کد خبر: ۲۶۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 30 July 2016

یاشار پورمجید  کارشناس تحقیقات سیاسی

موضوع دلایل برکناری نابهنگام مهندس لطف الهیان شهردار اردبیل از طرف شورا ، هنوز هم بحث اول محافل اردبیل است.بحران فعلی شورا و شهرداری به کجا می انجامد؟

اگرچه طیفی از سیاسیون شهر با راه انداختن شایعه اعدام چند چوپان در دهات اطراف فندقلو قصد دارند موضوع برکناری شهردار را از صدر بحث ها خارج کنند ، اما هنوز هم اختلاف شورا و شهرداری اردبیل نقل محافل است.

مردم در کنار انتقاد از اعضای کنونی شورا به خاطر عزل شهردار در فصل کاری، سئوالات دیگری نیز در ذهن دارند.

این روزها دوستان مختلفی که در محافل مختلف با آنها ملاقات می کنم از من می پرسند که آیا به نظرت " جناب آقای دکتر لطف الهیان در انتخابات آتی شورا یا مجلس کاندیدا می شود ؟ تحلیل شما در این مورد چیست ؟ "

پاسخ به این سئوالات از یک لحاظ، وظیفه یک روزنامه نگار است. به ویژه آنکه شغل و تحصیلات او به نحوی با مسایل سیاسی و جاری همخوانی داشته باشد.

به عنوان یک شهروند که سعی می کند نگاه اصولی به موضوعات و منافع شهر داشته باشد ، شخصا ایده های لطف الهیان برای توسعه شهر را می پسندیدم و هم اینکه عزل او را در این مقطع به صلاح شهر و حتی خود اعضای شورا نمی دانستم.

اما واقعیت این است که اعضای شورا نیز از حق و اختیاراتی برخوردارند و یک روزنامه نگار و تحلیلگر مسایل نباید یک طرفه به قاضی برود.

به نوبه خود آرزو می کردم که کاش کار به اینجا نمی کشید و موضوع شهردار اینقدر سیاسی نمی شد. خود لطف الهیان با هر نیتی که داشت ، در شهرداری کارهای زیربنایی و کلان نگرانه را بر رفتارهای پوپولیستی ترجیح داده بود.

او اگر میخواست می توانست بجای وقت و هزینه گذاشتن در شورابیل و پل قدس و توسعه معابر ، کارهای دم دستی تری مانند آسفالت زودهنگام معبر جلوی مردم را در الویت قرار دهد.

اما در نهایت عطش انتخاباتی برخی اطرافیان شهردار و عملکرد عجولانه و مهندسی ناشیانه ماجرا از طرف شورا ، مدیریت لطف الهیان را سیاسی کرد.

برگردیم به سئوال اصلی این یادداشت. به نظر من مهندس لطف الهیان قطعا در انتخابات پیش رو نقش آفرینی خواهد کرد و البته این نقش آفرینی جزو حقوق شهروندی اوست.

در تبیین دلایلم ، در این خصوص چند نکته را به صورت تیتر وار خدمت مردم شریف اردبیل و صاحب نظران بیان می کنم:

1- مهندس لطف الهیان از نظر سیاسی ، دیگر آن مهندس مستقل دهه 80 نیست. او خواه یا ناخواه اکنون در طیف اعتدالگرایان حامی استاندار طبقه بندی شده است.

وی پست مدیر کل دفتر فنی خود را از خدابخش گرفت. با حمایت آقای زنجانی و حجت الاسلام سرداری که جزو تیم حامی استاندار هستند ، برای تصدی مسئولیت شهرداری مطرح و ساپورت سیاسی شد. بنابراین حتی اگر خود او هم علاقه ای به ایفای نقش انتخاباتی نداشته باشد ، گروه حامی او مترصد استفاده از ظرفیتی خواهند بود که اکنون برای او ایجاد کرده اند و در حال برنامه ریزی و تبلیغ آن هستند.

ماحصل جمع آوری طومارهای انتقادی از شورا ، قطعا در شطرنج سیاسی استان مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر مخالفان فرماندار و استاندار، برکناری لطف الهیان را خاکریز اول غلبه بر طیف حاکم می دانند و تیم دولت محلی نیز سرسختانه در حال دفاع از این موضع است.

از این رو، در حال حاضر دو طیف اصلاح طلبان منتقد استاندار در رقابت درون گروهی و طیف اصولگرایان اردبیل در رقابت بین جناحی ، لطف الهیان را رقیب خود می دانند.

2- اگر لطف الهیان به شهرداری برگردد ، تیم یاد شده ، او را برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس تشویق خواهند کرد. لطف الهیان یا می پذیرد و کاندیدا می شود یا اینکه به عنوان شهردار از وی انتظار حمایت عملیاتی خواهند داشت.

3- سناریوی دیگر این است که لطف الهیان به عنوان سرلیست اعتدالیون در انتخابات آتی معرفی شود و سپس به عنوان گزینه شهرداری مطرح شود.

4- سناریوی تقریبا مشابه دیگر این است که وی از کاندیداتوری مستقیم در شوراها بپرهیزد اما لیستی منتشر شود که شعار اصلی اش بازگرداندن لطف الهیان به مسند شهرداری باشد.

هر دوی این سناریوها کاملا محتمل هستند . و باز هم بیشتر از خود او ، این طیف انتخاباتی جریان اعتدالیون نزدیک به استاندار است که پیگیر موضوع خواهد بود و لطف الهیان نیز نخواهد توانست از نقش های پیشنهاد شده جا خالی بدهد.

آنها البته در راه ارائه لیست واحد چالش های جدی خواهد داشت. جدا از تفاوت نظر احتمالی لطف الهیان در خصوص چینش لیست با خود برخی چهره های حامی استاندار ، بی تردید برخی اعضای لیست او مخالفان سرسختی در بین فعالان احزاب اصلاح طلب خواهند داشت و احتمال ارائه دو لیست از جانب اعتدالگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات آتی شورای شهر اردبیل دور از ذهن نیست. آنها همین الان نیز در حمایت از لطف الهیان و سلیمانی ، به دو گروه منفک و رقیب تبدیل شده اند.

4- واقعیت این است که برخی نزدیکان و مشاوران لطف الهیان در زمان تصدی شهرداری اردبیل برای فتح کرسی های شورا در حال رایزنی و چینش نیرو بودند. این روند چه با قطعی شدن برکناری او و چه با بازگشتش به ساختمان شهرداری ، تشدید خواهد شد و از پاییز امسال فضای سیاسی شهر عملا در شرایط آماده باش انتخابات سرنوشت ساز 96 قرار خواهد گرفت.

5- اگر مهندس لطف الهیان از تهییج افکار عمومی بهره برداری نکند ، دیگران به جای او بهره برداردی می کنند و با لحاظ احتمال تغییر استاندار در آینده ، امکان دور ماندن وی از صحنه های تصمیم گیری شهر و استان بیشتر خواهد شد.

نتیجه گیری

بحران اختلاف شورا و شهرداری اردبیل و برکناری لطف الهیان اکنون به بازی سیاسی حاصل جمع صفر تبدیل شده است. یعنی به دنبال موج ایجاد شده در افکار عمومی ، امکان ادامه کار مشترک شورای فعلی و لطف الهیان تقریبا غیرممکن است و حامیان دو طرف در صدد حذف و محکومیت یکدیگر برآمده اند.

در این شرایط ، نادیده گرفتن انتخابات شوراها با هدف بهره برداری از ظرفیت لطف الهیان برای انتخابات مجلس در دستور کار نخواهد بود. زیرا زمان زیادی تا انتخابات مجلس مانده است و نان را وقتی تنور هنوز نیمه داغ است باید چسباند !

اگر کمیته انطباق رای به بازگشت لطف الهیان بدهد ، حداقل شش عضو از نه عضو مخالف او ، درصد برکناری مجدد وی برخواهند آمد. اگر لطف الهیان برگردد و دوباره برکنار نشود، آنها در چند ماه باقیمانده عملا هیچ ابزار و مشروعیتی برای فشار به شهردار جهت بهره برداری انتخاباتی نخواهند داشت.

لطف الهیان چه از شهرداری برود یا بماند ، تیم حامی او درصد نقره داغ کردن اعضای غیر همسوی شورا در انتخابات آتی خواهند بود و این ماجرا بازتاب سیاسی ، اجتماعی و انتخاباتی خاص خود را خواهد داشت.

در هر دو حالت باید گفت بحران ایجاد شده در انتخابات آتی از طرف طیف ها و گروه های سیاسی مورد بهره برداری انتخاباتی قرار خواهد گرفت و طیف هایی که از این مسابقه دور بمانند یا بد عمل کنند ، میدان انتخابات شوراهای اردبیل را واگذار خواهند کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
بالاخره اردبیله و حرف و حدیث : کار میکنه میگن انتخاباتیه" کار نمیکنه میگن این کیه "بالای شهر کار میکنه یه چیزی میگن" پایین شهر کار میکنه یک حرف دیگه در میارن "حالا ما موندیم کار بشه یا نشه ؟
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
اقای پور مجید برای شما چه منفعتی از این موضوع دارد که همه چیز را سیاسی می بینید و نحلیل می کنید .
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: به جای رد و کلی گویی دلایل بهتری دارید ارسال کنید منتشر شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار