر در می آورد.

۱- ریشه اختلاف هر چه که باشد لازم است که شهردار محترم و اعضای محترم شورا، دقت بفرمایند که لطمه این اختلاف متوجه مردم نشود، چرا که در صورت آگراندیسمان این اختلاف و احیاناً تصمیم شورا مبنی بر استیضاح شهردار لطف اللهیان، باعث خواهد شد که تنها بازنده این میدان مردم باشند؛ با توجه به اینکه عمر این دوره شورا از جهتی و عمر دولت از طرف دیگر به ماههای پایانی خود نزدیک شده است و قطعا در تمامی استانها مردم در تلاش هستند که بالاترین استفاده ها را از این فرصت باقی مانده داشته باشند، سرگرم شدن به اختلاف باعث خوابیدن تمام طرحهایی خواهد شد که مردم به آنها امید بسته اند، طرحهایی که شهردار لطف اللهیان قول اتمام سریع آنها را به مردم داده است .

ممکن است که اختلاف سلیقه هایی بین اعضای شورا و شهردار وجود داشته باشد اما این اختلاف سلیقه ها قطعاً در قواره ای نیستند که مردم را با ضرری بزرگ مواجه نماییم و در فصل کار محدود اردبیل، تمام پروژه ها را با تعطیلی مواجه کنیم.

چرا که در صورت نبودن شهردار لطف اللهیان ، هیچ مدیر قوی و توانمند ی خود را برای چند ماه شهردار بودن ( تا زمان انتخاب اعضای جدید شورا) خرج نخواهد کرد و الزاما دستگاه عریض و طویل شهرداری به دست یک سرپرست داده خواهد شد و تا انتخاب یک شهردار که بتواند مدیریتی قاطع را شروع کند بی گمان فصل کاری سرزمین سرد سیر اردبیل خواهد گذشت.

لذا اعضای محترم شورا در مقابل آزمون سختی قرار گرفته است ، تصمیم بر اساس احساس شخصی خود ، یا ترجیح منافع مردم برسلیقه شخصی خود، و این آزمون سختی است که شوراهای قبلی در مقابل چنین آزمونی قرار نگرفته بودند.

۲- شهردار لطف اللهیان ، همان اول کار اعلام کرده بودند که اقدامات فرهنگی زیربنای اقدامات عمرانی هستند و الحق هم که چنین است؛ چرا که اگر کسی قصد انجام اقدامات زیر بنایی را داشته باشد بی گمان نیازمند مشارکت و همدلی مردم است، تشکیل یک جامعه انسان محور بدون کار فرهنگی امکان پذیر نیست ؛ نه مقبول است نه مقدور؛ از طرفی همه ما می دانیم که تشکیلات شهرداری به لحاظ ساختار و نرم افزار فرهنگی رنج می بُرد و شاید هنوز هم رنج می بَرد ؛ برای علاج این مشکل شهردار لطف اللهیان سعی کرد با افزودن چهره های فرهنگی به بدنه شهرداری ، سر و سامانی به اقدامات فرهنگی شهرداری داده و کار را کارشناسانه و بر مبنای آخرین متدهای شناخته شده عرصه فرهنگ پیش ببرد؛ که این اقدام ایشان در فضاهای مجازی و حقیقی با استقبال تمام نخبگان جامعه مواجه شد و حتی منتقدین دولت در اردبیل نیز بخاطر این اقدام زیربنایی، شهردار لطف اللهیان را تحسین کردند ، اما اگر در حال حاضر این فرصت اصلاح از شهردار گرفته شود ضرر آن متوجه چه کسی جز مردم خواهد شد ؟؟؟

و این نیز آزمون دیگری است که در مقابل اعضای شورای شهر قرار دارد

۳- بر فرض که اعضای شورای شهر در این مورد که شهردار لطف اللهیان باید شهرداری را تحویل بدهد به توافق رسیده باشند نیروی جایگزینشان چه کسی خواهد بود ؟ آیا کسی خواهد بود که مورد حمایت نماینده محترم ولی فقیه ، استاندار محترم و فرماندار محترم باشد ؟ آیا همسو با دولت تدبیر و امید خواهد بود ؟ و مهم تر از همه آیا خواهد توانست قبل از باریدن اولین برف زمستانی و سفید پوش شدن کهن دیار اردبیل ، دستگاه عریض و طویل شهرداری را جمع و جور کرده و سریعاً به مدیریت بپردازد؟ بدیهی است که چنین نخواهد بود و چنین نابغه ای یا وجود ندارد یا خود را بخاطر چند ماه شهردار بودن، هزینه نمی کند.

۴- با توجه به حرکت همه جانبه شهردار؛ جهت خدمت به مردم شریف ، و دادن شعار تبدیل تمام شهرنشینان به شهروندان ؛ آیا شهردار بعدی از ته دل به این شعارها پایبند خواهد بود ؟ یا مردم بی چاره شهر باید منتظر سلیقه ای دیگر باشند ؟ منتظر کسی که اولویت کاری اش و تفکرش کلا فرق کند و بخواهد طرحی نو دراندازد.

۵- در تصمیماتِ انسانهای موثر در سرنوشت جامعه در طی سالیان دراز و در تاریخ کشورمان دو نوع طرز تفکر وجود داشته است عده ای فکر خود را بدون در نظر گرفتن منافع عامه مردم مطرح کرده و به جامعه تحمیل کرده اند و ضربات بزرگی را به پیکره جامعه وارد کرده اند و بزرگ مردانی هم در تاریخ بوده اند که همواره منافع مردم و رفاه و زندگی توام با آرامش و آسایش آنها را به انانیت خود ترجیح داده اند ؛ قطعا مردمی که در حال حاضر در حال رصد اقدامات شهردار لطف اللهیان و عملکرد و تصمیمات اعضای شورای اسلامی شهر هستند ؛ پای صندوق های رای نظر خود را اعلام خواهند کرد ولی دغدغه دلسوزان جامعه نه ابقای شهردار بلکه فرصتی که به قول مولای متقیان چون ابر می گذرد و ضرر محتملی است که به پیکره دارالارشاد وارد می شود .

۶- چند جمعه پیش شاهد بودیم که امام جمعه محترم و نماینده معزز ولی فقیه حضرت آیت الله دکتر سید حسن عاملی در نماز جمعه از زحمات شبانه روزی شهردار تقدیر و تشکر کردند؛ همه ما می دانیم که ایشان به خوبی تمامی اقدامات شهر را رصد می کنند و حتی درمواقع مورد نیاز تذکراتی هم به مسئولین می دهند ، حال برای ما مردمی که از اتفاقات درون سازمانی شورای شهر و شهرداری بی خبریم تعارض بین نظر برخی از اعضاء شورا یا منویات نماینده ولی فقیه در استان ، معنی دار نیست و احتمال شخصی بودن این نظرات را از سوی شورا تقویت می کند اما همچنانکه در سطور پیشین آمد ، مقدم دانستن منافع مردم به نظر و سلیقه شخصی خود کار بزرک مردان است که مردم از منتخبین خود این انتظار را دارند .

۷-به عقیده نویسنده این مقاله ، یک مسئله ضروری هم این است که موضوع پیش آمده توسط استاندار خدابخش مورد بررسی قرار گیرد و اگر ملاحظه شد که این اتفاقات که به راستی دلسوزان شهر را نگران می سازد ریشه در تسویه حسابهای شخصی داشته باشد ، از اختیارات قانونی خود نهایت استفاده را بنماید.

چون خوشبختانه قانون ، در این مورد نیز پیش بینی های لازم را کرده است و استاندار می تواند با اختیار خود و بخاطر دفاع از حقوق مردم ، و منافع عمومی شهر شورای شهر را تا موعد انتخابات لغو نموده و راساً در این مورد تصمیم گیری کند ...بدیهی است که مردمی که نگران عقب ماندگی همیشگی بخاطر عدم ثبات مدیریت در شهرشان هستند چنین انتظاری خواهند داشت.

در هر حال این یک مقطع زمانیست که در ایام انتخابات آتی از حافظه مردم پاک نخواهد شد و مردم جواب شایسته خواهند داد اما تا رسیدن نوبت مردم ، قطعا نیاز است که بزرگان شهر در این امر مداخله نمایند .

و اعضای محترم شورای شهر نیز دقت داشته باشند که اینک در مقابل آزمونی سخت قرار دارند برای انتخاب یکی از گزینه های زیر :

- رعایت منافع مردم

- یا زیرپا گذاشتن منافع مردم


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
بسیار عالی
جناب آقای دکتر نوری ، دقیقاً افکار عمومی رو انعکاس داده اند امیدواریم جواب قانع کننده دریافت فرمایند
درود بر شما و قلم شیوایتان
شهروند اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
ماشااله به این قلم دکتر نوری عزیز.به نظر بنده هم شهردار لطف اللهیان در شرایط کنونی و با توجه به پروزه های خوبی که به نحو احسن پیش بردن بهترین فرد برای ادامه این روند مطلوب هستن و از خداوند متعال برای جنابعالی و همچنین شهردار خوبمون آرزوی توفیق روزافزون را دارم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار