کد خبر: ۲۶۳۷۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸ 21 July 2016

پوپک قاسمی - دبیر استانی روزنامه همشهری

سفره خالی اهالی استان از حضور گردشگرانبرآوردهای شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که افزایش سهم گردشگری در اقتصاد جهانی و اشتغال‌زایی بسیار تاثیر گذار است و در وضعیت کنونی گردشگری به نقطه درآمدزایی مناسبی در کشورها تبدیل شده است طوری که رقابت ها برای معرفی جاذبه های توریستی به نیت کسب درآمد به یکی از اولویت های کشورها تبدیل شده است.

استان اردبیل در سطح کشور به یک منطقه گردشگری معروف است و جاذبه های چهار فصل این استان گردشگران بسیاری را هر سال به سوی خود جذب می کند.

جاذبه های دامنه سبلان، چشمه های آبگرمی که در اغلب شهرستان های این استان وجود دارد، آب و هوای مناسب، جنگل فندقلو، گردنه حیران و جاده خلخال به اسالم، شیروان دره سی و پل معلق مشگین شهر، مناظرساحل رود ارس، گردشگری روستایی و عشایری و بناهای تاریخی در این سرزمین کهن که نشان از قدمت باستانی دارد همه و همه از اردبیل یک منطقه ایده آل برای گردشگر ساخته است.

آنچه با وجود جاذبه های گردشگری بی نظیر در استان قابل توجه است تاثیرکمرنگ حضور گردشگر در درآمدزایی و اقتصاد استان اردبیل است و به جز سرعین- آن هم نه در حد مطلوب- در بقیه شهرستان های استان بهره برداری اقتصادی مناسب از گردشگری نمی شود.

این استان در حالی که یک و ۹ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که این مساحت یکی از پر تراکم ترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود و حتی با وجود معرفی و تبلیغ کم، باز هم گردشگران زیادی را به خود جذب می کند اما به دلیل نبود برنامه ریزی ها و فراهم نشدن زیرساخت ها درآمد کافی نصیب استان نمی کنند.

به گفته مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل درآمد سرانه استان اردبیل با جمعیت حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر، در سالهای اخیر کمتر از متوسط کشوری بوده است.

در حال حاضر گردشگران استان اردبیل، از طبیعت و مواهب خدادادی این استان استفاده می کنند که در نهایت حتی محیط زیست استان محتمل هزینه هم می شود و به دلیل نبود و امکانات زیر ساختی برای سرمایه گذاری درآمدی اهالی استان از حضور این گردشگران کسب نمی کنند.

برنامه ریزی برای تامین زیرساخت های لازم در مناطق گردشگری استان باعث ترغیب سرمایه گذاران برای ایجاد پروژه های گردشگری می شود که باید در اولویت کارهای دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

در کنار تامین زیرساخت برای جذب سرمایه گذار، آموزش نیروی انسانی برای جذب گردشگر و بهره برداری از موقعیت های گردشگری می تواند گام موثری در کسب درآمد باشد.

همچنین صنایع دستی استان به عنوان گنجینه هنر و تاریخ این منطقه می تواند با حضور گردشگران درآمدی نصیب هنرمندان صنایع دستی کند که اغلب در مناطق گردشگری استان کمتر نشانی از غرفه های عرضه صنایع دستی مشاهده می کنیم که ایجاد غرفه ها و بازارچه های صنایع دستی و سوغاتی های استان اردبیل در مناطق گردشگری می تواند به درآمدزایی اهالی استان از گردشگری بیانجامد.

البته در روزهای اخیر خبر «تدوین بسته های حمایت از گردشگری و صنایع دستی در استان اردبیل» خبر امیدوار کننده ای بود که امیدواریم مانند دیگر طرح های کاغذی و شفاهی نباشد و در عمل تاثیر حمایتی خود را بر وضعیت اقتصادی گردشگری و صنایع دستی استان داشته باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
متاسفان مسؤلان استان اردبيل بحث كردشكري را فقط در مورد سرعين باور دارند. و كاملا به اعتنا با ساير،نقاط استان هستند. و غافل از نبود جاده هاي مواصلاتي. و غافل از جنوب استان يعني خلخال دروازه وردوي كردشكر به استان.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
با سلام و تشکر از شما که برای آبادانی استان اهمیت میدهید با تداوم این نوشتارها امید است مسئولان به وضعیت معیشتی مردم استان بیشتر بیندیشند
فولادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
با سلام و تشکر از شما که برای آبادانی استان اهمیت میدهید با تداوم این نوشتارها امید است مسئولان به وضعیت معیشتی مردم استان بیشتر بیندیشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار