با اجرای پروژه توسعه خوشه صنعت فرش تلاش می شود ضمن ساماندهی، احیا و صادرات گرا کردن فرش اردبیل در طی سه سال 20 درصد تولید نیز راهی بازارهای معتبر جهانی گردد.
کد خبر: ۲۶۵۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 25 July 2016

دکتر اسحاق رسولی عامل توسعه خوشه هنر صنعت فرش اردبیل روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون فاز نخست این پروژه اجرایی شده و طی آن مطالعات فراگیر بین المللی ، ملی ، استانی و کارگاهی انجام و نقاط فشاراین صنعت و زمینه های رونق کسب و کار در آن شناسایی شده است.
وی بیان کرد: این پروژه در قالب شناسایی نقاط فشار، بازاریابی و صادرات و نیز در حوزه طرح و نقشه فرش اردبیل انجام می گیرد، ضمن اینکه با توجه به صبغه فرهنگی و اجتماعی بودن کار موضوع سرمایه اجتماعی یا همان همکاری و تعامل در تولید و احیای فرش اردبیل نیز مورد کنکاش ، مطالعه و اقدام عملیاتی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه بی توجهی در سال های گذشته حضور فرش اردبیل را در نه تنها در بازارهای جهانی که در بازارهای داخلی نیز کم رونق کرده است ، گفت: در گذشته فرش اردبیل زینت بخش بسیاری از بازارهای اروپایی و آمریکا بود اما اکنون چندان حضوری در این بازارها نداریم و تلاش می شود با ایجاد ارتباط دوباره با کانون های فرش در کشورهایی چون آلمان ، ایتالیا ، انگلیس و آمریکا بار دیگر زمینه صادرات فرش به این کشورها را فراهم کنیم .
رسولی اضافه کرد: در این راستا به تازگی نشست فعالان فرش استان با رییس اتحادیه واردکنندگان فرش آلمان در اردبیل برگزار شد و هیاتی تجاری از ایتالیا نیز به اردبیل سفر کرد.
به گفته وی ، با هیات تجاری ایتالیایی تفاهم نامه همکاری برای شناسایی و عرضه فرش اردبیل در این کشور و برخی از بازارهای اروپایی امضا شد و با تاجران برجسته فرش دیگر کشورها نیز در حال تماس و رایزنی هستیم .

** تشکیل کنسرسیوم صادرات فرش اردبیل
عامل توسعه خوشه هنر صنعت فرش اردبیل با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری تمام فعالان فرش بویژه در حوزه صادرات گفت : در این راستا کنسرسیوم صادرات فرش در اردبیل تشکیل یافته و گام های جدی برای بازاریابی و صادرات در حال انجام است.
رسولی افزود: این کنسرسیوم با عضویت پنج واحد عمده تولید فرش در اردبیل با عنوان پیشگامان صادرات ایجاد شده و تلاش این است که گستره فعالیت آن افزایش یابد.

** فرش اردبیل باید برند شود
رسولی با بیان اینکه برخی فرش های تولیدی در ایران برند شده و در خارج از کشور بیشتر شناخته می شوند، اظهار کرد: فرش اردبیل نیز دارای قابلیت و استعداد مناسب برای تبدیل به برند جهانی است و باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد.
وی بیان کرد : فرش اردبیل گرچه شاید بعنوان یک برند در داخل و خارج چندان شناخته نشود اما افراد آشنا به این حرفه در بازارهای جهانی مزیت ها و قابلیت های ان را می شناسند و با نوآوری امکان برند سازی آن وجود دارد.
وی بیان کرد: امروز ذائقه ها در بازارهای جهانی متفاوت شده و اگر در فکر حضوری باثبات و درازمدت در بازارهای جهانی هستیم باید به جای ایده های خود خواست و ذائقه مشتریان را شناسایی کرده ، سفارش گرفته و تولید کنیم .
وی تاکید کرد که دیگر زمان نقسه های کلاسیک فرش به سر آمده هر چند که شاید افراد خاصی همچنان با آن پیوند داشته باشند ولی نیاز است بر اساس ذوق و سلیقه بازار اقدام به نوآوری و مدرن سازی در طرح ، نقشه ، رنگ و حتی مواد خام داشته باشیم.
وی گفت: فرش هم هنر است هم فرهنگ و هم صنعت و کسب و کار و فعالیت در آن نیاز به روانشناختی ، هنر شناسی ، جامعه شناسی و... دارد .
رسولی با بیان اینکه پروژه خوشه صنعتی فرش اردبیل با همکاری شهرک صنعتی ، دانشگاه آزاد و اتاق بازرگانی اردبیل اجرا می شود گفت : با تلاش و اقدام جدی که در این پروژه می شود امید است شاهد موفقیت های خوب در زمینه تولید ، احیای بازار داخلی ، بازاریابی و حضور قدرتمند در بازارهای جهانی در پایان اجرای پروژه باشیم .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار