رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: دستاوردهای پروژه پایاب سد خدا آفرین بخش کشاورزی این استان را متحول می کند.
کد خبر: ۲۶۴۶۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 23 July 2016

عدیل سروی روز شنبه در بازدید از بازدید از فعالیت های ناحیه دوم عمرانی پایاب سد خدا آفرین با اشاره به اینکه تحول دشت مغان همراه با تحول آب در این منطقه همراه بوده افزود: بر اساس یافته ها و تحقیقات در دوران چهارم زمین شناسی در این مناطق دریا و آب فراوان بوده و محل زندگی انسانهایی بوده است که از طریق کشاورزی و شکار در این مکان سکونت داشتند.
او خاک مغان را نمونه ای از خاک های کمیاب و مناسب برای کشاورزی در جهان دانست و گفت: خاک دشت مغان تا عمق 12 متر خاصیت زراعی دارد و در کنار خاک چرنوزوم روسیه همتایی در جهان برای این خاک وجود ندارد.
وی اظهار کرد: با تکمیل پروژه پایاب سد خدا آفرین در شمال استان میزان محصولات کشاورزی استان یک میلیون و 400 هزار تن افزایش خواهد یافت که تحولی عظیمی در بخش کشاورزی استان و کشور را شاهد خواهیم بود.
او با اشاره به اینکه مراحل تکمیل ناحیه دوم عمرانی از آذر سال گذشته به مساحت 12 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه آغاز شده افزود: بارندگی های پاییزه ، برگشت عشایر به منطقه ، تامین مواد اولیه و تجهیزات و شناسایی مکان های لوله گذاری در مسیرها و همچنین اجتماع سازی روند فعالیت های طرح باعث کندی اجرای پروژه در اوایل شروع فعالیت شده بود که با تلاش مجموعه نیم درصد از برنامه زمان بندی شده جلوتر هستیم.
سروی گفت: دو شرکت جهاد نصر حمزه و آب و خاک پارس مسوولیت تکمیل این ناحیه عمرانی را برعهده گرفته اند که واحدهای 1،5،6 با مسوولیت جهاد نصر حمزه با پیشرفت 19،5 درصدی و واحدهای 2،3،4 با مسوولیت شرکت آب و خاک پارس با پیشرفت 13،5 درصدی در ناحیه دوم عمرانی همراه بوده که بیش از 380 نفر در این ناحیه مشغول فعالیت عمرانی و اجرایی هستند.
وی افزود: تکمیل ناحیه دوم عمرانی به صورت 30 ماهه قرارداد شده و پیش بینی می شود با روند رو به رشد این ناحیه و استفاده از پیمانکاران و مجریان خبره داخلی این پروژه 24 ماهه تکمیل و به پایان برسد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرمانداری بیله سوار ، فرماندار بیله سوار نیز در این بازدید گفت: در جریان سفر دکتر روحانی به استان اردبیل و عنایات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی با هدف تبدیل 62 هزار هکتار از زمین های دیم شمال استان به کشت آبی اختصاص یافت که 42 هزار هکتار آن در محدوده بیله سوار است.
آرام حلیم با اشاره به اینکه یکی از چهار مگا پروژه استان در شهرستان بیله سوار در حال راه اندازی است افزود: 62 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خدا آفرین در طول چهار سال عملیاتی خواهد شد که فاز اول آن در ناحیه دوم عمرانی در مساحت 12 هزار و 500 هکتار با دو هزار و 700 میلیارد ریال آغاز شده است.
او گفت: پایاب سد خدا آفرین که از زمان آغاز در سال 1383 تا 92 تنها یک هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده بود در دولت یازدهم در سال 93 مبلغ 900 میلیارد ریال و در سال 94 مبلغ سه هزار و 250میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
فرماندار بیله سوار با بیان اینکه هنوز ارزش کاری این پروژه به خوبی در منطقه شناسانده نشده اظهار کرد: با تکمیل این پروژه آیندگان به دستاوردهای شبکه پایاب سد خدآفرین افتخار خواهند کرد.
او افزود: تغییر روش های آبیاری سنتی به مدرن و گسترش شیوه های آبیاری قطره ای و بارانی در زمین های زیر کشت شهرستان آغازی برای سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان خواهد بود که با تکمیل این پروژه برای 30 هزار نفر اشتغال زایی فراهم خواهد شد.
وی گفت: توسعه سیستم آبیاری نوین و مدیریت آب ، افزایش محصولات کشاورزی در منطقه با محوریت صادراتی به کشورهای اروپایی و همچنین توسعه محصولات کشاورزی با استفاده از تکنولوژی دانش بنیان ، ایجاد اشتغال در شهرستان و همچنین توسعه صنایع تبدیلی در کنار این پروژه ها تنها گوشه ای از مزایای این پروژه در منطقه است.
بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار