تلخی و شیرینی‌های روزگار خبرنگار/
کد خبر: ۲۷۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 07 August 2016

دوره خبرنگاری این روزها با تلخی و شیرینی‌های زیادی همراه است و با وجود این رویدادها خبرنگاران با علاقه و عشق همچنان به فعالیت خبری خود مشغول هستند.

روزگار خبرنگاری این روزها با تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادی توام بوده است که خبرنگاران فعال با سختی‌های زیادی سعی در انعکاس رویداد و اطلاعات روز دارند و با وجود این همه مشکلات این افراد به رسالت خود در حوزه خبر همچنان پایبند هستند.

خبرنگارانی که بدون هیچ چشم‌داشتی شبانه‌روزی برای شفاف‌سازی اذهان و افکار عمومی در تلاش هستند و در سریع‌ترین زمان ممکن اخبار روز را به مردم از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌های متعدد اطلاع‌رسانی می‌کنند و به راستی که حرفه خبرنگاری علاوه بر عشق و هیجان بسیار سخت و پردردسر است.

در روزگاری که نشر اطلاعات حرف نخست را می‌زند خبرنگاران وظیفه بسیار سخت و حساسی دارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن اخبار جدید و به‌روز را به مردم اطلاع‌رسانی کنند که متاسفانه با وجود این سختی‌های زیاد جایگاه خبرنگاری در استان اردبیل حفظ نشده است.

بی‌مهری برخی مسئولان و روابط عمومی‌ها با خبرنگاران

باوجود اینکه قشر خبرنگاران تمام وقت خود را برای پوشش اخبار و اطلاعات استان صرف می‌کنند اما متاسفانه این افراد در دوره فعالیت خود مورد بی‌مهری‌های زیاد روابط عمومی‌ها و برخی مسئولان استان واقع شده‌اند که این امر بسیار تاسف‌بار است.

مسئولانی که انعکاس خبرهای دستگاه‌های اجرایی آن‌ها از طریق خبرنگاران انجام می‌شود ولی تاکنون برخی از این مسئولان جایگاه و شان واقعی خبرنگاران را حفظ نکرده‌اند که این امر برای یک مسئول و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی تاسف‌انگیز است.

ضعف روابط عمومی‌های برخی دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل در رابطه با هماهنگی خبر و اطلاع‌رسانی دقیق بسیار چشمگیر است به طوری که هنوز برخی از روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی نتوانسته‌اند عملکرد مناسبی از نهاد اجرایی خود ارائه دهند وجلساتی برای پوشش خبری خود هماهنگ کنند.

متاسفانه برخی روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی نیز از طریق واسطه و سپردن شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در جایگاه روابط عمومی ظاهر می‌شوند که این امر مشکلات زیادی برای عرصه خبر به ویژه خبرنگاران فعال استان به وجود آورده است و علاوه بر این سبب ضعف ارائه عملکرد نهادهای اجرایی شده است.

یکی از نکات جالب توجه عدم برگزاری جلسات خبری توسط برخی دستگاه‌های اجرایی است که در این میان شرکت نفت استان اردبیل تاکنون در چند سال فعالیت خود حتی یک جلسه برای پوشش خبری برگزار نکرده است که این امر هم در جای خود قابل تامل است.

علاوه بر شرکت نفت استان اردبیل، دخانیات، شرکت غله و خدمات، بنیاد مسکن، آموزش فنی و حرفه‌ای و برخی دستگاه‌های اجرایی در ارائه اطلاعات به منظور انعکاس بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و نیاز است در این زمینه مدیرکل روابط عمومی استانداری اردبیل اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

ساماندهی جلسات و هماهنگی‌های برنامه‌های اجرایی در استان به عهده روابط عمومی استانداری استان اردبیل است که باید با برنامه‌های راهبردی و هدفمند بتواند پوشش اخبار و اطلاعات استان را به خوبی محقق ساخته که در این زمینه اقدامات خوبی انجام نشده است.

روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی باید حرفه‌ای عمل کنند

رئیس دانشکده خبر اردبیل با بیان اینکه متاسفانه بیشتر روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی در استان حرفه‌ای نیستند، اظهار کرد: این امر مشکلات زیادی را برای عرصه خبر در استان به وجود آورده است که باید مدیران دستگاه‌های اجرایی نسبت به انتخاب روابط عمومی حرفه‌ای اهتمام داشته باشند.

اسحاق رسولی یکی از راهکارهای توسعه و پیشرفت دستگاه‌های اجرایی و ارتقای سطح کیفی خبر دراستان را منوط به حضور روابط عمومی‌ها و خبرنگاران حرفه‌ای عنوان کرد و افزود: نیاز است با برگزاری دوره‌ها و همایش‌های تخصصی روابط عمومی روابط عمومی‌های حرفه‌ای دراستان تربیت یابند تا بتوانیم استان اردبیل را در مسیر پیشرفت و توسعه در حوزه خبری قرار دهیم.

متاسفانه این روزها خبرنگاران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و به محض اینکه یک خبر انتقادی از سوی این قشر در سایت یا خبرگزاری‌ها تولید و نشر پیدا می‌کند مسئولان این دستگاه‌ها بلافاصله خبرنگاران را مورد اتهام قرار می‌دهند که این امر حرفه‌ای نیست.

وظیفه خبرنگاران حرفه‌ای در حال‌حاضر اطلاع‌رسانی دقیق اخبار و پوشش نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های اجرایی است که در این زمیان برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی تحمل انتقادهای سازنده این خبرنگاران را ندارند که این امر در دنیای حرفه‌ای خبر قابل قبول نیست.

با توجه به اینکه خبرنگاران مشکلات اجتماعی را جست‌وجو می‌کنند، به واقعیت‌های تلخ پی می‌برند، مسائل و نیازهای جامعه را درک می‌کنند و برای انتشار آن خود را مسئول می‌دانند و در اصل رابط بین مردم و مسئولان هستند، فعالان این عرصه نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و غفلت بورزند که در این زمینه حمایت جدی مسئولان از این قشر لازمه موفقیت خبرنگاران است.

17 مرداد بهانه‌ای برای یادآوری سختی‌های شیرین خبرنگاری

17 مردادماه بهانه‌ای برای یادآوری سختی‌ها و تلاش‌های خبرنگارانی است که بدون هیچ چشم‌داشتی شبانه‌روزی برای انعکاس اخبار و اطلاعات فعالیت می‌کنند و در این برهه برخی از مدیران و روابط عمومی‌های استان تا به حال شان خبرنگاران را حفظ نکرده‌اند.

خبرنگارانی که با دریافت حق‌الزحمه‌ای ناچیز برای شفاف‌سازی اذهان عمومی تلاش می‌کنند، با وجود دریافت این مبلغ ناچیز در برخی مواقع نیز مورد کم لطفی قرار می‌گیرند که این امر انگیزه این افراد تلاشگر را پایین می‌آورد.

در استان اردبیل نیز متاسفانه افرادی با نام خبرنگار که چیزی از عرصه خبر و خبررسانی نمی‌دانند وارد میادین خبر شده که این امر جایگاه و شان خبرنگاران فعال استان را زیر سوال می‌برد که در این راستا به دلیل انباشت نیروی غیرحرفه‌ای بسیاری از خبرنگاران استان حتی از خدمات بیمه نیز برخوردار نشده‌اند و هنوز منتظر اهتمام ویژه مسئولان و دستگاه‌های مربوطه هستند تا بتوانند مشکلات بیمه و مطالبات خود را برطرف سازند.

حرفه خبرنگاری اگر چه شغلی شیرین و پردردسر است اما یک نقطه عطف در میان این همه سختی‌ها می‌تواند شور و انگیزه لازم را در خبرنگار برای انعکاس رویداد روز ایجاد کند که آن هم رساندن صدای اقشار مختلف جامعه به گوش برخی موظفان و مکلفان است.

ذکر این نکته ضروری است که فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران در زمینه اطلاع‌رسانی بستگی به آزادی قلم و آزاداندیشی آن‌ها دارد و این امر نیز وابسته به حمایت جدی از سوی مسئولان بوده که باید مدیران بدانند که حمایت از خبرنگاران فقط به معنی یک تجلیل خشک و خالی نیست در اصل احترام به قلم خبرنگار حمایت واقعی محسوب می‌شود و اما ...روز خبرنگار فرا رسیده و ما امیدواریم حمایت از قشر تلاشگر خبرنگاران آنقدر هم دور نباشد.

گزارش از اکبر رزمی

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار