همزمان با هفته بزرگداشت استان اردبیل اولین نشست تخصصی بررسی روابط فرهنگی، هنری و ادبی ایران – ترکیه و همچنین کشور آذربایجان برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹ 26 July 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، این نشست که عصر امروز به همت حوزه هنری استان اردبیل و به میزبانی این مجموعه در سالن حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد، علاوه بر شعرا، ادبا، اساتید دانشگاه و جمعی از هنرمندان از کشور ترکیه ترکای شفاگ و از جمهوری آذربایجان سونا خیام حاضر شده و مباحث تخصصی در حوزه تاریخ، ادبیات و مشترکات فرهنگی ایران، آذربایجان و ترکیه را مورد رصد و بررسی قرار دادند.

در این نشست رئیس حوزه هنری استان اردبیل با یادآوری اینکه بین ایران با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و آذربایجان مفاهیم، مضامین و موضوعات مشترک بسیاری وجود دارد که می‌تواند پایه تقویت و توانمندی روابط ایران و کشورهای همسایه باشد، اظهار کرد: ما بر پایه مهر و محبت و صلح و صفا باید این سرمایه‌هایمان را پاس بداریم.

امیر رجبی با بیان اینکه ادبیات معاصر ترکیه به ویژه شاعران آن با گذر از روش‌های مرسوم شرق به مکتب غرب روی آوردند، تصریح کرد: فضای خوبی در شعر و نویسندگی در آذربایجان و ترکیه شکل گرفته که ما آمادگی داریم هم در معرفی ظرفیت‌های خودمان و هم استفاده از توان کشورهای مقابل در توسعه این رشته‌ها تلاش جدی‌تری را انجام دهیم.

از اساتید رشته تاریخ دانشگاه‌های اردبیل نیز به مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران با کشور آذربایجان و ترکیه اشاره کرد و گفت: متأسفانه نتوانستیم از طریق منابع موجود ارتباط قوی را برقرار کنیم و در این سال‌ها برخی گسست‌ها مانع از توجه به اهداف مشترک شده است.

مهدی جوادی افزود: در این حوزه آنچه که بسیار مهم به نظر می‌رسد مؤلفه‌های مثبت و مشترک با کشورهای همسایه است که می‌تواند نقطه قوت و توانمندی واقعی ما باشد.

ترکای شفاگ و سونا خیام از چهره‌های ادبی و برجسته کشور ترکیه و آذربایجان نیز با اشاره به غنای ادبیات ترکی، ‌فارسی و عربی با نام بردن از شعرای فاخری همچون نظامی گنجوی، صائب که اشعار آنها بیشتر در این کشورها مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: شعر و ادبیات بستر مناسبی برای تقویت پایه‌های مهر و محبت و صلح و صفا در جامعه است که ضروری است در رسیدن به یک شرایط مناسب در مقصد عالی در این باب تلاش جدی‌تری را انجام دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار