کد خبر: ۲۸۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 23 August 2016
پزشکان از شریف ترین و خوشنام ترین قشرهای جامعه هستند و از دیدگاه مردم هر اندازه حریم حرمت و جامه های سفید آنها از لکه های سیاه تردید و خطا، مبرا باشد دم مسیحایی آنان جان تازه ای در کالبد رنجور بیماران خواهد دمید و اعتماد بین پزشک و بیمار در تامین سلامت جامعه مستحکم تر خواهد شد.
 
نسبت پزشک به بیمار، شبیه نسبت مرحم به زخم یا درمان به درد است و همانگونه که زخم به محض دریافت مرحم، مسیر التیام را طی می کند درک محضر پزشک خوشرو و خوشنام در جسم و جان بیمار، آرامش و امید ایجاد می کند و تاثیر اتکای روحی روانی بیمار به پزشک در روند بهبود جراحت های جسمی و روحی غیرقابل انکار است.
البته از منظر دیگر، اعتماد و اعتبار بین پزشک و بیمار فقط به اخلاق پزشکی و نحوه رفتار آنها با بیماران مربوط نمی شود بلکه خطاهای پزشکی نیز در تحکیم یا تضعیف این اعتماد متقابل موثر است و نمی توان تاثیر آن را در تمکین یا تمرد مریض نسبت به توصیه های پزشک معالج نادیده گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل می گوید: اعتماد بین پزشک و بیمار برای تاثیر درمان، لازم است و اگر این اعتماد خدشه دار شود روند درمان نتیجه مثبت نخواهد داشت.
دکتر فرهاد پورفرضی در آئین بزرگداشت روز پزشک می افزاید: در سال گذشته عده ای خواسته یا ناخواسته سعی در خدشه دار کردن اعتماد متقابل پزشک و بیمار در جامعه ایرانی بودند و به این منظور، گروه های اجتماعی نظیر هنرمندان را در مقابل پزشکان یا اعضای تیم سلامت را در مقابل همدیگر قرار می دادند.
وی ادامه می دهد: مردم به این اقدام ها پاسخ منفی دادند و برابر بررسی های به عمل آمده، جامعه پزشکی بعد از معلمان و استادان سومین گروه اجتماعی مورد اعتماد مردم است و این جایگاه مهم را باید به سفیدپوشان زحمتکش تبریک بگوییم و با تلاش مستمر جامعه پزشکان و تحکیم اعتماد بین آنها و مردم، جایگاه و منزلت پزشکان درمیان ملت ارتقا یابد.
رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل نیز می گوید: اخلاق پزشکی در امر طبابت مهم است و همانگونه که انتظار داریم در مراکز درمانی با بستگان یا اعضای خانواده ما برخوردی شایسته صورت بگیرد، مردم نیز توقع دارند از سوی جامعه پزشکان با احترام پذیرفته شوند.
دکتر منصور جعفری نمین معتقد است که پزشکان باید با تدبر و دقت در عملکرد روزانه خویش، نحوه کار و رفتار خود را ارزیابی کنند و با هدف حرکت به سوی ترقی و تعالی بیشتر به عملکرد روزانه خود نمره بدهند.
وی می گوید: القای بی اعتمادی به پزشکان به ضرر مردم است و پزشکان در کنار طبابت به منظور تعامل بیشتر با همدیگر و افزایش ارتباطات اجتماعی با مردم در قالب تیم ها و گروه های ورزشی، فرهنگی، هنری و ادبی، برنامه هایی همچون نقاشی، مثنوی خوانی، درختکاری و طبیعت گردی را اجرا می کنند.
دکتر جعفری ادامه می دهد: هر ملت و جمعیتی به سه قشر عالم دینی، حاکم عادل و پزشک حاذق نیازمنداست و پزشکان نیز در شکل گیری انقلاب اسلامی، مقابله با دشمن در دفاع مقدس و حتی در کمک به هموطنان در حوادثی همچون زلزله پیشگام بوده اند و نباید نگاه مثبت و روشن مردم به جامعه پزشکان بر اثر القای دیدگاه های مغرضانه مخدوش شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل معتقداست برخی از رسانه ها نسبت به جامعه پزشکان بی مهری نشان می دهند در حالی که نتیجه این کار، بی اعتمادی به جامعه پزشکی و متضرر شدن مردم است.
جعفری می افزاید: امنیت روانی جامعه پزشکان در ارایه خدمت به مردم اهمیت دارد و رسانه ها باید در ایجاد و تحکیم اعتبار و اعتماد لازم نقش آفرین باشند.
در شرایطی که دولت تدبیر و امید با اقدام بی نظیر خویش در تسهیل دستری مردم به خدمات بهداشتی درمانی و کاهش هزینه های آن، رضایت قاطبه ملت را به دست آورده زمینه تحکیم رابطه میان پزشک و بیمار بیش از هر وقت دیگری فراهم شده است و باید با توسعه و تعمیق این رابطه، شهد شیرین درمان در کام جان مریض ها با حلاوت چشیده شود.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، رضایتمدی مردم این استان از خدمات بیمارستانی به 91 درصد ارتقا یافته و در یک ارزیابی دیگر سطح رضایتمندی مردم این استان از اجرای طرح تحول نظام سلامت 25 درصد از میانگین کشوری بالاتر اعلام شده است..
دکتر پورفرضی می گوید: با تامین بخش عمده هزینه های بهداشتی درمانی از سوی دولت در اجرای طرح تحول نظام سلامت، یک هزار و 300 میلیارد ریال از هزینه های یادشده در جیب مردم این استان باقی مانده است.
محمد اکبری بیمار سالخورده ای که به خاطر عارضه قلبی اش به بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل مراجعه کرده است با اشاره به تعدد بیماران بستری و سرپایی در بخش های مختلف این مرکز درمانی، ساحت پزشکان را برای بیماران دردمند، بسیار محترم و مغتنم می داند و حفظ حرمت آنها را ضروری می شمارد.
وی می گوید: سال ها پیش مقام معظم رهبری فرموده بودند که حوزه سلامت کشور باید طوری مدیریت شود که یک بیمار به جز درد بیماری، رنج دیگری نداشته باشد و اکنون که با تلاش دولت تدبیر و امید، رهنمود رهبر معظم انقلاب محقق شده و هزینه های بهداشتی درمانی به طور بی سابقه کاهش یافته است، این هدیه نظام اسلامی و دولت به مردم نباید با تضعیف اعتماد میان پزشک و بیمار کم ارزش تلقی شود..
سرهنگ سید شفیع حسینی رئیس کارگروه سلامت بسیج سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل هم می گوید: زحمت ها و خدمت های سفیدپوشان امیدآفرین را تحت هیچ شرایطی نمی توان نادیده گرفت و سلب امید مردم از این قشر فرهیخته، زیان های جبران ناپذیری به جامعه وارد خواهد کرد.
وی عقیده دارد که دشمن بعد از ناکامی در نبرد تحمیلی به حوزه های سبک زندگی، فرهنگ و تغذیه مردم وارد شده است و در حالی که همواره سلامت جامعه مستلزم برخورداری از آموزه های بهداشتی درمانی است، نگاه امیدوارانه مردم به پزشکان باید حفظ شود و نیروی مقاومت بسیج همواره برای همکاری در اشاعه خدمات بهداشتی در جامعه آماده است.
وی بیان می کند: پخش یک کلیپ ساخت سوسیس با گوشت خوک در فضای مجازی، خیلی از بینندگان را از مصرف سوسیس بیزار کرد و لازم است برای ارتباط نزدیک جامعه پزشکان با مردم، از فرصت فضای مجازی برای ترویج تغذیه صحیح و بهره مندی عمومی از آموزه های بهداشتی و سلامت استفاده شود.
در این حال که آئین گرامیداشت زادروز بوعلی سینا و روز پزشک در اردبیل فرصتی برای تجلیل از پزشکان پیشکسوت این استان و معرفی دکتر منصور جعفری نمین به عنوان پزشک نمونه کشور از استان اردبیل را فراهم آورده لازم است به تلاش های خالصانه پزشکان وظیفه شناس در حوزه بهداشت ودرمان ارج نهیم.
از سوی دیگر از آنجائیکه روز پزشک با پیشنهاد دکتر وهابزاده طبیب نامدار اردبیلی نامگذاری شده است و پزشکان این خطه برای خدمت به مردم انگیزه کافی دارند، امید است با تلاش رسانه ها، فضایی در حوزه درمان ایجاد شود تا تبسم شیرین پزشکان اثرگذارتر از هر دارویی، تلخی درد را از جان بیماران بزداید.
 
گزارش از عیسی پاشاپور
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار