کد خبر: ۲۶۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ 25 July 2016
مجتبی کافی

" نظارت بر عملکرد نهادهای دموکراتيک حق و وظیفه قانونی انتخاب کنندگان می باشد هر چند ارزيابي عملکرد نهادهاي دموکراتيک ، حرفه ای تخصصی است و کار آسانی نيست ؛ یقینا مردم نیز بر اساس کارآيی و کارآمدی ، عملکرد شورای شهر را خواهند سنجيد و اعضای این پارلمان نیز باید متوجه این موضوع باشند که نظر مردم درباره عملکرد اهميت اساسی دارد و در نهايت اين مردم هستند که بايد در مورد موفقيت يا شکست نهادهای دموکراتيک داوری کنند .

قدر مسلم نتيجه داوری مردم در يک چارچوب عقلانی - دموکراتيک ، در انتخابات مشخص خواهد شد ، و اگر کنش گران سياسی مستقر در نهاد دموکراتيک توانسته باشند رضايت مردم را جلب کنند ، رای کافی براي تداوم کار خود خواهند گرفت و اگر خير ، اين رقبا هستند که جايگزين آنها خواهند شد و می توان اين فعاليت ها را بازی دموکراسی نیز نام نهاد.

به نظر مي رسد شورای شهر اردبیل ناتوان از تاثيرگذاری بر تمامي امور شهر ، خود را محدود به شهرداری می بيند ، که فرمان دادن به آن با توجه به گستردگی ساختاری، شبکه های رسمی و غيررسمی حاکم و ستيزه های موجود بر سر توزيع منابع و منافع ، کار آسانی نيست.

به عبارت ديگر می توان اینچنین گفت شورای شهر ، شورای شهر نيست و فاصله زيادی با یک پارلمان شهری ايده آل خود دارد و حتی شورای شهرداری هم نيست.

یقیناً این نوشته شاید موجبات بر افروخته شدن و ناراحتی برخی اعضاء شوراهای شهر گردد لکن باید واقعیت را بپذیرند و بدانند که مردم در مورد این نهاد قانون گذاری محلی چه می گویند و چگونه می اندیشند واگر اعتقاد دارند که برای مردم آمده اند ، شاید این اقدام جرقه ای باشد برای سازوکار جدید شوراها و خروج از این بن بست بی اعتمادی.

البته هستند تعداد قابل توجهی از اعضاء صادق، دلسوز، خدوم و شریف در شوراهای اسلامی شهرها که آنها نیز از شرایط حاکم بر شوراها و وضع موجود ناراضی بوده و علت حضورشان در شورا برای اصلاح رویه، توجه به بُعد نظارتی به جای دخالت در اجرا و مواردی از این دست میباشد ، اما بنا به دلایلی این مهم برایشان میسر نگردیده و خود نیز نگران و ناراحت و حتی پشیمان هستند !!"


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار