وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اولویت‌های فرهنگی دولت در سه سال گذشته، ایجاد فضای باز برای فعالان فرهنگی، تحقق عدالت فرهنگی و پویایی اقتصاد فرهنگی را جزو این اولویت‌ها برشمرد.
کد خبر: ۲۸۴۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳ 25 August 2016
به گزارش تابناک اردبیل به نقل از مهر، علی جنتی در جمع خبرنگاران در خصوص میزان تحقق اهداف و اولویت های فرهنگی دولت یازدهم اضافه کرد: چند محور جزو اولویت ها بوده از جمله ایجاد فضای باز برای مجموعه فعالان و فعالیت های فرهنگی نظیر نویسندگان، سینماگران، اهالی موسیقی و هنرهای نمایشی که موفقیت های خوبی هم به دست آمده است.

وی با اشاره به میزان چاپ کتاب و عناوین آن در کشور تصریح کرد: سال گذشته حدود ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ شده که نسبت به سه سال قبل بالغ بر ۲۰ هزار عنوان افزایش نشان می دهد، در حوزه سینما شاهد تحول خوبی بودیم، فیلم های خوبی در تمام زمینه ها ساخته شده و به‌ویژه سینماها رونق گرفته و دیجیتال شده تا یک فیلم به صورت همزمان در تمام سینماها به نمایش گذاشته شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بسیاری از سینماگرانی که با دولت و وزارت فرهنگ قهر کرده بودند الان در بسیاری از برنامه ها شرکت می کنند که از این هنرمندان کارهای مطلوبی را در زمینه فیلم کوتاه بلند و مستند شاهد هستیم.

وی بخش دوم برنامه ها و اولویت های این وزارت را عدالت فرهنگی برشمرد و یادآور شد: به این معنی که تمام شهرندان بتوانند از فضای فرهنگی مناسب و ابزارهای فرهنگی استفاده کنند، عمده انتقاد در این زمینه این بود که امکانات بیشتر در مرکز متمرکز بود و کمتر به شهرهای دورافتاده رسیدگی می شده که در این خصوص سعی کردیم امکانات را به شهرستان ها سوق دهیم.

جنتی با بیان اینکه در سال گذشته به تمام معاونت ها و سازمان های تابعه ابلاغ شد که ۲۰ درصد اعتبارات را به استان ها تخصیص بدهند، ادامه داد: سعی کردیم کمترین اعتبارات را در مرکز کشور به‌کار بگیریم، براین اساس امسال بیش از این میزان به استان ها تخصیص خواهد یافت.

وی واسپاری امور به بخش خصوصی را از دیگر اولویت ها در این خصوص دانست و متذکر شد: در این راستا ۳۰۰ تا ۴۰۰ مجتمع فرهنگی امسال به بخش خصوصی واگذار شده تا بدون تغییر کاربری مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این در برگزاری نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه کتاب، اصناف و تشکل های مردمی را دخالت دادیم تا آنها برگزار کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث حمایت از فرهنگ و هنر بومی و به‌ویژه حمایت و ارائه تسهیلات به هنرمندان بومی بیان داشت: در این خصوص انجمن سینمای جوان داریم که در تمام استان ها فعال بوده و وظیفه آن توجه و تربیت نیروهای متهعد است. جشنواره های متعددی داریم که تلاش شده از هنرمندان شهرستانها استفاده شود.

وی با اشاره به اعزام گروه های هنری به کشورهای خارجی از طریق رایزنی فرهنگی یادآور شد: بیشتر این گروه ها در گذشته از تهران اعزام می شدند که این رویه تغییر یافت و امروز شاهدیم که از گروه ها و هنرمندان استان ها استفاده می شود.

جنتی در خصوص انتقادات به مباحث مطرح شده شوراهای فرهنگ عمومی با بیان اینکه احساس کردیم در مباحث شورای فرهنگ عمومی در مرکز و استان ها بحث های پراکنده مطرح می شود، افزود: سال گذشته با توجه به مسئله تحکیم خانواده و آسیب هایی که منجر به فروپاشی خانواده می شود و نیز ریشه یابی آسیب های طلاق، بی رغبتی به ازدواج از سوی جوانان و... تلاش شد جلسات شورا به این بحث ها اختصاص داده شده و راهکارهایی ارائه شود.

وی عنوان کرد: امسال نیز با توجه به شعار سال بحث گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی مد نظر قرار گرفت و اعلام شد از ابتدا تا پایان سال این بحث را دنبال کنیم تا فرهنگ سازی مطلوبی در بحث کاهش مصرف گرایی و تجمل گرایی و الگوی مصرف صحیح به جامعه ارائه شود. همین بحث به شوراهای عمومی استان ها ابلاغ شده و پرداخته می شود.

وی با اشاره به نگرانی رهبری از وضعیت فرهنگی کشور در مناسبت های مختلف ادامه داد: این دغدغه همه مسئولان کشور است، در دو دهه گذشته این موارد را مقام معظم رهبری مطرح کردند. شرایط کشور تحولاتی را شاهد است در حوزه های فرهنگ و هنر از جمله گسترش شبکه های مجازی و ماهواره ای که تاثیرات فرهنگی خاص خود را می گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید دستگاه های فرهنگی در این زمینه و مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی برنامه ریزی کنند، بیان داشت: اعتقاد دارم بهترین مقابله این است که خودمان برنامه مثبت عرضه کنیم، اگر صدا و سیما در تمام زمینه ها در حوزه های سینمایی حتی در حوزه میزگردهای سیاسی، اقتصادی و ... برنامه های جذاب ارائه کند بی شک کسی دنبال شبکه های تلویزیونی نمی رود.

وی متذکر شد: در فضای مجازی اگر بتوانیم فرهنگ و نکات فرهنگی را منتقل کنیم و یا از شبکه های اجتماعی انتقال فرهنگی را انجام دهیم بهترین استفاده را می توانیم داشته باشیم. از آن طرف هم نمی شود در را باز گذاشت تا فرهنگ غلط وارد شود باید یک خاکریزی گذاشت تا نفوذ دشمن را گرفت.

جنتی با تاکید بر اینکه کار فرهنگ کار دراز مدتی است و زمان می برد، افزود: وزارت فرهنگ با ابزارهایی که در دست دارد در زمینه فیلمسازی، چاپ کتاب، هنرهای تجسمی می تواند تا اندازه ای مبارزه کند، ولی این مقابله منحصر به وزارت ارشاد نیست بلکه همه سازمان ها و دستگاه های فرهنگی از جمله صدا و سیما، تبلیغات، ائمه جمعه و... باید ورود کنند تا با این جریان که به سرعت هم در حال تحول است مقابله شود.

وی به بحث اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد و عنوان کرد: در این زمینه گام های خوبی برداشته شده یکی از این اقدامات در حوزه سینما است، در این حوزه سه سال قبل بسیاری از سینمادارها دنبال تغییر کاربری بودند اما امروز نه تنها این افراد به این فکر نیستند بلکه در تمام مجتمع های تجاری ساخته شده سینما نیز ایجاد شده و هم اکنون ۱۲ سینما در مجتمع های تجاری تهران احداث شده است.

جنتی با اشاره به تعمیم این اقدام به سایر شهرستان ها یادآور شد: امروز سینماهای ما عموما پر است، چنانچه آمارها نشان می دهد در سال ۹۲ مجموع فروش سالانه ما ۵۲ میلیارد تومان بود، ولی در سه ماهه اول سال بیش از ۶۰ میلیارد تومان فروش داشتیم و در این مدت هشت میلیون نفر به سینما رفتند که نشان می دهد اقتصاد سینما راه افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص ثبت روز اردبیل در تقویم ملی تاکید کرد که این مورد از سوی استان اردبیل پیشنهاد شده و روال این است که اول باید این درخواست در شورای فرهنگی عمومی و بعد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود، پیشنهادی که ارائه شده را بررسی کردیم و در این زمینه پیشنهاد تکمیلی داشتیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ثبت روز اردبیل با این عنوان در صحن شورای فرهنگ عمومی احتمالا رد می شود، تاکید کرد: با این ترتیب امکانش این بود که تمام استان ها خواستار روز استان خود شوند، ما پیشنهاد دادیم روزی برای بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی نامگذاری شود که هم نام اردبیل در آن هست و هم می توانیم بزرگداشت شخصیت برجسته ای که نقش اساسی در توسعه و ترویج تشیع داشته را گرامی بداریم.

جنتی در خصوص ساخت فیلم سینمایی در بحث شیخ صفی الدین اردبیلی اضافه کرد: در صورت وجود فیلمنامه قوی و جذاب ما حمایت و کمک خواهیم کرد. البته تاکید ما روی فیلمنامه خوب است. اگر سریالی هم برای نمایش خانگی باشد و جذاب هم باشد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار