وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نام‌گذاری روز شیخ صفی‌الدین اردبیلی در متن تقویم کشور در سال 96 خبر داد.
کد خبر: ۲۸۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 27 August 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از فارس، علی جنتی در پاسخ به برخی سؤالات و اظهار نظرهای اهالی فرهنگ و هنر در سالن شیخ صفی‌الدین استانداری اردبیل اظهار کرد:‌ ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا بعد از تصویب در شورای فرهنگ عمومی در شورای انقلاب فرهنگی کشور نیز نام‌گذاری یک روز به نام شیخ صفی‌الدین اردبیلی را در متن تقویم مورد توجه قرار دهیم که قطعاً در سال 96 این کار عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: اخیراً 10 مورد پیشنهاد برای نام‌گذاری عناوین جدید در تقویم کشور به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید که هشت مورد از آنها در متن تقویم و دو مورد در حاشیه تقویم رسمی کشور ثبت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سابقه دیرین نشریات استان اردبیل و چاپ این نشریات همچون شمس ایران، قبس، برگ سبز و... گفت: این استان افتخارات بی‌نظیری در حوزه مطبوعات و همچنین مهد تشیع و پرورش علما و فقهای بی‌نظیر دارد که مؤلفه شاخص این استان آشتی اصحاب فرهنگ و هنر با مسؤولان و حرکت و همدلی آنهاست.

سختگیری بی‌مورد در چاپ کتاب‌ها را رفع کردیم

وزیر کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم آشتی بین اصحاب قلم و هنر با وزارت ارشاد برقرار شد به طوری که در حوزه کتاب بسیاری از کتب توقیف شده مورد بازنگری قرار گرفت، افزود: ما اشکالات و اصلاحات جزئی آنها را انجام دادیم تا زمینه برای تعامل و ارتباط بیشتر فراهم آید.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما سعی کردیم از خرده‌گیری‌های بی‌جا و سختگیری‌های بی‌مورد پرهیز کنیم به طوری که 21 نفر شخصیت برجسته‌ای را به شورای انقلاب فرهنگی معرفی کردیم تا در قالب هیأت نظارت بر نشر و چاپ کتب فضا را برای انتشار کتب مناسب فراهم کنند.

وی اضافه کرد: هر چند جلوی انتشار برخی از کتاب‌های مسموم و ضد ارزشی و اعتقادی را که اغلب در قالب داستان‌های رمانتیک و عرفان‌های کاذب بود، گرفتیم اما در نقطه مقابل فضا را فراهم کردیم تا در یک شرایط تبادل نظر و تضارب آرا امکان تدوین و انتشار کتب مختلف فراهم آید.

جنتی ادامه داد: ما در چارچوب قانون در همه حوزه‌های هنری عمل کردیم و در بخش سینمایی نیز اختلاف نظرهای اهالی سینما با نشست‌های مکرر برطرف شده و خانه سینمایی که بسته بود، فعال کردیم.

دوران شکوفایی سینما در حال سپری شدن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گله‌مندی‌های سینماداران نیز در باب تغییر کاربری فضای سینمایی اشاره کرد و گفت: سینماگران حاضر به ادامه کار نبودند اما ما با نشست و برخاست‌هایی که داشتیم به این شرایط رسیدیم که الان دوران شکوفایی سینمای کشورمان را سپری می‌کنیم.

وی در مورد تعدد تولید آثار سینمایی در کشور براساس ذائقه‌های مردمی اظهار کرد: در سایه این تولیدات ما شاهد استقبال مردم از سینماها و فیلم‌ها بودیم به طوری که در سه ماهه امسال بیش از 8 میلیون نفر در کشور به سینماها رفتند.

جنتی درآمد این حضور مردم در سینماها را 60 میلیارد تومان به عنوان درآمد از محل فروش سینماها یادآور شد و افزود: ساخت مجتمع‌ها و پردیس‌های سینمایی متعدد بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

وی به برپایی نمایشگاه‌های مختلف آثار هنری و حراجی‌ها در فروش آثار هنری و فعالیت‌ گروه‌های مختلف هنری و موسیقی اشاره کرد و ادامه داد: ما از گروه‌های موسیقی استانی در اعزام به خارج از کشور حمایت می‌کنیم و در کنار آن سعی می‌کنیم تا موسیقی ملی و ارکستر سنفونیک کشور را به دیگر ملل اعزام کنیم تا هم فرهنگ و هنر این کشور منتقل شده و هم در تقویت دیپلماسی فرهنگی موضوع ایران هراسی از بین برود.

رغبتی به توسعه کانون‌های مساجد نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت 22 هزار کانون مساجد در کشور اشاره کرد و گفت: به هیچ وجه قصد توسعه این تعداد کانون را نداریم و سعی و تلاشمان بر این است تا به صورت کیفی این کانون‌ها را ارتقا داده و نسبت به غنی‌سازی آنها اقدام کنیم.

جنتی فعالیت 700 مؤسسه چند منظوره فرهنگی، هنری را یادآور شد و بیان کرد: ما تا آنجا که امکان دارد روند صدور مجوزها را که دارای قوانین متعدد بود، 20 تا 30 مورد کاهش دادیم و فرآیند را برای صدور مجوزها تسهیل کردیم.

وی اضافه کرد: هم در صدور مجوز کتاب و هم نشریات این میانگین به کمتر از یک ماه رسیده به طوری که ما به برخی از ناشران که دارای هیأت علمی معتبری هستند، مجوز ممیزی چاپ کتاب دادیم.

جنتی فعالیت 2 هزار مؤسسه قرآنی را نیز یادآور شد و ادامه داد: با وجود اینکه 200 میلیارد تومان اعتبار فعالیت‌های قرآنی به همت شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده بود اما ریالی از این اعتبارات را در سال گذشته ندادند و امسال نیز بعید است اعتباری در این حوزه بدهند.

وی در مورد سیاست واسپاری امور به اصحاب فرهنگ و هنر اظهار کرد: در کشور دستگاه‌های دولتی حاضر نیستند واگذاری کاملی را انجام دهند اما ما مصمم هستیم تا واگذاری‌ها را سریعتر انجام دهیم به طوری که در تکمیل مجتمع فرهنگی‌، هنری در استان‌ها آمادگی داریم با مشارکت خود علاقمندان این مجموعه‌ها را با سود کمتر دولتی به علاقمندان واگذار کنیم تا این مجموعه‌ها تکمیل و راه‌اندازی شود تا امکان استفاده از این فضا بیشتر فراهم آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار