رئیس شورای مشترک روابط ایران و آذربایجان گفت: خواهرخواندگی اردبیل و شهر گنجه در آذربایجان پیشنهاد شده که امیدواریم مراحل انجام این کار را به سرعت شاهد باشیم.
کد خبر: ۲۹۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷ 14 September 2016

به گزارش تابناک اردبیل، بهروز پورسلیمان در نشست تجار و بازرگانان اردبیل با سفیر جدید ایران در آذربایجان اظهار کرد: اعضای مشترک شورای همکاری تجاری ایران و آذربایجان به صورت مرتب جلسات خود را در استان‌های همسایه با آذربایجان برگزار می‌کنند تا رابطه صمیمی که بین دولت ایران و آذربایجان در چند سال اخیر شکل گرفته بیشتر از این تقویت شده و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه صادرات در سال‌های گذشته مظلوم واقع شده و به رغم شعار تمام قدرت‌ها در همه مقاطع صادرات مورد بی‌مهری قرار گرفته است،‌ تصریح کرد: ما خوشحالیم که سفیر جدید ایران در آذربایجان با سعه صدر بالا در همه استان‌های هم‌مرز آذربایجان حاضر شده و نسبت به شناخت وضعیت موجود در روابط ایران با آذربایجان در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی از نزدیک نشست‌هایی را با فعالان اقتصادی استان‌های مختلف انجام می‌دهد که قطعاً این کار زمینه توسعه روابط را بهتر فراهم می‌آورد.

رئیس شورای مشترک روابط ایران و آذربایجان با بیان اینکه یکی از اقدامات اولویت‌دار سفیر ایران در آذربایجان باید تثبیت کالاهای ایرانی و عقد قرارداد برای تعرفه‌های ترجیحی باشد، گفت: اصلاً درست نیست که با اعمال عوارض گمرکی بالاتر از حجم کالا دو طرف بخواهند مانعی در مسیر توسعه روابط تجاری و اقتصادی به وجود آورند.

پورسلیمان با بیان اینکه ارزش کالا در بخش صادراتی گاه تا صددرصد افزایش می‌یابد و این مانعی را در صادرات محصولات به وجود می‌آورد، افزود: باید با اعمال تعرفه‌های ترجیحی و تثبیت کالاهای ایرانی سعی شود تا در این باب یک تحول و تحرک جدی انجام شود.

وی ضرورت تأمین زیرساخت‌ها به ویژه تکمیل خط ریلی به مقصد آذربایجان را یادآور شد و بیان کرد: با یک مسیر کوتاه می‌توان راه آهن کشورمان را به آذربایجان، نخجوان و شهرهای همسایه متصل کرد که در کنار آن باید فاصله کوتاه هشت کیلومتری لنکران – آستارا و جلیل‌آباد – بیله‌سوار به هم وصل شوند که راه‌اندازی این خط ریلی 20 کیلومتری می‌تواند تحول عظیمی را در حوزه صادرات به وجود آورد.

پورسلیمان ضرورت تکمیل راه آهن تهران – رشت – آستارا را در کنار تکمیل راه آهن اردبیل – میانه و اتصال به شمال استان اردبیل یادآور شد و اضافه کرد: با این خط ریلی حمل و نقل به راحتی می‌توان صادرات را در این منطقه رونق و برای 80 هزار بیکار استان فضا و فرصت کار را فراهم کرد.

* ایجاد نمایشگاه و مرکز تجاری ایران در آذربایجان

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل ضرورت راه‌اندازی کنسولگری آذربایجان را در اردبیل به مانند سال‌های گذشته یادآور شد و اظهار کرد:‌ این کار راحتی صدور ویزا را به دنبال دارد و ضرورت دارد حداقل برای 15 نفر از فعالان تجاری استان صدور ویزای یک ساله انجام شود.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد دفتر تجاری ایران در آذربایجان و نمایشگاهی دائمی از تولیدات کشورمان در یکی از شهرهای آذربایجان راه‌اندازی شود که اکنون در شهر گنجه این مرکز به صورت موقت و با تشکیل هفت میز کاری راه‌اندازی شده اما انتظار می‌رود با تأمین زمین مورد نیاز به صورت دائمی دفتر تجاری و نمایشگاه راه‌اندازی شود.

پورسلیمان خواهرخواندگی شهرهای اردبیل با گنجه را یکی از اولویت‌ها اعلام کرد و گفت: مبادله دانشجو در مقاطع مختلف یکی دیگر از درخواست‌هایی است که ما از سفیر جدید ایران در آذربایجان داریم که امیدواریم به این خواسته نیز جامه عمل پوشانده شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار